Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2006 - 13:01 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ata/100 versus Ata/133 Hvormeget betyder forskellen?

Kan man mærke forskel på Ata/100 og Ata/133?
Jeg skal have ny HD og har set på disse 2.
Seagate Ata/100 200GB      Kr. 795
Hitachi Ata/133 250GB      Kr. 749

Set i Zitech. Er der nogen, med erfaring, som kan svare på det?
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2006 - 13:05 #1
Der er sket en fejl, den skal selvfølgelig ikke stå under skærme.
Avatar billede levithan Nybegynder
17. april 2006 - 13:06 #2
Du kan roligt købe den Hitachi Ata/133 250GB Kr. 749  den er også bagudkombatimelt hvis den møde en ATA 100 controller.

100 til 133 er ikke volsomt meget men det sker ikke at købe noet som er bedre til billigere pris.
Avatar billede never_mind Nybegynder
17. april 2006 - 13:06 #3
der er ikke nogen forskel hvis kun en disk er monteret, er der monteret flere vil grænsen på de 100MB pr sek godt kunne overskrides
Avatar billede levithan Nybegynder
17. april 2006 - 13:09 #4
iøvrigt syntes jeg seagate er et dårligt produkt. har lige haft en 200 giga der døde efter 10 timer. harddiske er som russisk rulette. de kan dø/gå i stykker hvornpr det skal være. så sørg for at have backup liggende flere stedder. jeg køber altid dobbelt diske så hvis den ene dør så har jeg den anden som sikkerhed
Avatar billede never_mind Nybegynder
17. april 2006 - 13:12 #5
det samme kan ske med hvilken som helst anden hd producent, diske laves ikke som de gjorde før i tiden (der lavede man noget der kunne holde, har flere diske som er over 10-15 år gamle som stadig kører, de støjer dog, og er ikke hurtige, men de virker)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2006 - 13:15 #6
levitan - Helt enig med 2 HD. Har lige mistet en Maxtor, men har endnu en HD i
maskinen, med total backup, så alt er reddet,og nu vil jeg så have 2 HD igen.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2006 - 14:37 #7
Tak til jer begge to. levitan jeg synes du også skal lægge et svar.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2006 - 15:07 #8
Måske kan jeg lige nå et tillægs spørgsmål? Var det endnu bedre, hvis jeg købte et
PCI Sata kort - min strøm er også til Sata - og købte en Sata HD, eller er det spild
af penge?
Avatar billede dmcn Praktikant
17. april 2006 - 15:07 #9
For at supplere lidt: Nej, du vil aldrig kunne mærke forskel på en ATA100 og en ATA133-disk. 100/133 MB/sek er godt nok den teoretiske max-hastighed, men reelt ligger den praktiske hastighed langt under dette - ofte helt nede på 30 MB/sek. Højere ydelse kan nås med diske med højere omdrejningshastighed, SATA-interface eller med RAID-opsætninger.
Avatar billede dmcn Praktikant
17. april 2006 - 15:16 #10
Et PCI-kort med SATA-controller vil byde på en lidt bedre ydelse, men jeg tror ikke du vil opleve det i praksis når du arbejder med maskinen. Ydelsen vil formentlig spille ind når du overfører større filer mellem diske (som naturligvis begge skal sidde på en SATA-controller for at få nytte af det), men ikke i daglig brug. Oplever du ofte stort CPU-forbrug ved filkopiering o.l., vil du også få nytte af en SATA-controller, da den aflaster en del af CPU'ens arbejde - dog tror jeg ikke, at du vil bemærke det i dagligt brug. Du kan altså formentlig bruge pengene bedre.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2006 - 15:20 #11
dmcn - Tusind tak for dine vigtige informationer.
Avatar billede never_mind Nybegynder
17. april 2006 - 18:07 #12
et pci kort med SATA har ikke bedre ydelse, for alle PCI 32 /33 MHZ boards kan maks overføre 133MB pr sek på bussen, har man brug for mere, skal det være direkte på bundkortet, eller med PCI 32 /66Mhz eller PCI 64 /33/66 MHz eller PCI-X (der er ikke så mange boards til PCI-e endnu)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2006 - 22:01 #13
levitan - vil du ikke også have point?
Avatar billede levithan Nybegynder
17. april 2006 - 22:04 #14
jo tak
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2006 - 22:12 #15
levitan - jeg laver ikke grin med dig, du får point. De to navne var i samme rude, og da jeg
trykkede på never mind, tog den det hele. Jeg opretter point til dig.
Avatar billede levithan Nybegynder
17. april 2006 - 22:14 #16
ellers kan jeg vel dele med never_mind, mon ikke han vil det.

never_mind respons tak :D
Avatar billede levithan Nybegynder
17. april 2006 - 22:19 #17
nå lige meget
Avatar billede off-line Nybegynder
17. april 2006 - 22:19 #18
levitan - never mind, fik det hele, og her ligger dine point:
http://www.eksperten.dk/spm/703340