Avatar billede denser80 Nybegynder
22. maj 2006 - 08:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

identifikation af korrekt hd i boot.ini

Hej eksperter.
Jeg har et problem der sikkert er nemt at omgåes ... hvis man ved hvordan ;)
Sagen er, at jeg har WinXP installeret på et SATA-drev der er 'eksternt' for MB's BIOS, altså SATA-controlleren er onboard, men dens BIOS er ikke del af MB's BIOS og kan først tilgåes efter MB's normale BIOS-cyklus .. eller hvad man kan kalde det.
Da jeg installerede windoze var der to harddiske på den ene af de to onboard IDE-porte og to optiske drev på den anden.
Det har resulteret i en boot.ini (iflg msconfig) der lyder som følger:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Micr..et.c" /noexecute=optin /fastdetect

Nu har jeg så imellemtiden fjernet det ene optiske drev og sat en 300GB HD istedet, hvilket resulterer i at der efter SATA-controlleren er færdig, og windows normalt begynder at loade, kommer en fejlmedelelse noget i stil med
missing HAL.dll in <windwos root>\system32, og da der nu er en disk mere foran
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)
har windows vel sådan set ganske ret i dét ;)
Det jeg så søger svar på er om min antagelse at
multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS
vil løse problemet så jeg ikke hver gang er nødt til at starte windows op uden lagerdisken, for derefter at tilslutte den når windows ER startet.
Hvadenten jeg, under BOOT.INI-fanen i msconfig, kører "check all boot paths" med eller uden den nye HD er svaret, at "alt lader til at være iorden" .. hvilket det tydeligvis IKKE er :(
Jeg er ikke specielt motiveret for blot at rode rundt og ende med et system der intet vil, og skulle geninstallere windows, så jeg håber en ekspert vil komme mig til undsætning :)
Er der evt. en måde at få oplyst de enkelte diskes/partitioners multi(0)..osv. -id, eller er dét ligegyldigt når først windows eR startet, og dermed grunden til at "alt lader til at være iorden" uanset om den den nye HD er i eller ej?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
22. maj 2006 - 08:59 #1
Avatar billede denser80 Nybegynder
23. maj 2006 - 20:12 #2
det er sq næsten en skam at jeg nåede at oprette henvendelse hér .. små 10 minutter efter spørgsmålet var oprettet fandt jeg præcis den side du henviser til som den første, og da jeg kunne se at den boot.ini jeg kan tilgå via stifinderen ikke er den samme som den der vises i msconfig måtte jeg bide i det sure æble og gå igennem rc-proceduren. Men det endelige resultat blev, at min antagelse var rigtig nok .. rdisk(2) skulle s'men bare ændres til rdisk(3), kan jeg se i den nye rc-oprettede boot-ini, da der jo er kommet en ekstra disk ind foran de øvrige i array'et, eller hvad multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1) kan kaldes.
Avatar billede denser80 Nybegynder
08. september 2006 - 17:54 #3
luk?