Avatar billede c-p-h Nybegynder
31. maj 2006 - 10:14 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Stor og lille laserprinter der benytter samme toner og tromle

Hej alle :)

Jeg er på udkig efter 2 printere.

1. Stor printer der er bygget til at printe op med 750 sider om dagen. Den skal derved være meget billig i drift. 99% af det der bliver printet er sorte tekstsider. Resten er farveudskift. Har ingen ide omkring prisen men havde regnet med noget under 9000 kr. . Kom eventuelt med jeres bud.

2. En mindre farve laserprinter til maks. 3000 kr. (gerne billigere) Skal bruges til stille og roligt kontorbrug.

Den store fidus er så, at jeg gerne vil have at de 2 printere benytter samme toner og tromle. Dvs. samme reservedele. Er det overhoved muligt?
Fælles for de 2 printere skal være, at de skal være økonomiske i drift.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2006 - 10:39 #1
Du finder ikke en printer til stordrift og "hjemmebrug", der bruger samme forbrugsstoffer.

Det er jo bl.a. her forskellen mellem modellerne ligger. Hjemmeprinteren bruger meget små tonerkassetter, og har som oftest tromlen adskildt fra toneren, for at gøre alt så billigt som muligt.

Mens den store modsat er designet til at høvle en masse ud, og det derfor ville være tåbeligt med en tonerkassette der kun indeholder toner til 1500 sider. Af kvalitetsmæssige årsager er tromlen også af en helt anden kaliber, og i s/h printere altid bygget sammen med toneren, så de skiftes samtidig. Af tekniske årsager er tromlen dog altid separat i farveprintere.

Men jeg synes du mangler lidt specifikationer. Skal de f.eks. køre på netværk? Er der krav til antal papirbakker? - skal de kunne printe duplex (begge sider af papiret).
En farvelaser til under kr. 3000,- skal iøvrigt overvejes meget nøje, da driftøkonomien er MEGET høj. (vi snakker over kr. 2,- pr. side).
Avatar billede c-p-h Nybegynder
31. maj 2006 - 10:57 #2
Så er der lidt mere specifikke krav.

Den store printer skal i bund og grund kun bruge til s/h udskrifter? Er der nogen øknomisk fordel ved blot at købe en s/h laserprinter? Hvis ja ønsker vi at gøre det. Er der noget du kan anbefale? Den skal have duplex og bruges som netværksprinter. Papairpakken skal være på mindst 500 ark (men selvfølgelig gerne større).

Ved godt at økonomien på en billig laser er dårlig men printeren skal ikke bruges så meget. Er der en printer du kan forslå i det prisleje. Eventuelt også til 4000.
Den skal også være netværksprinter. Duplex er ikke en nødvendighed. Papirpakke på mindst 200.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2006 - 11:19 #3
Der er MEGET stor økonomisk forskel på en farvelaser og sort laser. Både anskaffelsesmæssigt, men også driftøkonomisk.

En god S/H laser til netværk og duplex kunne være: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168873
Den er dyrere end dit budgetforslag, men kan fås i en billigere udgave: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168869

Forskellen på modellerne er hastighed, samt at 640 modellen har enkelte udviddelses begrænsninger. Har I ikke behov for at udvidde maskinen, og kan leve med "kun" 33 sider i minuttet, er den lille helt fin. I vil dog skulle købe en ekstra papirbakke: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168110 for at nå op på 500 sider.

Modellen fås også som en 644xxx, der kører endnu hurtigere - og så alle variationer med og uden net og duplex nedefter...

Men I bør altså gå op i denne prisklasse, for at få driftøkonomien til at hænge sammen.

En tilsvarende farvelaser ville være denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18291 med denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=172587 som billigudgave.

Hvad "kontormodellen" angår skal den vel fortsat være i farve?. Så vil jeg anbefale denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168879

Grunden til at jeg anbefaler Lexmark, er at de udvikler indmad til en meget stor del af det øvrige lasermarked. Og kvalitetsmæssigt og pris/udviklingsmæssigt, mener jeg de er længst fremme.

Du finder også HP printere i den tilsvarende pris og kvalitetsklasse, og det er nok en smagssag om man vælger det ene eller det andet. Jeg mener Lexmark er noget bedre at vælge, om ikke andet så p.g.a. den udemærkede danske support.

Hvad lavprismodellen angår finder du masser af Brother og Samsung printere der kan matche den prismæssigt. Kvalitetsmæssigt kan Samsung nok også følge med - men ærlig talt er jeg ikke så erfaren ud i disse mærker, så dem vil jeg undlade at anbefale. Professionelt ville jeg dog helt holde mig fra Brother, der har nogle uheldige maskiner. Samsung har jeg derimod aldrig hørt dårligt om.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2006 - 11:21 #4
HUSK iøvrigt, at selv om farvelaseren henvender sig til det lille kontormiljø, er der ikke opfundet en støjsvag farvelaser endnu. Printeren bør derfor stå i sit eget lokale, hvis arbejdsmiljøet skal opretholdes på et tåleligt niveau :-)
Avatar billede c-p-h Nybegynder
31. maj 2006 - 11:32 #5
Hej Ole

Først og fremmest tak for det fantastiske indlæg. Hastigheden på "den store" printer er ikke alfa omega. Det vigtige er at første side kommer forholdsvis hurtigt. Med andre ord, at printeren ikke er alt for lang tid om at varme op. Synes derfor  Lexmark T 640dn med en ekstra papirpakke lyder fornuftigt.

Hvordan ligger prisen på ekstra toner til  Lexmark T 640dn og Lexmark C 522n? Er det billigere i forhold til resten af markedet (toner til andre mærker) eller ligger det på nogenlunde det samme prisleje?

Ja, den lille printer skal stadig være i farve.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2006 - 11:59 #6
:-) Nu skal der så også lige regnes lidt på det.

For en T640dn til 7500,- plus en papirbakke til 2000,- ligger ikke så langt fra de 10600,- den "store" model med medfødt papirbakke og ekstra ram står til.

Tonerkassetten til 640 serien koster på edbpriser kr. 2227,- for 21000 sider.
HP har faktisk en billigere til deres tilsvarende sider - kr. 1372,- for 20000 sider: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104108

Men med til historien hører, at HP´s er en "ældre" kassette der bruges i mange printere, mens Lexmarks er helt nyudviklet til den ny printerserie. Min erfaring er, at Lexmarks priser falder meget hurtigt, som udbredelsen printermodellen og dermed kassetten stiger.

Men vi er ude i et svært område. Antal sider pr. patron er jo f.eks. opgivet af firmaet selv.
Og f.eks. Lexmark hævder at være nogle af de eneste på markedet, der aktivt forsøger at nedbringe driftomkostningerne på toner. http://www.lexmark.dk/uncomplicate/sequentialem/home/0,7070,247481_5013_0_da,00.html

Så hvem der er billigst er nok et skud.

Andre mærker ligger nogenlunde i samme prisleje, afhængigt af udbreddelsen af de enkelte kassetter.

Og det samme forhold gør sig nogenlunde gældende i farvelaserområdet. Her er der dog endnu større svingende priser.

Men går du efter de rå her og nu priser, ser det ud som om HP´s LaserJet 4200 og 4300 serie er billigere i drift. Og så er det jo bare at vælge den der udstyrs og prismæssigt passer bedst: http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=34&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=916&Rating=0&Max=&Soegeord=&Check29592=156795&Check169=837&True2351=&Trueval2351=31005&True6143=&Trueval6143=42110&True8863=&Trueval8863=62082&True2297=&Trueval2297=30932&True25557=1&Trueval25557=96170&Direction180=2&Sorted180=500&Direction65=2&Sorted65=&Direction66=2&Sorted66=&Direction67=2&Sorted67=&Direction68=2&Sorted68=&Direction179=2&Sorted179=&Direction313=2&Sorted313=&Equal9578=&True25561=&Trueval25561=96184&True27014=&Trueval27014=102201&True26884=&Trueval26884=111682&True26885=&Trueval26885=111658&True26886=&Trueval26886=196024&True26883=&Trueval26883=101389&True25554=&Trueval25554=101381&True26888=&Trueval26888=101571&True26889=&Trueval26889=101611&True26890=&Trueval26890=111683&True26896=&Trueval26896=101639&True26893=&Trueval26893=101627&True26887=&Trueval26887=101530&True26892=&Trueval26892=101621&Submit.x=25&Submit.y=8
Avatar billede c-p-h Nybegynder
31. maj 2006 - 12:05 #7
Have faktisk ikke set prisen på den ekstra papirbakke. Den kan slet ikke betale sig.

Går absolut ikke efter priser her og nu. 750 sider per dag er taget på lang sigt. Måske om 2 år. Som situationen er lige nu vil den skulle printe omkring 300 sider om dagen.

Vil Lexmark T 642dtn være overkill eller mener du den er passende til vores brug ud i fremtiden?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2006 - 13:11 #8
En T642´er vil uden tvivl kunne holde sig i over 10 år, hvis den bliver serviceret en gang imellem.

Men markedet ændrer sig hele tiden, og selv om en HP LaserJet 4 fra 1994 var noget af det store dengang, og bestemt stadig kan bruges i dag, er den ikke helt så sjov. at printe på. Så spørgsmålet er hvor langt tid I forventer at bruge den.

Jeg vil mene at en levetid på 4-5 år for sådan en printer er, hvad man bør regne med.

300 sider om dagen er lige i underkanten - så vil anskaffelsesprisen være ret høj, i forhold til de samlede omkostninger.

Hvis I kan undvære duplex, kunne http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168881 i kombination med http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168883 måske være løsningen.

Men igen - så er vi pludselig på en tonerpris på kr. 800,- for 6000 sider - så hvis I forventer snart at få større forbrug, vil de sparede penge på anskaffelsen jo hurtigt være brugt.

Så det afhænger lidt af jeres forventede levetid på udstyret, og hvornår I forventer at printe meget....
Avatar billede c-p-h Nybegynder
31. maj 2006 - 13:54 #9
Det er kompliceret at købe en printer :)

Vi har rigtig overvejet levetiden endnu. Men 5-6 år lyder fornuftigt. Vi skal måske finde en mellem løsning mellem T642 og 342n. Printeren skal have duplex da vi skal printe handelsbetingelser bagpå faktura.

Er der et alternativ til omkring 8000, som har duplex og stadig er billig i drift på lang sigt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2006 - 14:25 #10
Lexmark har ikke rigtig en mellemklasseprinter. D.v.s, det har de, nemlig: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137897
Men med ekstra papirbakke: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=119089 er vi alligevel over kr. 9000,-
tonerpris på 1400,- for 12000 sider gør den dog billigere i drift end 342´eren.

Men HP har i deres 2200 serie f.eks. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=176966 med papirbakke: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=111642 til samlet set kr. 8500,-

Toneren her koster kr. 1300,- for 12000 sider, så HP kan lige her foretrækkes (Jeg mener ikke Lexmark kører "tonersparer" programmer for netop denne model).

Og ja, det er dælemig kompliceret. Men jeg gætter også på at langt over halvdelen der har en printer, i virkeligheden har en "forkert" printer. Spørgsmålet er så hvor meget man vil undersøge printermarkedet, for at spare nogle hundrede kroner.

Man bliver overrasket over hvor langt man i virkeligheden kan komme med en billigprinter til kr. 1000,- - som til gengæld skiftes til en ny om 2 år....
Avatar billede c-p-h Nybegynder
31. maj 2006 - 15:11 #11
Skal jeg forstå det sådan, at du vil anbefale os at købe LaserJet 2420dn med en ekstra papirbakke?

Hvad angår kontormodellen skal vi vel stadig holde fast i Lexmark C 522n?
Avatar billede c-p-h Nybegynder
31. maj 2006 - 15:15 #12
Hvad med at købe HP LaserJet 2430tn? http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=176968

Den har en stor papirbakke og bliver derved billigere end HP LaserJet 2420dn (med ekstra papirbakke).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2006 - 15:17 #13
...Men mangler Duplex, som du ikke ville undvære...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2006 - 15:19 #14
Men, ja, hvis I ikke tager det fulde skridt til den store maskine, så er det HP maskinen der "vinder".

Men en endelig anbefaling kan jeg ikke komme med - det afhænger jo af jeres egen vurdering af, hvornår i begynder at printe meget. Er det inden for de næste to år, kunne det måske stadig betale sig at købe den store...

Og på farvesiden, ja så anbefaler jeg bestemt stadig C522n´eren.
Avatar billede c-p-h Nybegynder
31. maj 2006 - 15:21 #15
Havde jeg selvfølgelig overset. Men så må det vel blive LaserJet 2420dn.
Avatar billede c-p-h Nybegynder
04. juni 2006 - 15:57 #16
Hej igen :)

Ole hvis du laver en svar får du point.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juni 2006 - 13:51 #17
Der kommer svar her... - har lige været på lidt ferie, så derfor det sene svar...

Så håber jeg du får løst opgaven tilfredsstillende....
Avatar billede c-p-h Nybegynder
11. juli 2006 - 13:48 #18
Hej Ole

Vi står nu overfor at skulle lave købet.

Desværre virker http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=176966 ikke rigtig længere.

Kan du huske hvad navnet var på den model vi kiggede?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juli 2006 - 09:30 #19
Nej ikke udenad - men jeg kan da se jeg nævner HP´s 2200 serie. Det er en ældre model, og noget tyder på at den er udgået i mellemtiden til fordel for 2400 serien... - så det er altså nok her du skal kigge i stedet. (og igen - sent svar skyldes endnu en omgang ferie... :-)