Avatar billede berliner Nybegynder
03. juni 2006 - 08:54 Der er 15 kommentarer

Dansk og Engelsk XP på samme laptop

Hej.

Jeg har en laptop med dansk Windows XP, men har brug for engelsk XP til at køre et bestemt program. Jeg har nu fået en engelsk XP diskette og ved nu - som ren amatør - ikke hvordan jeg skal gøre. Jeg har ikke selv installeret den danske version, da jeg købte den for et halvt år siden, men jeg ved at ham der installerede den for mig delte min harddisk op i to forskellige nemlig C og E. Nu er mit spørgsmål, hvordan får jeg nu installeret den engelske version på min E-disk uden at jeg får problemer med at bruge den danske jeg allerede har? Kan nogen hjælpe mig, for jeg står helt uforstående overfor denne opgave og er så bange for at min danske - velfungerende - version lige pludselig ikke kan køre hvis jeg sætter den nye installationsdiskette i PC'en. Det jeg har brug for er en idiotsikker fremgangsmåde, step for step - også i fald systemet lige pludselig går ned, så jeg ikke kan spørge om råd. På forhånd tak. Anitta
Avatar billede berliner Nybegynder
03. juni 2006 - 08:56 #1
Hej igen. Det er selvfølgelig ikke en diskette jeg har med engelsk XP men en cd. sorry.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2006 - 09:35 #2
Du opretter blot en extra partition og installer din UK version på den herefter vil du få en boot menu hvor du vælger system ved boot
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2006 - 09:39 #3
For at oprette en ny partition - Start -> højreklik på "Denne computer" -> administrer -> diskhåndtering -> højreklik på evt. tom plads på disken
Hvis du ikke har tom plads - Start med at lave en defragmentering af din disk, derefter http://www.helgec.dk/bootit.html
Avatar billede xykrale Nybegynder
03. juni 2006 - 10:10 #4
Hej, det kan godt være en dårlig idé at have to styresystemer på samme harddisk. Når computeren starter vil den spørge dig hvilket du vil starte. Så du kan vælge mellem XP og XP.

Mit råd ville nok være at installere det på en anden harddisk og vælger at boote fra den med den engelske version på, når du skal bruge den. (Hvis du altså har den mulighed.)

Ellers skal du bare boote fra den engelske XP CD, og følge installationsguiden.
Når du skal vælge, hvor XP skal installeret SKAL DU VÆLGE DEN TOMME PARTITION, ellers vil du miste alt data på den harddisk med den danske XP på.
(Kig også lige en ekstra gang, om du har noget vigtig data på den tomme partition, som der skal flyttes, før du sletter det for at installere den engelske XP.)
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2006 - 10:22 #5
"Hej, det kan godt være en dårlig idé at have to styresystemer på samme harddisk" >>>> Hvori består risikoen ved at ha`2 styresystemer på samme harddisk ??

"Kig også lige en ekstra gang, om du har noget vigtig data på den tomme partition," >>> Hvordan kan man ha`vigtige data på en tom partition??
Avatar billede berliner Nybegynder
03. juni 2006 - 13:56 #6
Hej med jer. Tak for jeres svar. Jeg er ved at rydde op på min pc og se hvad jeg kan slette. Som svar på xykrales kommentar, så har jeg ingen ekstern harddisk, som jeg kan lægge det på, dog har jeg en ekstern brænder, der jo har et cd-rom drev. Jeg kan ikke lige huske hvor den er, og om der er en indbygget harddisk i den også, men det er der nok ikke. Helge C, din kommentar fra kl. 10.22 forstår jeg ikke..for mig at se er det kun en gentagelse af det som xykrale skrev.. men måske gør jeg noget forkert? Jeg er som sagt total amatør indenfor dette felt, men tror nu godt jeg kan finde ud af at få en tom partition og installere på det. Bliver det så automatisk sat sådan op at man bliver spurgt hvilket styresystem man vil bruge,når man tænder for maskinen? Det er en gammel DELL inspiron 4100, men den virker godt og jeg er glad for den. Tak i alt fald for jeres hjælp..det er guld værd for mig. :o)
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2006 - 14:05 #7
At det var en gentagelse af det som "xykrale" skrev skyldes nok at jeg godt ville ha`at "xykrale" ville uddybe sin kommentar lidt,det er er derfor hans kommentarer er sat i "" og det var en interessant kommentar han kom med
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2006 - 14:06 #8
Hvis du kan finde ud af at lave en tom partition og installere XP på den ordner systemet resten automatisk
Avatar billede langbein Nybegynder
03. juni 2006 - 15:44 #9
Interessant tråd ..

Hvordan blir det med filrettighetene lese/skrivetigangen mellom mellom de to installasjonene ?

Vil ikke dette bli slik at alle brukere på installasjon B vil få full tilgang til alle filer på installasjon A, mens de vil få "den riktige tilgang" til filene på egen installasjon B ??

Testet dette for en del tid siden, og mener å ha et slgs svakt minne om at dette skjedde. (Men er ikke sikker ..)
Avatar billede berliner Nybegynder
04. juni 2006 - 09:08 #10
Hej igen.

Nu har jeg lavet diskfragmentering og på mit C: drev (primær partition)er der mi 20 % ledig plads og på mit E drev (logisk partition) er der nu 71 % ledig plads, men når jeg højreklikker på E: kommer der ikke nogen valgmulighed for at vælge ny partition der står kun følgende i rullemenuen: Åbn - stifinder - skift drevbogstav og sti - formater - slet logisk drev - egenskaber - hjælp

På C står er kun følgende aktive når jeg højreklikker: Åbn - Stifinder - skift drevbogstav og sti - egenskaber - hjælp.

Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for at oprette et nyt logisk drev (hvis det er det samme som en partition) eller skal jeg overføre alt hvad jeg har på mit E drev til C, så E drevet bliver helt tomt og så installere den engelske Windows XP version der? KH Anitta
Avatar billede berliner Nybegynder
04. juni 2006 - 09:19 #11
Hej igen. Der er valgt (visning) diskenhedsliste ved top og grafisk visning ved bund. Hvis jeg vælger en af de andre står der O byt ved ikke allokeret plads eller noget i den retning.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2006 - 09:21 #12
"eller skal jeg overføre alt hvad jeg har på mit E drev til C, så E drevet bliver helt tomt og så installere den engelske Windows XP version der? KH Anitta" Ja det ville jeg foreslå hvis du ikke er rutineret udi det der med partitioner, du kan -
Overføre alt fra dit logiske drev til en mappe på C: - slet logisk drev og udvidet partition, dette gøres i diskhåndtering - start op på den XP-skive du skal installere fra vælg at oprette en ny partition i det ledige område, sæt partitionsstørrelsen til ca 10 Gb. - når alt kører opretter du en ny primær partition på den resterende ledige plads, dette gøres fra diskhåndtering - flyt de data der oprindelig lå på dit logiske drev tilbage til sidst oprettede partition, så kører det
Avatar billede berliner Nybegynder
04. juni 2006 - 10:29 #13
Hej igen. Nu har jeg gjort det du skrev, så nu er E væk og i stedet er der 8,47 ikke allokeret plads ved siden af C som stort set er fuldt..omkring 10 MG. Når jeg så sætter cd'en i mit cd drev kommer der et billede op og siger at den version jeg prøver at installere er ældre end den jeg har og jeg turde ikke gå videre for der stod man ville slette alt. Hvordan får jeg den til at vælge den tomme plads..med sikkerhed. Jeg mener hvis jeg klikker ja til installer, så er jeg bange for den overskriver og jeg ikke får mulighed for at vælge hvor det skal placeres. Åh for pokker da.. jeg er ikke en haj til det her..og min store søn er i Tyskland,ellers kunne han sikkert have hjulpet mig gennem fjernstyring..det har han gjort før.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2006 - 10:35 #14
Du gør en lille fejl derfor får du den besked, sæt din XP-skive i drevet - genstart computeren - gå ind i BIOS  ( det gøres normalt ved at taste DELETE straks efter start) og sæt din BIOS til at CD = FIRST BOOT DEVICE - måske er den det allerede - nu booter computeren op på din XP-skive - husk at trykke på en tast når du bliver spurgt, det sker kort tid efter start og følg så den vejledning jeg tidligere gav dig
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2006 - 10:10 #15
Stadig problemer ??