Avatar billede tommyf Nybegynder
02. juni 2006 - 11:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

For høje fodnoter, hvad gør jeg galt

Prøv at se eksemplet på nedenstående side:
http://img76.imageshack.us/img76/1987/hoejfodnote6kb.gif
(Jeg har ikke ftp-adgang, så jeg har brugt ovenstående host til at ligge filen op)

Det mellemrum jeg gerne vil have væk, er markeret med rød. Det ser ikke ret pænt ud og tager også en del plads når det er en gennemgående "fejl" på 85 sider.

Mit første gæt var, at det var noget med linieafstand, men det virker ikke sådan. Alle forslag modtages og vil blive afprøvet :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2006 - 12:46 #1
Det kan være flere ting. Du skal vide følgende:

Du kan vist redigerer fodnoterne manuelt og slette overflødige linier. Du skal blot vente til sidst, da det vil gå tilbage til normalen når du næste gang indsætter ogdermed opdaterer dine fodnoter.

Prøv at gå i typografi visning og se hvilke indstillinger der sidder på din fodnote typografi. Hvis der nu er sat 12 pixels ind før og efter afsnit, så er det her problemerligger
Avatar billede tommyf Nybegynder
02. juni 2006 - 14:01 #2
Tak for forslagene, men umiddelbart afhjælper de ikke problemet. Der er ikke manuelt indsat overfløddige linier, så når jeg prøver at slette linien over og under, får jeg i stedet en besked om at det er en ulovlig handling, når man arbejder med fodnoter.

Den med typografivisning er lidt sværer. Alle typografier kaldet fodnote har "Vælg alle: Benyttes ikke i øjeblikket" - og den eneste fodnotetypografi der benyttes når jeg markere en fodnote for at kontrollere, er "Fodnotetekst", som ikke findes i oversigten :oS
Avatar billede jkrons Professor
02. juni 2006 - 15:20 #3
Prøv at skidfte til Normal-visning. Vælg Så Vis- Fodnoter. Se evt om du der har ekstra linier, om dit afsnit (fodnoten) er formateret med ekstra luft før og efter osv.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2006 - 16:39 #4
hmmm jeg prøver lige selv og vender tilbage.

Et spørgsmål dog. Er dokumentet noget du har scannet ind eller konverteret fra et andet format, f.eks. word perfect eller en gammel word
Avatar billede tommyf Nybegynder
02. juni 2006 - 17:30 #5
jkrons >> Den kendte jeg ikke engang, smart funktion. Der kunne jeg let ændrer linieafstanden for alle fodnoter, ligesom man kan med den almindelige tekst. Det fjernede dog ikke problemet med den ekstra plads over og under fodnoten :o/

bufferzone >> Det er en rapport der er skrevet af 6 foreskellige personer, over en periode på nogle måneder, så der har været en del klippen og sætten ind - jeg ved ikke om det ændrer noget.

Tak for jeres store engagement so far :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2006 - 18:06 #6
Det kan sagtens være noget af problemet og jeg har en høkerløsning hvis vi ikke kan finde på andet.

Her er som jeg selv redder dokumenter der er fu.... og jeg ikke har tid eller kan finde på mere.

Først markeres alt teksten fra bogstav nr. 2 til næstsidste bogstav. Det er vigtigt at du ikke får første og sidste bogstav med, da du så risikerer at få de dårlige sideformateringer med.

Herefter åbner du et helt nyt word dokument og sætter teksten ind.

Afsluttende skriver du første og sidste bogstav i hånden.

Hvis ovenstående ikke virker så gør du således:

Første trind lige som oven for

herefter åbner du et nyt word dokument, stiller cursoren øverst i første linie. vælger rediger - indsæt specielt - indsæt uformateret tekst.

Endelig skriver du de manglende bogstaver, indsætter alle forateringer og fodnoter i hånden. Dette er den hårde måde
Avatar billede jkrons Professor
03. juni 2006 - 10:02 #7
Fik du også kontrolleret afstand før og efter afsnit under Afsnitsformat?
Avatar billede tommyf Nybegynder
04. juni 2006 - 15:18 #8
Jo, tak - det var hvis den hårde metode vi fik på bordet :)

jkrons -> Ja :-/ Smid et svar, så deler jeg point mellem jer. Jeg tror det bliver opgivet i denne omgang, så må jeg være mere opmærksom på problemstillingen i de næste rapporter.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. juni 2006 - 15:43 #9
jeg vil anbefale følgende fremgangsmåde når flere skriver rapport sammen. (Det er dette jeg anbefaler til mine egne officerelever når de skriverrapport)

1. udpeg en leder og kan I ikke lide ordet leder så kald han ansvarlig eller koordinator.

2. Lederen laver en skabelon, hvor alle typografier er definerede, overskrifter, fodnoter, brødtekst osv osv. Linieafstand, skrifttyper, indrykninger osv osv er også sat.

3. herefter aftales hvilken form man skriver på, jegform, manform, nutid, datid eller før datid. Lav eksempler så alle er helt med. Aftal også afsnitsnumerering og vær sikker på at alle ved hvordan bl.a. overskriftstypografierne bruges.

4. Giv alle et par dage til atskrive nogle sider og lav så et møde så i hurtigt kan fange op på om der skulle være en eller flere derskriver uden for normen. Det er lettere for to at rette 3 sider hver end at skulle skrive 2 fulde afsnit om.

5. Brug hovedokument/bidokument og lad lederen styre hoveddokumentet. Hvis I har mulighed for det så arbejd online og load up så lederen (og alle andre) har en chance for at følge med i hvor langt den enkelte er nået.
Avatar billede PiaSpuur Nybegynder
10. juli 2009 - 10:40 #10
Fantastisk - jeg er ikke alene med at blive drevet til vanvid af det her. Men here's how to fix it!

Brug "Vis normal"
"Vis fodnoter"
Vælg "Fodnoteseperator" og klik på nulstil

Tror I lige det krævede meget kaffe, og et par udrevne hår-totter?

:-)