Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 08:12 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

17" fladskærm

Hvilken fladskærm skal man vælge for at få en der er god til tekst. jeg har prøvet en Sony SDM 75 DB men synes teksten flyder meget ud.
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. maj 2006 - 08:23 #1
Det kan skyldes indstillinger på skærmen, også skærmkortet kan have skylden.
Gå i enhedshåndtering: fjern skærmkort og skærm, genstart systmet.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. maj 2006 - 08:23 #2
Du kan eventuelt søge noget information på www.flatpanels.dk
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 08:39 #3
Ok prøver jeg. men er sony sdm 75 ellers god nok?
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 08:56 #4
Sony har jo ikke verdens bedste fladskærme. Meget mod mit princip ville jeg gå efter Philips i denne sammenhæng. Er total modstander af Philips, men de laver sku nogle gode fladskærme.
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 09:05 #5
Dell har op til 40% på mange skærme lige nu, feks. en 1707FP til 2187,75 (30% rabat)
Har selv en Dell 19", en lækker skærm.
http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/monitor?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 09:11 #6
Lad mig lige spørge på en anden måde, hvilken teknologi kan anbefales frem for en anden?
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 10:03 #7
Der er jo ikke det store udvalg af teknologier hvis vi taler 17" fladskærm.
Hvad mener du mere præcist?
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 10:25 #8
Om det skal være PVA, MVA, PSI, TN osv...    panel typer
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 10:44 #9
Har du prøvet at lege lidt med ClearType?
Det hjælper ofte på teksten. Og husk at køre i den optimale opløsning når det er en fladskærm. Kan jo være at du slet ikke behøver at skifte skærm når det kommer til stykket.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. maj 2006 - 11:09 #10
Hvis du vil vide mere om de forskellige paneltyper, så står der også meget om deres fordele og ulemper på siden jeg linkede til.
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 11:26 #11
Ok. og til isskaarup >> det er korrekt, men det kræver at man kan gennemskue de test der er kørt på sitet og det kan jeg ikke.
ClearType >> hvor finder jeg det?
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 11:27 #12
og en anden ting, sony's skærm opdaterer kun med 75hz er det ok?
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 11:38 #13
Cleartype:
H. klik på skrivebord>Egenskaber>Udseende>Effekter>
"Brug følgende metode til at udjævne kanter på skærmskrifttyper">Vælg "Clear Type"
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 11:40 #14
Og husk at køre i skærmens "Native Resolution", ellers får du ikke et godt skærmbillede.

Lidt læsestof om det her:

"The 'native resolution' specification points out one of the big differences between LCD and CRT displays. If you run an LCD at any resolution other than its native resolution, the display will become fuzzy or blurry, especially with text. The reason this happens on LCDs is that they are made up of tiny cells in a matrix (called the native resolution). For instance, if the native resolution is listed as 1280x1024, then there are 1280 cells across and 1024 cells down the screen. If you only display at 1024x768, then a large number of the pixels are being 'stretched' over multiple cells, which is what causes the image quality to degrade"

Kilde: http://channels.lockergnome.com/windows/archives/20040916_whats_native_resolution.phtml
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 11:46 #15
Ok meget fint. det hjælper alt sammen. kan også se at skærmen har digital indgang, for jeg noget væsentlig ud af at bruge det? skal i så fald måske have et andet grafikkort? har nu et geforce 7500
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 11:54 #16
Har du mulighed for digital er det en fordel.
Kører jeg i 1024 får jeg en utrolig dårlig tekst, tæt på ulæselig.
Det er nemlig udenfor den anbefalede opløsning(1280). Så det er en meget vigtig ting inden man overhovedet gør andet at sikre sig at man kører i den rigtige opløsning for den enkelte skærm. Det står som regel i spec. for skærmen.
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 12:01 #17
jeg det står 768*1024 og jeg havde indstillet til 600*800
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 12:02 #18
ja, det står 768*1024 og jeg havde indstillet til 600*800
Avatar billede c-holst Novice
10. maj 2006 - 16:53 #19
lidt inspiration om kabler
http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html
http://www.practical-home-theater-guide.com/dvi-cables.html

hvis du vil vide lidt om, hvorvidt du skal skifte til dvistik
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 21:16 #20
skærmen skal køre med 1280*1020 er det ikke meget unormalt. alt er simpelthen så småt.
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 21:20 #21
På en 17" er det lige i overkanten. Men hvis det er det der står er det sådan det er. ;)
Det er måske slet ikke skærm du skal ha, men briller.  *G*
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
10. maj 2006 - 21:26 #22
Jeg satte den medfølgende cd'rom i så stod der recommed 1280*1020 teksten, den jeg kan se er meget skarp, men det er korrekt, jeg sidder med 2 par briller når jeg surfer.
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 21:28 #23
Det er satme også meget til en 17", men forskellen er tydelig. (hvis ellers brillerne er stærke nok)
Avatar billede c-holst Novice
10. maj 2006 - 21:39 #24
du kan vel også begynde at rode med størrelse af de forskellige ting på din skærm.
fx under egenskaber for skærme under udseende avanceret

prøv at holde control nede og scroll med musen, fx når du er på en hjemmeside

det er sikkert flere ting du kan arbejde med. især også tilvænning, lys og kontrastforhold
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 21:52 #25
Du siger du kører 800*600 på den, og at du bruger briller. Er det fordi du har et synsproblem? Ja, et personligt spørgsmål, så du behøver egentlig ikke svare på det.
Men i så fald vil jeg bestemt anbefale min. 19" for at få fuldt udbytte af af det man nu engang laver med sin pc.
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
11. maj 2006 - 08:22 #26
Nej det med briller var kun sjov :-) men jeg var faktisk sikkert på at en 17" skulle indstilles omkring 768*1024 for at køre optimalt, og det ville også være fint, men 1020*1280 så bliver ting altså bare småt, det er synd fordi skærmen har efter indstilling faktisk nogen flotte farver, kontrask m.m. men skal den køre i denne høje opløsning, duer det ikke, så må jeg have en anden skærm. Hvad skal jeg købe for at få en flot og god skærm i 17" ?
Avatar billede c-holst Novice
10. juli 2006 - 23:19 #27
hvordan går så, har du brug for mere hjælp, ellers synes jeg du skal lukke trådan
hvh
carsten
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
11. juli 2006 - 08:22 #28
Skærmen blev leveret tilbage.
Lukker tråden