Avatar billede olelaursen Nybegynder
04. maj 2006 - 20:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skærmopløsning- fladskærm

Hej!
Jeg skal have mig et nyt skærm. Jeg har set på nogle 20"-21" wide-screen fladskærme. Her er opløsningen typisk 1680*1050.
Mit Nvidia Geforce 6800 grafikkort understøtter ikke som standard denne opløsning. Der er en mulighed for en brugertilpasset opløsning, men denne starter med en advarsel vedrørende systembelastning. Hvad kan jeg gøre, da jeg gerne vil have et wide-screen skærm?
Dertil nogle gode forslag og vurderinger af et skærm. Min "smertegrænse" ligger omkring 5000 kr.
Avatar billede jacla Nybegynder
04. maj 2006 - 20:35 #1
Jeg fik en gang dette råd af en Ekspert.

Gå ned til en forhandler og få stilt kærmene op ved siden af hinanden med samme tekst på skrivebordet. Gå så langsomt tilbage, så ser du hurtigt hvilken tekst der er skarpest.

Jan C
Avatar billede trim Praktikant
04. maj 2006 - 20:40 #2
er det ikke vejen frem at købe et nyt skærmkort hvis alle skærme kører med den opløsning?
Avatar billede off-line Nybegynder
04. maj 2006 - 20:46 #3
Har du siddet ned, over for en skærm på 21"? Når jeg spør, er det fordi, jeg lige
har købt en Mirai 19" wide screen, og jeg synes næsten den er for stor. Øjnene fiser
jo rundt i hovedet, når man skal overskue det hele. Desuden bliver proportionerne
noget forvrænget, hvad der må blive endnu værre med en 21" skærm.
Avatar billede pinball Nybegynder
04. maj 2006 - 20:57 #4
gotfred man vænner sig til det efterhånden. jeg skiftede fra 15" fladskærm til 19" og syntes også i starten at det var mega stort og blev skeløjet af det men efter 2 uger virkede det slet ikke så stort, jeg ville ha troet at det var en 17" hvis jeg ikke kendte den størrelse.
fordelen ved 20" er at du kommer op på en højere opløsning, istedet for 19" som kører med samme opløsning som 17", det bliver bare forstørret.

hvad skal skærmen bruges til? hvis du vil spille i 1600x1200 så skal du ha et større grafikkort end 6800. jeg vil tro at dit nuværende grafikkort godt kan vise 1680x1050 men er ikke sikker.. hvilket kort er det?

du kan få god hjælp her www.flatpanels.dk hvis du ik allerede har været forbi :)
Avatar billede pinball Nybegynder
04. maj 2006 - 21:01 #6
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=184673

det var gode bud på 20.1" og en enkelt 21"
Avatar billede pinball Nybegynder
04. maj 2006 - 21:04 #7
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. maj 2006 - 21:35 #8
jeg ville evt prøve nogen moddede drivers.

http://www.omegadrivers.net/

http://www.dna-drivers.com/

Dit kort kan godt køre opløsningen, det er bare driveren der skal understøtte det. Kører selv udelukkende med omega drivers
Avatar billede coderdk Praktikant
04. maj 2006 - 22:36 #9
Den første som pinball linker til tror jeg er god: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=185342
Den har et nyere S-IPS-panel i maven.
Avatar billede pinball Nybegynder
04. maj 2006 - 23:09 #10
Kommentar: coderdk

ja den er jeg selv også meget interesseret i, har bedt Rasmus Larsen fra www.flatpanels.dk om at teste skærmen. der skulle vidst sidde en ny panel type i den som giver bedre farver.
Avatar billede olelaursen Nybegynder
05. maj 2006 - 10:01 #11
Tak for mange gode forslag.
Jeg har også henvendt mig hos HP, da det er en nyindkøbt Pavilion w5180.dk,som jeg på alle måder er tilfreds med. Udskiftning af grafikkort er ikke lige det jeg ønsker allerede. Det med driveropgradering ville passe mig bedre. De forskellige skærme har jeg selv overvejet, men er der flere der selv har prøvet dem i praksis. Omtaler fra producenterne er ikke altid nok. Er i bevidst om et site der seriøst afprøver skærme?

Ole Laursen
Avatar billede pinball Nybegynder
06. maj 2006 - 00:24 #12