Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 17:56 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Mærkelige farvet?

Jeg tror at jeg er ved at blive sindsyg!
Prøv at se dette billede:
http://www.demaweb.dk/images/demaweb2.jpg

Når jeg udskriver det bliver det noget mørkere end det er på skærmen. Kan jeg simpelthen ikke forstå. Nogen der kan fortælle mig hvad der er galt?
Avatar billede pinball Nybegynder
03. maj 2006 - 18:03 #1
er du løbet tør for farve i printeren? måske skal din farveprinter indstilles?
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 18:14 #2
Printeren fejler ingen ting. Udskriver jeg f.eks. et billede som jeg har taget med mit digitalkamera ser det ud som det skal.
Avatar billede flashnoob Nybegynder
03. maj 2006 - 18:22 #3
Er logoet i CMYK?
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 18:25 #4
Ikke så vidt jeg ved - hvordan kan jeg tjekke det?
Avatar billede flashnoob Nybegynder
03. maj 2006 - 18:29 #5
Gå ind og åben det i photoshop (hvis det er der du har lavet det), klik Image -> Mode -> se hvor fluebenet er.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 19:05 #6
Det er RGB
Avatar billede flashnoob Nybegynder
03. maj 2006 - 19:15 #7
Prøv at sætte fluebenet ved CMYK og se om farven ikke ændrer sig på skærmen, så den ligner printet mere. Husk at printeren jo udskriver i CMYK farver og skærmen viser RGB farver = det du ser på skærmen er ikke nødvendigvis det du får ud på printeren!
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 19:22 #8
Ved skift til CMYK får jeg ca. det jeg ser ved udskrift. Hvordan kan jeg lave sådan, at min udskrift, altså CMYK liger min RGB?
Avatar billede flashnoob Nybegynder
03. maj 2006 - 19:39 #9
Sådan som du lige har gjort... Men det kommer an på mange ting såsom dine farveindstillinger og indstillinger af skærm. Men det var Doggy82 inde på i et af dine andre spørgsmål (http://www.eksperten.dk/spm/706409 : 03/05-2006 09:27:00).
Men det vil du aldrig kunne få det 100% nøjagtig og ikke engang tæt på, da skærmen jo er RGB.. Bedste metode er at printe det og justere efter det printede, da det er sådan det kommer ud i sidste ende. Når du er tilfreds med resultatet og skal sende til trykning, kan du sende papiret fra din egen printer med og så kan trykkeriet justere deres farver, så de bliver som du gerne vil have dem. Alternativet vil være at købe en farvevifte, så du kan se alle farverne (f.eks pantone) når de ér trykt.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 19:46 #10
Jeg synes bare det er underligt. Synes aldrig før jeg har døjet med at billeder jeg laver i Photoshop el. lign ser MEGET anderledes ud når de bliver printet. Forstår ikke hvorfor det netop er tilfældet med dette billede?
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 19:50 #11
I Photoshop vinduet står der f.eks.: RGB/8# eller RGB/8*

Hvad er forskellen? Ved at de 8 er fordi det er 8 bits farver, men hvad viser # og *?

I mit fil er det nemlig # og hvis jeg kopiere alt med CTRL+C og indsætter i et nyt dokument er det *.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 19:50 #12
Og der er en lille farveforskel på de to.
Avatar billede flashnoob Nybegynder
03. maj 2006 - 20:04 #13
Det ved jeg ikke.. det er ikke noget jeg har haft brug for at kikke på. Prøv at søg  efter det eller køb en photoshop bog :)
Avatar billede flashnoob Nybegynder
03. maj 2006 - 20:05 #14
Ellers kan jeg give dig svaret i morgen, når jeg er hjemme ved min bog.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 20:19 #15
Oki, det vil jeg se frem til :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 23:10 #16
GRrrrrrr dennism... sover du i timen? ;)
Kør Adobe Gamma -- din skærm står garanteret alt for lyst.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 23:20 #17
Har kørt Adobe Gamma - men det har ikke hjælpet mig!

Desuden ser billedet ens ud på både min PC, min bærbar og en tredje PC. Men så snart den printes er der noget galt.
Avatar billede dennism Nybegynder
05. maj 2006 - 16:30 #18
Smider ud et svar, flashnoob?

Det vidste sig at være printeren som trængte til en patronrensning :)
Avatar billede flashnoob Nybegynder
05. maj 2006 - 16:48 #19
hehe...okay.
Jeg har forresten lige skimmet min bog ang. # og * men umiddelbart står der ikke noget om det. Har også spurgt kollegaer, men ingen har en forklaring på det, så jeg tvivler på at det er noget meget vigtigt..
Jeg skal nok huske dette spørgsmål, hvis jeg engang falder over svaret ;)
Avatar billede dennism Nybegynder
05. maj 2006 - 16:53 #20
Heh - det lyder godt :)

Tak for hjælpen og god weekend.
Avatar billede doggy82 Praktikant
05. maj 2006 - 20:02 #21
* betyder at billedet har en anden farveprofil end working space.
# betyder at den ikke har nogen profil -- altså at man har sagt D'ont color manage.
Avatar billede doggy82 Praktikant
05. maj 2006 - 20:03 #22
Don't  :)
Avatar billede flashnoob Nybegynder
05. maj 2006 - 20:09 #23
Okay, så blev det afklaret :p tak (var det så noget du vidste eller slog op i en bog :O )
Avatar billede dennism Nybegynder
06. maj 2006 - 11:07 #24
Gætter på at han vidste det ;)

God weekend.
Avatar billede doggy82 Praktikant
06. maj 2006 - 13:54 #25
Det er ikke alt der kan læres fra en bog... ..heh

Jeg åbnede da bare et billede på forskellige måder. Bla med forskellige profiler -- og der så jeg med det samme hvordan det hang sammen :)