Avatar billede ulrik44 Nybegynder
20. april 2006 - 10:37 Der er 5 kommentarer

Tilgå et SaS dataset fra notes.

Jeg har nogle hoveddokumenter, som skal opdateres fra et SaS dataset - jeg har lavet meget i Notes, men aldrig lavet noget hvor jeg bevæger mig uden for notes, jeg har kun lavet lidt script.

Opgaven er, at jeg har et dokument der indeholder feltet aktuelt beløb, dette skulle gerne blive opdateret fra et SaS dataset. I datasettet har jeg et nummer og et beløb. Nummeret har jeg selvfølgelig også i dokumentet. Så det er faktisk et @DBLookup, bare ikke på et view men en ekstern database.
Avatar billede jogii Nybegynder
20. april 2006 - 10:57 #1
@DBLookup kan lave ODBC kald, yderst praktisk.
Du skal bare have en ODBC forbindelse til dine SAS data.
Det checker du bedst med f.eks. Excel. Hvis du via Excel kan hente SAS-data, så kan du også hente data med @DbLookup.
Avatar billede ulrik44 Nybegynder
20. april 2006 - 11:06 #2
Virker det ikke kun på min PC så, jeg skulle gerne kunne lægge det over på en andens klient, så jeg ikke skal sidde og vedligeholde data - smiler
Avatar billede jogii Nybegynder
20. april 2006 - 11:13 #3
Det kræver "blot" at alle har den samme "ODBC" definition i Windows.
Måske HAR I allerede disse defineret for at kunne arbejde med SAS. Hvad er SAS-basen baseret på? Oracle, MSSQL, DB2 eller noget andet?
Under alle omstændigheder skal der være noget "tilgangs-programel" tilstede på klienten.

Hvis du vil videre, så kan du også aktivere DECS (Domino Enterprise Connection Service eller lignende), som følger med enhver Domino server. Her konfigureres online DBlookup ude fra serveren mod backend data. Dette konfigureres EN gang på serveren, serveren henter data automatisk ved aflevering af dokumentet til klienten (også ved replikering !!!!!). DECS er lillebroderen til LEI (Lotus Enterprise Integrator), som koster klejner.
Avatar billede jogii Nybegynder
20. april 2006 - 11:19 #4
DECS kan dog være besværlig at få til at virke til at starte med, men når først der er hul igennem, så spiller det.

Umiddelbart er ODBC løsningen lidt nemmere at lave her og nu, du kan evt. lave en agent der laver opslag om natten og kun ændrer de dokumenter som skal ændres.
Det virker selvfølgelig kun når du kan nøjes med "daggamle" data.
Avatar billede ulrik44 Nybegynder
20. april 2006 - 11:26 #5
Jeg arbejder videre med ODBC ideen, er ikke så stærk lige der, men prøver om ikke jeg kan læse mig til lidt - min klient kan så opdatere data, via en agent, og så ser vi om ikke det virker, tak for hjælpen.