23. maj 2006 - 14:49Der er
5 kommentarer og 2 løsninger
Rettigheder som firma
Hej
Vi har købt en monitor i min kærestes firmanavn.
Nu har der efterhånden været en del problemer med skærmen, og vi vil derfor gerne vide, hvordan vi er stillet mht. evt. at kunne få pengene tilbage?
Hvis ikke vi havde købt varen i firmanavnet, var vi jo måske berettiget til at få pengene tilbage eftersom sælger endnu ikke har afhjulpet fejlen efter 6 måneder.
Der gælder andre regler for firmaer ("buisines to buisines" eller noget i den retning). Men 6 mdr. er alt for lang tid, uanset hvad. Men man bør nok lige finde reglerene....
Generelt kan man jo sige, at når det drejer sig om handel mellem to virksomheder, så er der "aftalefrihed", dvs. at man modsat forbrugere, godt kan aftale sig til ringere vilkår end beskrevet i købeloven. Men... såfremt sælger ikke ved købet har "aftalt" sig ud af sine forpligtelser, gælder købelovens bestemmelser.
Hvordan du lige præcis står i denne sag er svær at sige, da det jo bl.a. kommer an på manglens beskaffenhed, og om det kan anses for urimelige omkostninger for sælger at udbedre manglen... og mange andre ting. Jeg vil foreslå at spørge ved forbrugerstyrelsen, selvom den er købt gennem virksomhed. De har ofte nogle fornuftige folk på pinden, der gerne svarer på spørgsmål.
Tak for hjælpen. Vi snakkede med en advokat omkring det, og han bekræftede det som Mons73 skrev.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.