Avatar billede htmlkongen Novice
04. juni 2006 - 17:57 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

kvalitet billede

Hvis man skal have et godt billede rent format mæssigt. Hvad er så bedst når man tager personer evt med bjerge i baggrunden hvis dewt nu skal forstørres senere hen til en kæmpe plakat?

Jeg har mulighed for jpg, gif, raw og tif. Tif fylder 15 mb ca
Avatar billede leif Seniormester
04. juni 2006 - 17:59 #1
RAW skulle være det bedste men tilgengæld også fylde mest
Avatar billede htmlkongen Novice
04. juni 2006 - 18:06 #2
Ok. Det er ligemeget med pladsen :) Men den fylder vidst mindre end tif mener jeg?
Avatar billede leif Seniormester
04. juni 2006 - 18:07 #3
Damn, nu er min overbo ikke hjemme, han er ellers inden for foto branchen, så han ville kunne have givet mig et klart svar. Fordi du gjorde mig lige i tvivl.
Avatar billede htmlkongen Novice
04. juni 2006 - 18:09 #4
Hehe oki doki :) Hvad er det forskellen er på de forskellige formater - kan du forklare det? Er det ikke noget  med at pixelsne "følger med" i TIF så det ikke mister kvalitet ?
Avatar billede jwittorff Nybegynder
04. juni 2006 - 18:39 #5
Raw er det digitale "negativ", som du så gemmer i enten TIFF eller JPEG....
ang. hvor meget de forskellige formater fylder, der er "bit" opløsningen vi kigger på, altså hvor mange "informationer" billedet indeholder....

kig eventuelt på denne artikkel...
http://www.akam.dk/guide/fotografering/raw_-_det_digitale_negativ/12633
Avatar billede htmlkongen Novice
04. juni 2006 - 19:08 #6
Oki. Super link.

Sådan som jeg ser det kan man ikke bare tage en RAW og så er det det? Skal det exporteres/konverteres til tif eller andre ? Hvad er det bedste format til almindelige billeder? Jpg?
Avatar billede jwittorff Nybegynder
04. juni 2006 - 19:20 #7
Om det skal konverteres eller ej, kommer jo helt an på hvad man skal bruge billedet til....!
Som du kan læse af artiklen, så er JPEG-formatet konverteret ud fra RAW, og dvs. at der går nogle billede-oplysnger "tabt", dog ikke noget der har noget at sige for det helt normale dagligdags behov hjemme privat, og skal billeder fremkaldes hos fotohandleren er JPEG også ganske fint, når vi bare ikke snakker billeder i plakat størrelse...
Avatar billede htmlkongen Novice
04. juni 2006 - 19:26 #8
OK. Men hvis jeg skal have et godt billede som skal forstørres så er det bedst at jeg tager det i RAW og afleverer billedet til forhandleren. Så får jeg mest ud af af kameraet?
Avatar billede leif Seniormester
04. juni 2006 - 19:27 #9
Avatar billede jwittorff Nybegynder
04. juni 2006 - 19:31 #10
...vil sige at det altid er bedst at tage billedet i RAW..!
Hvis ikke billedet behøver/skal redigeres, så kan du aflevere det i RAW, hvis din fotohandler tager det format, hvilket jeg går stærk ud fra vedkommende gør.
Ellers aflevere du bare det i TIFF, også hvis det skal redigeres på den ene eller anden måde...
Avatar billede htmlkongen Novice
04. juni 2006 - 19:31 #11
Det var svar nok :)

Smid svar begge som tak for hjælpen - det var lige hvad jeg søgte
Avatar billede jwittorff Nybegynder
04. juni 2006 - 19:32 #12
Var så lidt....og svar..!  ;o)
Avatar billede leif Seniormester
04. juni 2006 - 19:33 #13
Spørg endelig hvis der er mere så vil jeg forsøge at få overboen til at svare så godt han kan.
Avatar billede leif Seniormester
04. juni 2006 - 19:33 #14
.
Avatar billede htmlkongen Novice
04. juni 2006 - 19:38 #15
Hehe super. Mit kamera er et Nikon Coolpix 5700 så gode råd modtages gerne. Det er nyt for mig, men jeg er ved at lære det. Jeg skal på ferie snart i 6 mdr hvor jeg rejser i USA så vil gerne have nogle billeder med hjem. Kunne nemt forestille mig at jeg vil ha en plakat på 1,5 meter hængende af Grand Canyon eller noget i den stil. :)