Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 14:05 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Sata disk Timeout error

Jeg har for anden gang investeret i en SATA harddisk og for anden gang oplevet en fejl. Installationen går hver gang som smurt, selve anvendelsen af disken er der helle ikke nogen problemer med… Men efter 14dages tid er den så stået af. Eller rettere sagt, kan jeg godt se den men kun under Administrator / Disk management, men der står den som offline og hvis jeg prøve at sige reaktiver, så henviser den mig til mine System event logs, hvori jeg kan se fejlen…

”The device, \Device\Scsi\viasraid1, did not respond within the timeout period”

Nogen forlag?
På forhånd tak
Rasmus
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 14:08 #1
kontroller varme på disken, prøv med et andet kabel, en større PSU
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 14:12 #2
Den er ca. 45c, jeg har også prøvet et andet kabel.. Jeg tror måske også det kan være PSUén. Den jeg har er kun på 350W.. Men hvis den har virker, burde jeg så ikke kunne få den til at gøre det igen? Hvad betyder den port timeout?
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 14:19 #3
det betyder at din controller har lavet en forspørgsel til disken om nogle data, og der svarer disken ikke indenfor et givent tidsrum, komemr fejlen hele tiden eller er det først efter lidt tid ? (f.eks er fejlen der også når maskinen er kold, og ny startet)
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 14:25 #4
I mine logs står den der kun en gang, altså fejlen. Jeg har ikke prøvet at køle den af. Den står tændt 24/7 ? Skal jeg prøve det?
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 14:28 #5
det vilel jeg bestemt gøre, 45 er ikke en kritisk temperatur, men jo lavere jo bedre, og det forlænger leve tiden betydligt (samt MTBF stiger mange gange med nedsat temperatur)
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 14:31 #6
Jeg prøver lige at give den noget luft!? Så melder jeg tilbage..
Avatar billede haverslev Novice
09. maj 2006 - 14:33 #7
Kan det være en forkert driver til controlleren /Sata ?
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 14:37 #8
Det er driveren fra mobo-cden. Jeg har også prøvet opdateret versioner men uden held... Selv min bios har jeg prøvet at upgrade og downgrade...
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 14:39 #9
Kan jeg godt lægge den på køl ?
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 14:41 #10
Dumt spørgsmål, glem det :D
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 14:41 #11
det bør du IKKE, så vil der dannes kondens, det er ikke sundt, bare sluk den en 15-30 min og se om det hjælper på antallet af fejl
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 14:48 #12
Altså som sagt har jeg kun fået den fejl en gang i lige siden har den ikke virket.
Så det vil komme meget bag på mig hvis den virker nu. Jeg har en ide hdd som hvor jeg kører mit OS på, SATE disken er kun lager..
Og ide disken brokker sig ikke..
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 14:56 #13
nu er det ikke sådan at din maskine er overclokket vel ? (og du ikkw har låst PCI bussen fast), for mange diske er IKKE glade for en højere hastighed end 33Mhz
Avatar billede haverslev Novice
09. maj 2006 - 15:00 #14
Kan det være raid der er aktiveret i bios, for du kører jo ikke raid når du skriver IDE med OS ?
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 15:04 #15
haverslev det vil ikke give den fejl
Avatar billede haverslev Novice
09. maj 2006 - 15:05 #16
never_mind > enig, men undre mig at den referer til : viasraid1
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 15:10 #17
Det eneste jeg har pillet ved er at jeg har ændret på FSB for at øge mhz.
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 15:12 #18
arhh der har du problemet, din PCI frekvens er for høj og det vil din disk / controller ikke være med til, for 5-6 år siden rodede ejg meget emd vandkøling og overclocning, og der er rigtig mange der har clocket et BX chipset baseret board ret meget, og kom PCI bussen op på ca 39-41 Mhx, døde diskene ofte som fluer, er 98% sikekr på det er samme problem du har.
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 15:13 #19
:o omg er den så død ?
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 15:15 #20
prøv først at sætte FSB ned igen, og se om det hjælper
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 15:19 #21
Jeg har den på standart nu. Og det er stadig det samme! Men hvorfor er min ide hdd så ikke også stået af? Synes ikke det giver mening.
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 15:20 #22
Lige nu får jeg godt nok mange nye errors:
Source LDM
INTERNAL Error - The disk group contains no valid configuration copies  (C10000B6).
Ved du hvad det er?
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 15:27 #23
her er lidt om det at overclocke pci bussen http://www.pcguide.com/opt/oc/risksRisksBus-c.html (det er en ældre artikkel, men det gælder den dag idag, og netop derfor ser man ofte at boards nu kan låse PCI og AGP bussen fast)
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 15:36 #24
Så meget er jeg slet ikke clocket den og jeg er næsten overbevist om at mit mobo låser indstillingerne..
Avatar billede condor2004 Nybegynder
09. maj 2006 - 15:37 #25
God artilkel og somsagt er den lidt gammel, de fleste mobo idag kan godt finde ud af at låse diverse unden at ændre alt.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2006 - 17:17 #26
Har du prøvet at køre en "chkdsk /r"
Avatar billede never_mind Nybegynder
09. maj 2006 - 17:24 #27
kører du disken i dynamisk mode ?
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 00:15 #28
Jeg har ikke prøvet at køre en chksk /r? Hvad er det? Ja den kører i dynamisk mode!
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 00:18 #29
tror at haverslev alligevel er var inde på noget af det rigtige med hans kommentar 09/05-2006 15:00:59 men nok mere at det er software raid, du har ikka haft den kørt i nogen form for RAID i windows vel ?
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 00:40 #30
Jo det har jeg. Jeg kan også se den med det RAID tool. Men er det ikke værd at huske på at den har virker perfekt i 14dage og fra den ene dag til den anden døde. Under at jeg har pillet eller inst. noget?!
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 00:42 #31
er der ikke en fejl kode i dine logs ?
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2006 - 07:28 #32
"Har du prøvet at køre en "chkdsk /r" >>> Windows originale disktool som køres fra konsollen, chkdsk med parametret  /r Finder defekte sektorer og genopretter læsbare oplysninger
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 12:18 #33
Jo der er en fejl i mine logs? Som nu hedder
Disk group CondorDg0: Errors in some configuration copies:
Disk Harddisk1, copy 1: Block 1: Invalid magic number in the configuration copy

Source = LMD

Hvor og hvordan kører jeg den disk cleaner?
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 12:34 #34
Den kører også i dynamisk mode?
Er der en måde jeg kan rede nogle data på?
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 12:35 #35
Når jeg skriver chkdsk /r får jeg det her:

The type of the file system is NTFS.
Cannot lock current drive.

Chkdsk cannot run because the volume is in use by
process.  Would you like to schedule this volume t
checked the next time the system restarts? (Y/N)
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2006 - 13:13 #36
Ja og her skal du naturligvis svare Y og genstarte
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 13:47 #37
Det har jeg så gjort nu. Og den scannede self. kun mit C drev`! Det kan jeg jo ikke bruge til noget=!
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2006 - 14:35 #38
Ok, jeg var ikke klar over at det skulle præciceres så eksakt "chkdsk [drev:] [/r]"

Se "hjælp og support" i din windows installation
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 14:47 #39
Beklager :)
Jeg har forresten lige formateret og reinst. mit C drev for at se om det ville ændre noget!
http://condor.samsig.dk/error.JPG
Jeg får desværre præcis den samme besked! :/
Jeg prøver lige at scanne den.
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 14:49 #40
Men hvordan gør jeg så det nu når windows ikke kan se drevet? Det eneste sted jeg kan se det er under disk managesment og der hedder den bare disk1?
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 15:27 #41
Nu har jeg formateret SATA disken. Og den kører nu som basic istedet for dynamic! Er det godt eller dårligt?
Nu virker den ihvert fald igen. Men der må da være en anden løsning en anden gang?

På forhånd tak allesammen!
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 15:29 #42
om den kører i basic eller dynamsik er ligegyldigt, så længe du kun har 2 diske, men vil dukøre software raid, er det nødvendigt med dynamiske diske.
Avatar billede condor2004 Nybegynder
10. maj 2006 - 15:52 #43
okay.. :D tak for hjælpen

Kan du ikke lave et svar :)
Avatar billede never_mind Nybegynder
10. maj 2006 - 15:53 #44
det komemr her ;)
Avatar billede condor2004 Nybegynder
16. maj 2006 - 18:50 #45
kontroller varme på disken, prøv med et andet kabel, en større PSU
Avatar billede condor2004 Nybegynder
16. maj 2006 - 18:52 #46
hov, Jeg håber du fik dine points :D