Avatar billede dk_final Nybegynder
13. maj 2006 - 09:37 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

mit skærmbilled trækker sig sammen

Hjælp mit skærmbilled trækker sig sammen efter et par minutter, jeg har et ati radeon 9200 grafikort og en ibm G70 skærm. er det mit grafikkort at der er noget galt med?
Avatar billede peet49 Nybegynder
13. maj 2006 - 09:43 #1
Jeg tror din (nord/syd)(øst/vest) generator er i udu på skærmen, så den skal repareres. Du kan i første omgang fjerne skærm og skærmkort i enhedshåndtering og genstarte, men jeg tror ikke, det hjælper.
Avatar billede dk_final Nybegynder
13. maj 2006 - 09:44 #2
okay det prøver jeg
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 09:47 #3
hvordan trækker sig sammen ? hvis det som peet49 komemr til at se sådan her ud )( så er det en løs forbindelse i ø/w delen ja.
Avatar billede dk_final Nybegynder
13. maj 2006 - 09:52 #4
den gjorde sådan her [ ] []
har prøvet at fjerne skærm og grafikkort i enhedshåndtering, men nu flimrer skærmen, der går lige et par minutter før jeg ved om den trækker sig sammen.....
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 09:55 #5
det er IKKE dit øst /west kredsløb så, men fejl i dit horisontal kredsløb, men fejlen lægger tæt op ad en ø/w fejl, den skal stadig til service, medmindre du kender en der kan efterlodde den for dig.
Avatar billede dk_final Nybegynder
13. maj 2006 - 09:58 #6
hmm... hvad er det helt præcist at der skal efterloddes?
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 10:00 #7
linie trafo, liniæritets spolen, linie transister, diverse kondensatorer, som det mest primære i første omgang
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 10:01 #8
fortsætter fejlen, men husk nu at der kan være spænding på mange steder længe efter den er slukket (selve billedrøret virker f.eks som en stor kondensator)
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 10:02 #9
fortsætter fejlen, begynder man med enten kølespray eller med håndtaget af en plastic skuretrækker / et stykke træ at banke forsigtigt på printet
Avatar billede dk_final Nybegynder
13. maj 2006 - 10:03 #10
nu begyndte den at trække sig sammen igen. kan det skyldes at det bliver for varmt?
Avatar billede dk_final Nybegynder
13. maj 2006 - 10:06 #11
det er nummer 2 skærm af den model at jeg har, den gamle smeltede i plastikken hele vejen rundt
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 10:07 #12
ja, for metal udvider sig i varme, og derfor nu det er den dårlig lodning, vil metallet af varmen udvide lsig lige præcis nok til at der ikke længere er forbindelse, mit tår er sluk den indtil du har fået den efterlodet, fordi, nu der er løs forbindelse ved et eller flere ben, vil der blive udviklet en lille gnist hver gang den får forbindelse, og det er ikke sundt, og en ret stor brandfare (så engang en monitor hvor den havde brændt et hul på størrelse med en 1 kr), men det var også et slemt tilfælde.
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 10:08 #13
lyder ikke som du er pokkers heldig med dine skærme :O
Avatar billede dk_final Nybegynder
13. maj 2006 - 10:11 #14
det er nogen jeg har fået smidt i nakken..... så de må holde som de kan, det er bare et surt tidspunkt at den begynder at gå i stykker på.
har en anden skærm stående, men den er så statisk elektrisk at man kan se de blå gnister på skærmen, mens at man bruger den og 10 min. efter...
Avatar billede dk_final Nybegynder
13. maj 2006 - 10:17 #15
never_mind kan du ikke smide et svar, syntes at du kom med det mest brugbare svar
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 10:22 #16
har kun set en skærm trække synlige gnister udefra (og det var en Sony, hvor der var overgang i selve billedrøret), jeg ville ret sikkert finde en ny skærm meget hurtigt istedet for de 2 du ahr ;)
Avatar billede peet49 Nybegynder
15. maj 2006 - 08:30 #17
Der ligger 25 til 30000 volt på linietrafoen, der forsyner billedrøret med pover, så vær forsigtig.
Avatar billede never_mind Nybegynder
15. maj 2006 - 08:35 #18
på sugekoppen ja, de 25-30K volt kan ikke måles så selve linietrafoen
Avatar billede peet49 Nybegynder
16. maj 2006 - 09:04 #19
DE høje spændinger har det med, at krybe, men det ved du vel som radio/tv mekaniker, jeg har en del ar, som jeg har samlet i tidens løb. Desuden kører focus med ca. 8K volt.