Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 19:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Farverne på skærmbilledet har ændret sig

Jeg har i forbindelse med flytning af min PC’er og skærm taget alle stikkene ud. Nu har jeg så sat stikkene i igen og nu virker min skærm ikke som den skal, idet farverne har ændret sig. Bl.a. syntes jeg, at den røde farve nærmest er blevet orange. Det er en ca. 4 år gammel hp f1523 fladskærm. Hvad kan der være galt?
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. maj 2006 - 20:28 #1
Tjek at du ikke har bøjet et eller flere ben i stikket.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 20:32 #2
Det ser det ikke ud til
Avatar billede skaw Nybegynder
30. maj 2006 - 20:44 #3
har du mere end et grafikkort i PC
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 21:22 #4
hvordan kan man se det? Jeg mener det ikke
Avatar billede skaw Nybegynder
31. maj 2006 - 16:28 #5
der er mange der for sat et større grafikkort i
det kan man godt, det på bundkortet kobler selv fra
Avatar billede skaw Nybegynder
31. maj 2006 - 16:29 #6
stikkene er ens
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2006 - 17:18 #7
Jeg er vist ikke helt med på hvad du mener. Du ville vide, om der var mere end et grafikkort i PC'eren, og jeg spurgte om, hvor man kan se, om der er mere end et grafikkort i
Avatar billede summer Mester
01. juni 2006 - 09:45 #8
Hent dette lille gratis program Everest http://www.majorgeeks.com/download4181.html Med dette kan du se rigtig meget om din computer, bl.a. grafikkort.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2006 - 20:49 #9
Under grafikkort står der ifølge Everest således:

  Grafikkort  RADEON 9200 - Secondary (128 MB)
  Grafikkort  RADEON 9200 (128 MB)
  3D Acclerator  ATI Radeon 9200 (RV280)
  Skærm  HP F1523 [15" LCD] (CNN34312Y3)

Hvad skal jeg nu gøre for at få løst mit problem med farverne?
Avatar billede summer Mester
02. juni 2006 - 22:17 #10
Vores svigersøn havde fornylig et næsten lignende problem - også med et ati radeon grafikkort. Har fik jeg skærmen ok ved at dovnloade den nyeste radeon driver til XP - afinstallerede den gamle og installerede den nye driver.
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27
Er du i tvivl om hvordan så spørg.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2006 - 10:04 #11
Jeg har været inde på den hjemmeside, du henviser til og kan ikke finde ud af, hvordan jeg får downloaded den nyeste driver. Da jeg ikke har ret meget forstand på EDB, vil jeg være taknemmelig, hvis du vil vejlede mig i, hvordan jeg får driveren downloaded. Når jeg har fået den downloaded, er det så rigtigt, at jeg skal gøre tingene i denne rækkefølge:

1.    Afinstallere den gamle driver
2.    Installere den nye driver

Jeg har ingen anelse om, hvilken funktion driveren har. Hvis nu jeg har afinstalleret den gamle, og jeg ikke kan få installeret den nye, kan det så skabe problemer?
Avatar billede summer Mester
03. juni 2006 - 13:28 #12
En driver er noget software der får f.eks. dit grafikkort til at fungere og giver også en del indstillingsmuligheder.

Du går ind siden jeg linkede til. Klik på Windows XP Drivers and Software, Dernæst Radeon, så på Catalyst 6.5 Windows XP - Driver Download. Nederst på denne side ændrer du english til danish oh henter 1 of 4 og 2 of 4 gemmer dem hvor du kan finde dem igen.
Når dette er på plads, Højreklikker Denne Computer, Egenskaber, Hardware, Enhedsorientering, klikker på + ud for skærmkort, højreklikker og vælger fjern. Du skal sikkert genstarte et par gange. Nu bliver din skærm lidt dårlig, men fin de to filer du downloadede og installer dem. Bare følg anvisningen.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2006 - 08:43 #13
Jeg har fulgt din anvisnng. Desværre løste det ikke problemet. Andre gode forslag?
Avatar billede summer Mester
04. juni 2006 - 11:14 #14
Øv, det havde jeg håbet på. Der kan jo desværre være mange årsager til fejlen. Sammen med din den nye driver har du også fået mulighed for mange indstillinger, enten via det lille ikon ATI ved uret eller under skærmindstillingerne (Højreklik tom sted Skrivebord, egenskaber, indstillinger, avanceret)
Et defekt grafikkort kan jo heller ikke udelukkes.

Jeg har desværre ikke nogen hovsa-løsning, når den nye driver ikke hjalp. Du kan prøve at justere på det selv via ovennævnte indstillinger - en ting ad gangen, så du kan huske den "gamle" indstilling.

Har desværre travlt i dag, men måske kommer en anden forbi og hjælper dig.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2006 - 21:30 #15
Jeg har nu fået min skærm til at virke igen. Jeg prøvede at tage stikket ud endnu en gang og det viste sig ved nærmere eftersyn, at der var bøjet et ben alligevel. Jeg rettede benet ud og farverne var normale igen. Jeg er ked af den ulejlighed jeg har besværet jer med, bare fordi jeg ikke havde set ordentligt efter. Jeg takker alle for forslag til løsninger, men er egentlig lidt i tvivl om, hvem det er jeg skal give point.
Avatar billede summer Mester
28. marts 2008 - 07:42 #16
Så kan selv lægge et svar eller bede om et og så acceptere det, så er det lukket.