Avatar billede darkshark Nybegynder
20. april 2006 - 16:21 Der er 2 kommentarer

MBR konflikter med GRUB

Hej Eksperter.

Jeg er den heldige ejer af en Medion MD 95500 notebook.
Det er en aldi pc med en masse features bla. er det muligt at styrer softwaren PowerCinema med en fjernbetjening som fulgte med.

PowerCinema fulgte med i to versioner, en til Windows XP, samt en Linux version. Det smarte ved Linux versionen er at det er muligt at starte programmet op, uden at starte windows. Når jeg trykker på play knappen, på fronten af pc'en booter den en minimal linux kerne og starte programmet. Dette er en feature jeg sætter stor pris på, da det er meget hurtigere end at vente på at windows starter op, hvis man blot vil hører en cd eller se en dvd.

Men nu til mit spørgsmål...

Efter et par mislykkedes forsøg på at kører linux på min laptop, med div. live cd'er (Ubuntu, Knoppix) er det endelig lykkedes mig at få installeret Linux, med dual boot og hele molovitten.

Nu er mit problem bare at jeg ikke længere kan boote PowerCinema Linux.

Da jeg efterfølgende startede windows op, kom programmet med en fejlmeddelelse og sagde at der var blevet ændret i min master boot record, og at PowerCinema Linux muligvis ikke ville fungere korrekt. Jeg prøvede at geninstallere programmet med det resultat at PowerCinema virkede korrekt men at GRUB bootloaderen ikke starter ved opstart.

Jeg har efterfølgende afinstalleret PowerCinema Linux, og nu starter GRUB boot loaderen op igen. Jeg saver dog mit PowerCinema, og mit spørgsmål er: Hvordan får jeg de tre programmer/styrersystemer til at spille sammen?

Mvh. DarkShark
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
21. april 2006 - 22:56 #1
Det er nok noget med at få grub til også at starte dit nye Linux-system. Hvad er det for et linux-systm du har installeret? Bruger det lilo? Ellers studer grub på dit powercinema-system - det ligger i /boot/grub - læs lidt i manualerne. og flet grub sammen fra dit PowerCinema-system og det nye linux-system.
Avatar billede darkshark Nybegynder
24. april 2006 - 13:24 #2
Har fået det til at virke...