Avatar billede sim00n Praktikant
09. maj 2006 - 15:05 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af trådløs router

Hejsa.. Jeg skal opsætte min nye trådløse router men hvordan finder jeg de forskellige nødvendige oplysninger?

Jeg er kunde hos DanskBredbånd med 2Mbit forbindelse..

Jeg læste de forskellige slags forbindelser man kunne vælge og valgte PPTP.

Nu skal jeg udfylde følgende: http://www.habbo-times.dk/internet.gif
Avatar billede anoz Nybegynder
09. maj 2006 - 15:14 #1
Hey,

Jeg har også dansk bredbånd og har fået at vide, at man skal køre med dynamisk ip... det ser ikke ud til, at du få muligheden fpr at vælge det med pptp?

- anoz
Avatar billede sim00n Praktikant
09. maj 2006 - 15:15 #2
Jeg valgte bare pptp fordi jeg synes det så rigtigt ud.. prøver med den anden så..
Avatar billede jacla Nybegynder
09. maj 2006 - 15:16 #3
Det er ip-adresser som du sikkert har fået oplyst at din ISP'er.

Du skal højre-klikke på netværkssteder => vælgen egenskaber for TCP/IP.

vælge automatisk IP og DNS fra. Selv skrive de nye ind.

Hvis din internetopkobling kører kan du lave en ipconfig /all i din dosprompt.

og se oplysningerne.

Mvh

Jan C
Avatar billede sim00n Praktikant
09. maj 2006 - 15:16 #4
Hvilken en af de andre er det så ? :
  Cable Modem

A cable modem requires minimal configuration. When you have setup an account with your Internet provider, the wireless router will be automatically configured when plugged into the cable modem. The host name field is optional, but may be required by some Service Providers. If there is a Domain Name Server (DNS) that you would rather use, you need to specify the IP address in the "WAN" page.

  Fixed-IP xDSL

Some xDSL Internet Service Providers may assign a fixed IP address for your gateway. If you have been provided with this information, choose this option and enter the assigned IP address, subnet mask, gateway IP and DNS IP addresses for your wireless router.

  PPPoE xDSL

If you connect to the Internet using an xDSL Modem and your ISP has provided you with a password, and service name, then your ISP uses PPPoE. You must choose this option and enter the required information.
Avatar billede anoz Nybegynder
09. maj 2006 - 15:17 #5
Ud fra beskrivelserne lyder det som om du skal bruge 'Cable Modem'
Avatar billede swiatecki Novice
09. maj 2006 - 15:20 #6
Hvis du er koblet til nettet på almindeligvis, hvor du bare stikker et netkabel i din ADSL-boks; så er det Cable Modem

Hvis du derimod skal indtaste brugernavn og password for at gå på nettet er det pptp
Avatar billede sim00n Praktikant
09. maj 2006 - 16:26 #7
Nu virker det.. Men det er som om at den engang imellem går ned og de gange den har gjort det har jeg været nødt til at hive strømkablet ud og ind og så virker det automatisk igen..

Hvordan sikrer man sin trådløse forbindelse? Der er ikke sikkerhedsdims på nu..
Avatar billede jacla Nybegynder
09. maj 2006 - 16:36 #8
Trådløst netværk sikkerhed se http://www.tempest.dk/Artikler/artikel_wireless.htm
Avatar billede sim00n Praktikant
09. maj 2006 - 21:01 #9
Internettet virkede ikke efter jeg havde sikret det. Også selvom jeg skrev den rette kode.. Har fjernet det igen.. Nu er det eneste sikkerhed som er på det der MAC-ting hvor det så kun er mine computere der kan komme på.

Men nu siger min bærbar hele tiden at forbindelsen ikke kunne oprettes, men alligevel kan jeg bruge nettet lidt inden det går helt ned.. På min fars (lorte-bærbar *host* *host*) virker det tilsyneladende fint.
Begge bærbare er i stuen. med maks. 3 meter fra routeren.

Skal jeg ændre i denne indstilling? www.habbo-times.dk/internet2.gif
Avatar billede sim00n Praktikant
09. maj 2006 - 21:50 #10
Det virker sådan lige engang imellem... Men det er irriterende at det går ned hele tiden :/
Avatar billede kenp Novice
09. maj 2006 - 22:36 #11
nej den sidste indstilling skal stå til mixed mode.

Nu du siger du ikke kunne få forbindelse når du krypterede den, valgte du så samme krypteringsform i router og på din bærbar?
Avatar billede jacla Nybegynder
09. maj 2006 - 23:15 #12
Ved du om der er andre AP i nærheden, som din PC prøver at koble op til ?
Avatar billede sim00n Praktikant
09. maj 2006 - 23:40 #13
Kenp: Hvor vælger man kryptering på bærbaren? (Det eneste jeg gjorde var at opsætte routeren til det)
jacla: Nej, det er der ingen rapporteringer om i log'en som routeren laver.
Avatar billede sim00n Praktikant
10. maj 2006 - 00:40 #14
Okay jeg har snart virkeligt brug for hjælp her.. Min computer kan godt finde internet forbindelsen men den kan på ingen måde connecte.. har sat WPA dims på med kode.. har også sat min bærbar op til det samme som routeren er indstillet til.. sååeh..

Bitte helfen!
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 01:37 #15
Prøv at hente Netstumbler ned og se om du kan finde dit AP (router)

Du kan også prøve at hente CAIN ned.
Avatar billede kenp Novice
10. maj 2006 - 08:37 #16
Når du klikker på ikonet i nederste højrehjørne så kan du jo få netværkslisten op, og på dit eget kan du jo så sætte den tila t afbryde forbindelsen først også, også forbinde igen, så kommer du til at taste den rigtige kode.
Avatar billede sim00n Praktikant
10. maj 2006 - 09:30 #17
kenp: det er jo det jeg allerede gør.
jacla: Hvorfor? Kan jo godt finde routeren med windows-dimsen... Desuden prøvede jeg med et tilfældigt andet program, den kunne også finde men ikke connecte.

Har fjernet det der WPA noget igen..
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 09:41 #18
Kører det på samme kanal ?
Avatar billede sim00n Praktikant
10. maj 2006 - 14:12 #19
Hvor vælger man kanal henne og det ved jeg ikke.. Har fjernet alt sikkerhed igen og nu virker det tilsyneladende fint.
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 14:28 #20
Så er edt næppe kanalen det er galt med.

Du kan downloade netstumbler der kan du finde oplysninger om hvilken kanal din router kører på. OG støj/signalstyrke mv.

Det er nærmere din kryptering.
Avatar billede sim00n Praktikant
10. maj 2006 - 14:29 #21
link tak ;)
Avatar billede sim00n Praktikant
10. maj 2006 - 14:41 #22
Har lige set at der er MAC filter på som det eneste sikkerhed.. det er vel også fint nok..?  Så er det kun mine computere der kan komme på.
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 15:45 #23
Har du prøvet at vælge "keep Session" i stedet for "Auto connect"

Link om sikkerhed: http://www.tempest.dk/Artikler/artikel_wireless.htm

Netstumbler: http://www.netstumbler.com/downloads/
Avatar billede sim00n Praktikant
10. maj 2006 - 16:14 #24
Det ligemeget.. Jeg vil ikke pille ved sikkerheden igen... Mac filter er fint nok.. håber jeg.. Men gider ikke at internettet går ned igen.

Hvem skal ha' points?
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 16:30 #25
Det er mig uden forskel ;-)

mvh

jan c
Avatar billede sim00n Praktikant
10. maj 2006 - 16:37 #26
Ja det er jeg enig i.. Du har hvertfald hjulpet mest.
Avatar billede jacla Nybegynder
10. maj 2006 - 17:36 #27
så takker jeg mange gange ;-)

mvh

Jan C