Avatar billede learning_still Nybegynder
13. juni 2006 - 11:24 Der er 8 kommentarer

USB memorystick med krypteret indhold - Hvad skal der til?

Hej alle

Måske et lidt basalt spm; men jeg prøver alligevel ;-)
Ligesom mange andre har jeg ofte en USB med en præsentation med til møder og lignende. Det er jo dejligt nemt - ind med skidtet - dobbeltklik og kør! Men det ville jo være ærgeligt at glemme/tabe/miste USB'en - og i givet fald vil jeg da gerne forhindre nogen I at læse indholdet. Også selvom det så nok er på bekostning af at jeg skal indtaste kodeord for at åbne stick'en.

- Kan alle USB'er dette - skal jeg købe en ny (speciel type?) - pris
- Hvad skal jeg konkret gøre - software - hvorfra - hvordan
- Mht. kryptering skal det "bare" være så ikke alle-og-enhver kan læse det. Bare det udelukker 99,9% er det fint nok - Homeland Security kan jo nok altid læse indholdet :-)
- Og endeligt: Er det bare mig som er paranoid; eller har I andre også haft disse tanker?

På forhånd mange tak
- learning_still (who is not?)

PS. Det kan være at emnet allerede ER beskrevet i en to-do-guide. Så bare læg en henvisning - det er alt rigeligt for mig.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. juni 2006 - 11:42 #1
Avatar billede freddy04 Nybegynder
13. juni 2006 - 12:17 #2
Har anbefalet http://www.cd-lock.com/ før og gør det gerne igen :-) Prøv den og se om det er noget for dig. Der er flere andre programmer, søg fx på download.com, men jeg synes at cd-lock er mest brugervenligt da det hele sker automatisk
Avatar billede freddy04 Nybegynder
13. juni 2006 - 12:20 #3
Men husk platformsafhængigheden, du skal nok ikke regne med, at cd-lock virker under fx linux :-) Jeg ved ikke om der findes programmer som virker under flere platforme samtidig.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juni 2006 - 12:22 #4
Her er en løsning uden SW: http://www.card-media.co.uk/biodisk.htm
Avatar billede freddy04 Nybegynder
13. juni 2006 - 12:30 #5
For at svare på resten af dine spørgsmål:
- Ja alle USB'er burde kunne bruge software til kryptering
- Afhænger af softwaren, Cd-lock installeres først på en computer. Inden i programmet vælger man så den disk/drev man vil beskytte. Herefter lægges softwaren permanent (indtil du sletter den igen selvfølgelig) på USB'en, og USB'en spørger så efter password når du plugger den i.
- CD-lock bruger så vidt jeg husker bowfish algoritmen der må siges at opfylde det
- Og nej, vi er flere der er paranoide (især hvis man før har smidt sine ting væk :-)
Avatar billede freddy04 Nybegynder
13. juni 2006 - 12:32 #6
Og husk at bruge et "ordentligt" password :-)
Avatar billede freddy04 Nybegynder
13. juni 2006 - 12:36 #7
Her er et gratis alternativ, kender det ikke selv : http://www.truecrypt.org/
Avatar billede learning_still Nybegynder
03. november 2006 - 13:03 #8
Jeg har nu fået set lidt på http://www.cd-lock.com/ >> Koster $30. Det er ingen herregår men ...

Derfor kiggede jeg videre - på "open source" - på http://www.truecrypt.org/ Det ser skam RIGTIG interessant ud. Og man kan lægge selve programmet på USB'en - så man kan køre direkte (på en anden pc). Jeg vender tilbage når jeg har fået det til at fungere.