Avatar billede tniels Nybegynder
03. maj 2006 - 11:04 Der er 8 kommentarer

Routing and Remote Access

Jeg har installeret en Windows 2003 Server som router på mit netværk. Jeg har i NAT funktionen mappet port 80, så den bliver routet videre til min webserver. Det virker fint - udefra. Men vist jeg internt fra mit netværk prøver at få forbindelse til et af de sites jeg har liggende på serveren via dennes hostname, kan jeg ikke så forbindelse. Jeg kan godt få forbindelse til webserveren via dens interne IP-adresse, men hvis jeg prøve via dens hostname (og derved via min eksterne IP-adresse), får jeg ikke forbindelse.
Der må være et sted i "Routing  and Remote Access" hvor jeg kan give mit interne netværk adgang til at få forbindelse i gennem routeren/serveren til min webserver. Er der en, der har en idé?
Avatar billede never_mind Nybegynder
03. maj 2006 - 11:07 #1
opret en a record i din DNS server med dit hostheader navn og i adressen agvider du din interne ip på webserveren
Avatar billede tniels Nybegynder
03. maj 2006 - 11:11 #2
Ja, det havde jeg også tænkt på - det har jeg også gjort som en midlertid løsning. Men der må da være en anden løsning. Jeg har mange forskellige domæner liggende på webserveren, og jeg gider ikke sidde og vedligeholde a-records for alle domæner på min interne og på min eksterne DNS.
Avatar billede never_mind Nybegynder
03. maj 2006 - 11:14 #3
har du en router foran ? for det lyder som den ikke kan lave DNS loopback (for så er ovenstående ikke nødvendigt)
Avatar billede tniels Nybegynder
03. maj 2006 - 11:20 #4
Nej, den er forbundet direkte til internettet. Hvor ændre jeg i DNS loopback?
Avatar billede tniels Nybegynder
03. maj 2006 - 11:35 #5
Forresten, hvis jeg udfra (i en kommandoprompt) skriver:
telnet eksternIP 80
kommer jeg fint igennem.
Hvis jeg indefra skriver:
telnet internIP 80
kommer jeg også fint igennem.
Men hvis jeg skriver:
telnet eksternIP 80
kommer jeg ikke igennem.
Så det må være i routeren der en er fejl.
Avatar billede never_mind Nybegynder
03. maj 2006 - 12:03 #6
du har lige skrevet den var direkte forbundet uden router, og nu er den ? jeg skrev før at alt tydede på at din router ikke kunne lave DNS loopback, og så havde jeg jo ret...
Avatar billede tniels Nybegynder
03. maj 2006 - 12:15 #7
Serveren er direkte forbundet til internettet. Det er meningen, at den skal fungere som router.
Jeg tror ikke jeg er helt med på, hvad du mener. Hvis den ikke kan lave DNS loopback, hvordan løser jeg det, så den kan?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2006 - 03:18 #8
never_mind jeg er nysgerrig hvad mener du med dns loop back ?

han skriver jo med sin test at problemet ligger i routning ikke i dns, dvs at han ikke kan gå fra intern netværk, til en ekstern ip, som så bliver routet tilbage til en intern ip, hvilket jo er meget normalt.

men uanset, så forstår jeg ikke hvad dns loop back er, og hvor det har tilknytning til det her, så håber du kan undervise mig lidt /dette er ikke en provokation, men ren uvidenhed.

mvh Sole