Avatar billede hikmet Nybegynder
06. juni 2006 - 13:18 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af to skærme til to brugere.

Hvordan skal computeren opsættes for at 2 brugere kan bruge 2 seperate skærme i windows?
Formålet er at hver skærm skal have en front end, en slags user interface, som styrer forskellige programmer i windows (winamp, mediaplayer, etc.).
Det er så meningen at bruger 1 skal kunne vælge en funktion på sin skærm mens bruger 2 skal kunne vælge en anden funktion, eller samme funktion som bruger 1, på sin skærm.
Jeg kan forstå at dette muligvis vil kræve to lydkort og evt. dualhead skærmkort.
Nogen ideer til hvordan dette kan løses??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juni 2006 - 13:38 #1
Uden at have indgående viden om det, så tror jeg at du får meget store problemer med at få to lydkort til at fungere. Hvordan skal winamp vide hvilket lydkort den skal "spille" på?
Avatar billede backside Nybegynder
06. juni 2006 - 13:44 #2
Den tror jeg bliver svær, og ja, bla. lydkortet vil nok give problemer.
Har du overvejet en maskine mere?  :-)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
06. juni 2006 - 13:56 #3
Tror det bliver svært at få til at fungere som du beskriver. Det kræver jo at alle programmer kører i 2 forskellige "instancer", en for hver skærm. Tror ikke der er mange programmer der understøtter dette.
Har du overvejet hvordan brugerne skal give input til computeren? Selvom du tilslutter 2 mus og 2 tastaturer, vil de jo konflikte med den anden bruger!
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
06. juni 2006 - 13:58 #4
Kender det ikke indgående, men det kan være xlobby kan noget af det du ønsker (bl.a. multizone audio).

http://www.xlobby.com
Avatar billede hikmet Nybegynder
07. juni 2006 - 15:13 #5
Der er faktisk tale om 2 touchscreens. Interface programmet kunne være Centrafuse, screenshots og downloads findes her
http://www.fluxmedia.net/centrafuse.aspx

Jeg havde forestillet mig at jeg muligvis skulle installere to versioner at dette, og sikkert en masse andre, program(er). Spørgsmålet er bare hvordan dette muligvis skal sættes op.

Detaljeret gæt:
Når windows startes deles skrivebordet på de to skærme. To versioner af programmet, Centrafuse, åbnes og flyttes over til hver sin skærm. Herefter kan de brugere seperat vælge mellem musik film osv.. Man kan naturligvis installere 2 versioner af winamp og sætte CF til at bruge hver sin version.
Musik og film bibliotekerne skal dog være fælles.
Computeren sættes fremover i dvale og vil efterfølgende starte op med et interface på hver skærm.
Kan computeren sættes op til at administrere disse skærme seperat mht. lyd og billede? (Altså med flere lydkort og flere grafikkort - dualhead)
Hvad sker der hvis begge brugere vælger at afspille den samme film tidsforskudt i forhold til hinanden?
Egentlig er dette et meget bredt spørgsmål men jeg ønsker bare at få klarlagt de problemer der måtte være med dette projekt inden jeg kaster mig ud i det.
Enhver der kan se mulige problemer ved dette er meget velkommen med en kommentar eller et svar.

james t dk: Jeg har faktisk hørt om tilfælde hvor der er blevet benyttet flere lydkort på én com. Skal nok undersøge dette nærmere og poste her.

backside: Ulempen ved to computere er, udover al den ekstra hardware, plads og strømforbrug.

nheilbuth: Tror jeg har besvaret dit spørgsmål. Har ihvertfald forsøgt :-)
xlobby ser faktisk ud til være ret godt til dette formål. Fordelen ved CF og lignede programmer er blot at man kan bruge skins, og naturligvis også redigere eller selv lave disse.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. juni 2006 - 15:32 #6
Billedet kan du let flytte ud på to skærme, som du beskriver det.

Men ikke om jeg fatter hvordan du vil fortælle winamp om den skal bruge Lydkort 1 eller 2!!! Jeg ser frem til at se eventuel dokumentation for at dette er muligt. Lige umiddelbart kan det ikke lade sig gøre.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
07. juni 2006 - 15:48 #7
Jeg tror ikke det er noget problem at fortælle winamp hvilket af de 2 lydkort den skal bruge. Jeg tror det er et større problem at få winamp til at køre i 2 instancer samtidig.
Avatar billede hikmet Nybegynder
08. juni 2006 - 15:34 #8
Ser ud til at jeg har svar til jer begge.

james t dk: Man kan vælge i winamp hvilket lydkort den skal bruge. CTRL+P, vælg output, dobbeltklik DirectSound output og vælg device. Jeg har ikke prøvet at have flere lydkort siddende i computeren, så har desværre ikke afprøvet det med lyd på. Men umiddelbart ser det da ud til at virke.

nheilbuth: I Generel Preferences vælges 'Allow Multiple Instances'. Jeg har prøvet at starte 2 versioner af winamp op fra den samme installation og prøvet at afspille den samme sang fra det samme bibliotek tidsforskudt i forhold til hinanden. Ser ud til at dette virker (har bare ikke haft mulighed for at teste om der kommer lyd ud to steder da jeg ikke har to lydkort ved hånden)
Avatar billede hikmet Nybegynder
08. juni 2006 - 15:39 #9
james t dk: Har ikke fundet en konkret howtoo mht installation af flere lydkort men der er flere her på siden som åbenbart bruger flere lydkort i én com. Eneste problem er at de to lydkort ikke må være identiske. Ifølge nogen kan lydkortene kun sættes op til at administrere hver deres typer filer, det ene til mp3, waw og det andet til midi feks. Der er dog lidt uenighed blandt folket mht. sidstnævnte.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
08. juni 2006 - 15:53 #10
Dine sidste svar taget i betragtning, tror jeg ikke umiddelbart der er nogen problemer tilbage!
Avatar billede hikmet Nybegynder
08. juni 2006 - 16:01 #11
Hmm.. Ja og nej. Det ser ud som om lydsiden er iorden. Den fik vi vidst debatteret os frem til :)
Så mangler der bare grafikken. Jeg har selv tænkt på et problem mht. grafik.
Hvis man nu starter CF op i to versioner som beskrevet og vælger at afspille en film i den ene. Hvad bestemmer så hvilken skærm filmen skal vises i eller om den bliver delt over de to skærme?
Man kunne vel konsekvent sætte den ene skærm til at være afspilningsvinduet, feks fra winamp, men det løser ikke mit problem.

Egentlig kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogen der ved lidt nærmere om hvordan dualhead grafikkort fungerer. Ved desværre endnu mindre om dette end jeg gør mht lydsiden!..
Avatar billede hikmet Nybegynder
08. juni 2006 - 16:09 #12
Jeg er forresten villig til at give jer begge point for jeres hjælp so far. Synes denne tråd har opfyldt mine forventninger og er tilfreds med at komme et halvt skridt nærmere mit projekt :)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
08. juni 2006 - 16:54 #13
Nu bruger jeg ikke selv winamp til video afspilning, men jeg vil da tro at det kunne lade sig gøre at fortælle hvor den skal starte.

For lige at vende tilbage til bruger interaktionen, tror du så ikke de 2 touch skærme vil konflikte, hvis begge brugere laver noget samtidig? Prøv f.eks. at sætte 2 mus til og brug dem samtidig, så kan du se hvad jeg mener. En touch skærm emulerer jo bare musen når det kommer til stykket!
Avatar billede hikmet Nybegynder
09. juni 2006 - 15:58 #14
Det er sikkert muligt at tilpasse vinduerne så det hele virker.. Problemet er bare når man har sat computeren i dvale og starter op igen..
Når man så efter at have brugt sin skærm til at være på nettet, eller andet, og går tilbage for at vælge musik, hvordan styrer man så at dén winamp der bliver startet op passer i konfigurationen til de højtalere man gerne vil have den pågældende skærm til at fungere på? (Det blev sq en snørklet sætning)
Mht de to skærme aner jeg ikke hvordan det vil fungere, der er vel ikke andet for end at teste.
Jeg har engang hørt om et program som gav to brugere mulighed for at dele en com.
Kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder og har aldrig afprøvet det, men må lige søge efter det igen.

Mht dit svar, er det muligt at jeg kan dele pointene mellem dig, nheilbuth, og james?
Evt. give jer begge point?
Vil ikke skelne mellem den hjælp jeg har fået og det kan jo være james ikke har været ved com'en i nogle dage :-/
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juni 2006 - 16:01 #15
jeg sidder over på points har ikke hjulpet meget.
Avatar billede hikmet Nybegynder
09. juni 2006 - 16:03 #16
En ting til.. Har hørt om noget der hedder en SVGA adapter.
Den kan ses med en kort beskrivelse her
http://www.carputer.no/Shop/product_info.php?cPath=49&products_id=153&osCsid=eb8dbab873c3a1079dc40c2421bbff27

Alt hvad jeg ved er de 4 linier man kan læse dér.. Måske den kan bruges til at løse nogle af mine problemer??
Avatar billede hikmet Nybegynder
09. juni 2006 - 16:04 #17
Hehe... Du ka stadig nå det james.. Mangler masser af hjælp endnu.. Skal jeg eventuelt oprette et nyt spørgsmål mon??
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
09. juni 2006 - 16:07 #18
Den SVGA adapter du har kig på er vel i bund og grund bare et skærmkort til USB, altså samme som dual head eller 2 skærmkort i maskinen!
Avatar billede hikmet Nybegynder
09. juni 2006 - 16:13 #19
Almideligvis kan man vel ikke ha to skærmkort i pc'en?
Jeg er godt klar at sælgere af og til lover guld og grønne skove, men der står jo at man sætte skærmen til at fungere som nr.2 skærm, altså uden at dele skrivebordet.
Kunne man forestille sig at dette vil løse problemet med 2 mus på ét skrivebord?
Avatar billede hikmet Nybegynder
09. juni 2006 - 16:16 #20
Jeg må takke af for idag men skal se om ikke jeg kan finde det føromtalte program igen.
Må også se om jeg kan få et kig på den software der følger med sådan en adapter.
I mellemtiden, god weekend :)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
09. juni 2006 - 16:20 #21
Der er ikke noget i vejen for at have 2 skærmkort i en computer, eneste ulempe er at bundkortet som regel kun har et agp/pci-e slot, så nr. bliver nød til at være alm. pci.
Med 2 skærmkort (om det er alm. eller via USB), er der kun 2 muligheder, enten deler man skrivebordet over de 2 skærme eller også kører man mirror (altså samme billede på begge skærme). Så nej jeg tror ikke det løser problemet med 2 mus!
Avatar billede hikmet Nybegynder
13. juni 2006 - 13:49 #22
Dette produkt lader til at kunne det jeg ønsker.
http://www.ikon.com.tw/product/p9.htm
Hvordan man så får fat i programmet er nok en helt en anden historie!..
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. juni 2006 - 14:45 #23
Ja det ser da rigtig godt ud.
Avatar billede hikmet Nybegynder
13. juni 2006 - 16:16 #24
Ja, nu ved jeg da at det findes. Det ville ikke være dårligt at få fingrene i den software..
Ser desværre ud til at det er udviklet til firmaer og instutioner og ikke til private :-/ Som om det ka holde folk tilbage :-)
Avatar billede backside Nybegynder
13. juni 2006 - 16:41 #25
Det er ikke kun software, der skal hardware med. Men det er sku smart nok.
Kan bare ikke se hvordan man bestiller fra den side.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. juni 2006 - 17:25 #26
Der skal da ikke noget hardware til! ...ud over et skærmkort pr. klient, og et USB tastatur/mus pr. klient!
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. juni 2006 - 17:26 #27
...men jeg kan heller ikke se hvordan man kan bestille. Har jo nok noget at gøre med at det ikke er til private, som du selv siger!
Avatar billede hikmet Nybegynder
14. juni 2006 - 12:00 #28
Der findes lignende programmer som kræver hardware, ultra-tyndeklienter. Men dette er vist udelukkende software baseret.
Har spurgt lidt omkring og får muligvis fingrene i et lignende program som er rent software baseret. Skal nok skrive så snart jeg har det.
Ser ud som om jeg snart kan komme seriøst igang med mit projekt :)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
14. juni 2006 - 12:20 #29
Det lyder spændende, lad os endelig høre hvad du finder ud af!