Avatar billede guldbajer Nybegynder
21. april 2006 - 11:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kolonne beregninger i MS Query

Jeg trækker data ud fra et Sybase baseret Økonomisystem via ODBC. Der er her en debet og kredit kolonne i bogføringstabellen som jeg gerne vil benytte til økonomisk opfølgning.

Jeg vil gerne summere de to kolonner i MS Query inden dataene trækkes direkte til en Pivot tabel i Excel.

Jeg kan sagtens addere kolonnerne til en ny kolonne med følgende linje: "Debet + Kredit AS Saldo", men det giver mig problemer når enten Kredit eller Debet er blank. Det virker som om der skal stå tal i begge kolonner for at beregningen kan foretages.

Derfor vil jeg gerne indsætte et blankt felt alle de steder hvor værdien er NULL i de to kolonner.

Jeg har desuden forsøgt at benytte Access til at indsætte null værdien, men det bliver til et besværligt 3. led, der helst skal undværes pga hastighed.

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede kjulius Novice
23. april 2006 - 01:46 #1
Jeg kender ikke noget til Sybase SQL syntax, men hvis den er nogenlunde standard, burde du kunne bruge COALESCE funktionen til at erstatte en Null værdi med et tal (i dette tilfælde tallet nul), hvilket ville gøre det muligt at lægge de to tal sammen.

SELECT COALESCE(Debet, 0) + COALESCE(Kredit, 0) AS Saldo
FROM dinSybaseTabel
Avatar billede kjulius Novice
23. april 2006 - 01:54 #2
En anden udbredt funktion som kan bruges til det samme er funktioen ISNULL. Bare erstat COALESCE funktionen med ISNULL. Det er rimeligt sandsynligt, at Sybase under i det mindste en af de to funktioner.
Avatar billede kjulius Novice
23. april 2006 - 01:56 #3
.. under ---> understøtter
:-)
Avatar billede guldbajer Nybegynder
24. april 2006 - 08:18 #4
COALESCE virkede perfekt - Tusind tak.
Avatar billede guldbajer Nybegynder
24. april 2006 - 08:19 #5
Lav et svar så jeg kan give dig point :)
Avatar billede kjulius Novice
24. april 2006 - 17:08 #6
Kommer her...