Avatar billede erikp Nybegynder
14. april 2006 - 12:50 Der er 8 kommentarer

database på hjemmeside

Som det vil fremgå af mit spørgsmål er jeg helt grøn mht. databaser på hjemmesider. Jeg håber der er nogle der kan hjælpe.

Jeg ønsker at lægge en database på min hjemmeside, hvortil brugerne på den ene side kan indberette data og på den anden side se indberettede data. Jeg er kunde hos B-one, som anvender PhpMyAdmin, men hvordan virker det, hvilke sider skal oprettes, og hvorledes skaber jeg kontakt mellem siderne og databasen?

Erikp
Avatar billede fixxxer Nybegynder
14. april 2006 - 13:07 #1
Du skal allerførst tage stillinger til hvilket scripting-sprog du vil skrive ovenstående program i. Så vidt jeg ved understøtter B-one PHP og ASP.

Kig i dertilhørende kategorier, her er også artikler som gennemgår grundlæggende database funktionalitet, og hvordan man skriver og læser fra disse.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
14. april 2006 - 13:18 #3
Hvis du vælger at skrive i ASP, kan du starte ud med Access som nok er det letteste. Der findes en god tutorials på html.dk her:

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion17.asp
Avatar billede fixxxer Nybegynder
14. april 2006 - 15:29 #4
Han kan ikke benytte Access database på b-one's hotel.
Avatar billede erikp Nybegynder
14. april 2006 - 19:44 #5
Nej på B-one kna jeg ikke benytte en Acces database. B-one understøtter kun php. Det kan godt ske det lyder dumt, men opsætter jeg ikke databasefelterne mv. i PhpMyAdmin?
Avatar billede cyberkox Nybegynder
15. april 2006 - 15:26 #6
Ahh, det havde jeg ikke lig set :)

Jo, phpMyAdmin kan bruges til at opsætte din MySQL databasen.
Avatar billede erikp Nybegynder
15. april 2006 - 22:04 #7
.......ok men tilbage til spørgsmålet. Husk på at jeg er en helhjetet amatør. Hvordan virker det, hvilke sider skal oprettes, og hvorledes skaber jeg kontakt mellem siderne og databasen?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
16. april 2006 - 13:23 #8
Jeg holder fast i at du er i den helt gale kategori.

Det du allerførst skal sætte dig ind i et er script-sprog, som PHP eller ASP - nok PHP hvis B-one kun understøtter dette.

Script-sproget skal du nemlig bruge til at skabe kontakten mellem dine sider og databasen.

Og som sagt, er der en del artikler for nybegyndere, der bl.a. omhandler database integration.

http://www.eksperten.dk/artikler/Programmering/Script/PHP/