Avatar billede clausga Nybegynder
14. april 2006 - 12:37 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

SEO links

Jeg har en side med nogle produkter på, og pt. bruger jeg mod rewrite til at lave links "pænere" da siden er dynamisk opbygget.

Så fx. et produkt = Blomster solsikke

så ser linket sådan her ud på siden www.side.dk/blomster/solsikke/

og det virker også meget godt men ville det være endnu bedre hvis linket var:

www.side.dk/blomster/solsikke/blomster-solsikke.htm ??

Og hvordan kan jeg lave det sidste så det ser ud som om det er en HTML fil ?????? eller er det NOK sådan som jeg har det nu, altså sådan her:

www.side.dk/blomster/solsikke/
Avatar billede horsmark Nybegynder
14. april 2006 - 12:42 #1
det er helt fint som det er nu... jeg har brugt tonsvis af timer for netop at finde ud af det samme men konklusionen er at www.side.dk/blomster/solsikke/ vil være bedst
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. april 2006 - 12:44 #2
Mhhhh jeg har faktisk ikke noget belæg for at udtale mig skråsikkert. jeg ville mene at

www.side.dk/blomster/solsikke/blomster-solsikke.htm er marginalt bedre end www.side.dk/blomster/solsikke/ da den giver mulighed for at have søgeordet i både biblioteket og i filnavnet og især filnavnet er vigtigt for en del søgemaskiner, men hvis du f.eks. ser på google pages og den måde de laver hjemmesider på selv, så er alle links lavet som du selv gør. Se http://kim.guldberg.googlepages.com der bare en et lege site for at undersøge mulighederne.

Jeg skal dog være ærlig, jeg tror ikke det har den helt store betydning
Avatar billede horsmark Nybegynder
14. april 2006 - 13:04 #3
bufferzone >> man kan vel sige at mht til de 2 link modeller www.side.dk/blomster/solsikke/blomster-solsikke.htm vs www.side.dk/blomster/solsikke/ så er det nok langt bedre at smide krudtet på at få indholdet optimeret...
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. april 2006 - 13:16 #4
Det har du helt ret i samt i at skrive indhold
Avatar billede madx Nybegynder
15. april 2006 - 07:41 #5
det du tager op er til genstand for mange diskussioner outthere

min erfaring er at ift. søgemaskinen influerer navngivning af mapper og filer kun marginalt om noget overhovedet, hvis den øvrige optimering iøvrigt er optimal
- men dit site fremtræder mere overskueligt for brugeren, når de sidder og skal vælge hvem man klikker på på et søgeresultater og dine links bliver mere highligtet og ses derfor mere

så denne optimering er mere i grænselandet mellem SEO og optimering mod brugeradfærd.

jeg ville dog fordele mine ord lidt mere og blande ental og flertal:

istedet for
side.dk/blomster/solsikke/blomster-solsikke.htm

ville jeg vælge

www.side.dk/blomster/solsikke/blomster-solsikke.htm

side.dk/blomster/solsikke/blomster-solsikke.htm

men der mangler en anden vinkel - nemlig den der vedrører, hele linkstrukturen og dybden af den

din struktur side.dk/blomster/solsikke/ fortæller søgemaskinen at den skal 2 niveauer ned fra roden for at finde indhold

som udgangspunkt skal vigtigt indhold ligge så tæt på roden som muligt.

så skal du forbedre det du har nu, så er snarere noget med

side.dk/blomster/solsikker.htm

bemærk at solsikker angives i flertal - det er fordi at den indholder både ental og flertalsformen, det gør "solsikke" ikke.

måske findes der flere slags solsikker, så ville jeg gøre sådan

side.dk/blomster/solsikker/lille-solsikke.htm
side.dk/blomster/solsikker/stoerst-solsikke.htm
side.dk/blomster/solsikker/lilla-solsikke.htm

er dit udbud, sådan at du kan nøjes med
side.dk/blomster/solsikker.htm - så gør dette

det er lettest at læse, det giver brugeren overblik og forståelsen af at her er konkret indhold i in fil og det er indhold tættest på roden (aht. til SEO)
Avatar billede horsmark Nybegynder
15. april 2006 - 09:30 #6
clausga madx skal pointsne.... efter min mening.

Rigtig god forklaring :-)