Avatar billede fuxie Nybegynder
13. maj 2006 - 22:38 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

PC finder ikke min controller

Hej,

Jeg har lige købt en HighPoint RocketRAID 1820A controller, og stor var min glæde og iver mens jeg flåede den ud af pakken..

Så gik jeg selvfølgelig igang med at installere...

I takt med at tiden gik, faldt glæden og frustrationen steg.. Min PC nægter simpelthen at finde controlleren..

Jeg prøvede forskellige PCI-slots.. Jeg hev andre devices ud af maskinen.. Til sidst var der kun RocketRAID og et AGP skærmkort i maskinen, og stadig ville den ikke finde skidtet..

Jeg rodede med 1000 forskellige ting i PC'ens BIOS, men det hjalp lige fedt..

Jeg prøvede at installere driveren i Win2003 i håb om at der bare ikke blev vist noget på skærmen under POST (det gjorde der ikke i gamle dage da jeg havde en SymBios SCSI-controller på samme motherboard), men fik bare en advarsel om at Win2003 ikke kunne loade driveren fordi der ikke var noget hardware til den.

Til sidst prøvede jeg at sætte den i min kærestes PC, for at checke om den skulle være defekt, og her blev den fundet med det samme..

Så nu sidder jeg med en RAID5 controller or tilhørende diske, som ikke vil virke..

Mit motherboard er et (gammelt) Asus P2B-D med to P3 CPU'er.

Hvad mon man kan gøre (udover at skifte motherboard)????
Avatar billede speedytech Nybegynder
13. maj 2006 - 23:22 #1
opdatere bios måske.
Avatar billede fuxie Nybegynder
13. maj 2006 - 23:25 #2
Desværre... Senest BIOS til dette motherboard er fra 2002 eller 2003...

Og det er oven i købet en beta-BIOS.. *LOL*
Avatar billede off-line Nybegynder
14. maj 2006 - 00:08 #3
Har du prøvet i "Tilføj hardware"?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. maj 2006 - 00:12 #4
Jeg har et Asus A7V8X-X, og det er hverken helt nyt eller noget særligt, men det
fandt mit Raid kort med det samme. Så dukker det op under hver opstart.
Avatar billede fuxie Nybegynder
14. maj 2006 - 09:37 #5
Jeps.. Har prøvet "Add Hardware".. Det var den måde jeg tilføjede driver.. Men det hjalp ikke..
Avatar billede off-line Nybegynder
14. maj 2006 - 11:47 #6
Den Raid kontroller jeg havde, har jeg afinstalleret, og et ny windows er lagt ind siden.
Alligevel har jeg, under Enhedshåndtering, noget som hedder "SCSI og RAID controllers" d.vs.
det er windows, som lægger den ind. Den fortæller noget om driver mm. Har du den? Hvis ikke,
er det måske det som er galt?
Avatar billede fuxie Nybegynder
14. maj 2006 - 14:35 #7
Bare rolig.. Punktet SCSI&RAID er der... ;)

Pt. er der en Primose FastTrack133TX2 der er listed i den kategori, og virker fint..
Og hvis jeg installerer driver til RocketRAID er den også under SCSI&RAID, men med det famøse gule udråbstegn.. Og der er så ligegyldigt om FastTrack sidder i maskinen eller ej..

Men det er kun ved manuel tilføjelse af hardware/driver at jeg fik den ind.. Win2003 finder ikke kortet.. Det gør BIOS heller ikke..
Avatar billede off-line Nybegynder
14. maj 2006 - 14:43 #8
Når du har noget installeret i forvejen, kan det så ikke være en IRQ konflikt?
Avatar billede fuxie Nybegynder
14. maj 2006 - 15:03 #9
Meget usandsynligt, for som jeg skrev, prøvede jeg til sidst kun AGP-skærmkort og RocketRAID i maskinen...

Så det/de IRQs som FastTrack og mine to netkort og lydkortet bruger/brugte var nu 100% sikkert tilgængelig...

Men som jeg også nævner, så skal BIOS finde kortet, hvilket den heller ikke gør...
Avatar billede off-line Nybegynder
14. maj 2006 - 15:58 #10
Nææh det har du nok ret i. Jeg har lige, af nysgerrighed, sat mit Raid kontroller kort i.
Der dukkede godt nok et gult kort op i Enhedshåndtering, under Andre enheder, men samtidig
fandt windows selv, ny hardvare. Jeg puttede den CD som fulgte med kortet, og lod windows
selv installere, og så var det i orden, og kortet flyttede ned til Raid kontroller.
Men selv om det er i orden, kan jeg alligevel ikke se kortet i bios.
Avatar billede fuxie Nybegynder
14. maj 2006 - 16:06 #11
Ikke "Se det i BIOS"... Men BIOS skal finde det..
Hvis du checker side 2-3 i manualen (kan downloades i PDF her http://www.highpoint-tech.com/USA/rr1820a.htm), kan du se hvad jeg mener..

Som manualen beskiver, sker på min kærestes PC, men ikke på min :(
Avatar billede off-line Nybegynder
14. maj 2006 - 23:42 #12
Billedet fra enhedshåndtering, svarer til hvordan det ser ud hos mig, bortset fra,
at jeg har et andet kontroller kort. Men når jeg booter op, kommer der hver gang,
en mulighed for, at korrigere på kortet, det er måske derfor, jeg ikke også har
en mulighed i bios. Det kort man ser på billedet, er til Sata, er det det du har?
Du skriver, at du har lagt driver ind med Tilføj ny hardware, men Sata driver kan
ikke lægges ind den vej, men det ved du måske allerede?
Avatar billede fuxie Nybegynder
15. maj 2006 - 19:24 #13
Ja, det er en SATA controller, og jeg har 3 SATA diske til den...

Jeg vidste ikke man ikek kunne gøre sådan, men det var jo også kun et desperat forsøg, når nu det som manualen siger man skal gøre, ikke virker..
Avatar billede off-line Nybegynder
15. maj 2006 - 19:42 #14
Jeg har ikke selv Sata, men jeg har flere gange, herpå E.set, at den skal lægges ind med winCDén.
Under opstart er der mulighed for at installere drivere, hvis man trykker på F6. Jeg mener det er
F6, men det står der. Driveren skal ligge på en floppy. Hvis man ikke har et floppy drev, er man
nød til, at lave en speciel winCD, hvor man indsætter Sata driveren. "nLite" skulle være god.
Avatar billede fuxie Nybegynder
15. maj 2006 - 19:46 #15
Den option (F6) bruger man kun når man har den pågældende controller når man installerer Windows, OG HVIS DEN ER PÅKRÆVET TIL INSTALL, som fx en controller der styrer bootdisken..

Men faktisk havde jeg også prøvet den mulighed.. Jeg bootede fra min Win2003 CD, trykkede F6, indsatte floppy da den bad om det og den indlæste driver... Men mine harddisk var der stadig ikke...
hvilket jo så på dette tidspunkt heller ikke overraskede mig :(
Avatar billede off-line Nybegynder
15. maj 2006 - 20:02 #16
Så vil det nok være godt, at få nogen på banen som ved noget om dit bundkort. I den situation,
ville jeg oprette et nyt spørgsmål i retning af: Asus P2B-D og Raid, det kan du jo overveje.
Men så skal du nok selv lægge et svar og lukke her. Bare et forslag, for at få nogle af de
"tunge drenge" ind.
Avatar billede fuxie Nybegynder
15. maj 2006 - 20:04 #17
Jeg tror desværre ikke rigtig der er noget at gøre..
Det er jo trods alt et gammelt P2 (max 500 MHz) motherboard som ved hjælp af BIOS update pludselig kan køre P3 (max 900 MHz)..

Så der er jo nok ikke rigitg andet at gøre end at købe nyt motherboard, CPU og RAM...
Avatar billede fuxie Nybegynder
15. maj 2006 - 20:04 #18
Lukker tråden...