Avatar billede henriksimonsen Nybegynder
28. april 2006 - 13:11 Der er 2 kommentarer

CHECKDB found 0 allocation errors and 1 consistency errors in tab

Når jeg køre CheckDB, kommer nedenstående fejl.

1) Er det en fejl i 1 Record eller index
2) kan det være en relation til een andet tabel

DBCC results for 'xReplikator12$Activity Register'.
There are 749381 rows in 10389 pages for object 'xReplikator12$Activity Register'.
CHECKDB found 0 allocation errors and 1 consistency errors in table 'xReplikator12$Activity Register' (object ID 1584698135).
Avatar billede trer Nybegynder
02. maj 2006 - 16:21 #1
Kort opsummeret: Du har et grimt problem!

Data i en række er smadret så de enten overholder constraints i databasen (f.eks. NULL i en NOT NULL kolonne eller dublet i primærnøgle o.l.  - noget grimt grisseri).

Prøv følgende:

Luk for brugeradgang til databasen og start med at tage en fuld backup af databasen. Så kan du altid komme tilbage til udgangspunktet.

Forsøg så at lave en kopi af de nramte tabel over i en ny tabel. Med lidt held kan du på den måde identificere den ramte række.

Når du har fundet den ramte række - så noterer du dens primær-nøgle ned.

Derefter starter du med at restore dine gamle backupper af databasen - som NYE databaser, IKKE henover den fejlramte database.

Det bliver du ved med indtil du finder en backup hvor den ramte række er OK.

Så kopierer du den række ind i din kopi-tabel.

Nu ser din kopi-tabel ud som den rigtige tabel burde se ud.  Drop alle de restorede databaser - dem skal du ikke bruge mere.

Lav nu en ny database og kopier samtlige objekter fra den fejlramte database over i den nye - undtagen den ramte tabel - her kopierer du kopi-tabellen istedet.

Du har nu en ok ny udgave af databasen hvor alt burde være godt. Tag en backup af den og sætter så din applikation til at køre mod den.

Når brugerne melder tilbage at alt er vel - så kan du overveje at slette den fejlramte database, men ikke før.

...

En anden mulighed er at du bruger CHECKDB til at reparare fejlen. Du vil så miste nogle data - men det kan være at du kan leve med det?  Vejledningen til at gøre det står i Books Online som både er installeret sammen med dine client-tools og tilgængelige fra Microsofts hjemmeside.

mvh
Troels
Avatar billede henriksimonsen Nybegynder
03. maj 2006 - 13:07 #2
Tak for ovenstående svar, det kan bruges