Avatar billede dennism Nybegynder
12. april 2006 - 18:52 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Font til tryksager?

Hvilken skrifttype anbefaler I til tryksager som brochurer mm.? Bruger pt. Verdana, men synes den ser lidt træls ud.
Avatar billede joryje Nybegynder
12. april 2006 - 18:55 #1
Til tryk er skrifttpyer med fødder (Serif) det mest læse venlige.
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. april 2006 - 18:55 #2
Du kan bruge hvad som helst, hvis du har fonten kan trykkeriet trykke den. Du bør vælge din font ud fra hvilket udtryk du ønsker, hvilket signal du vil sende ud. Dette er en kunstart som nogle kan og andre ikke forstår
Avatar billede joryje Nybegynder
12. april 2006 - 18:59 #3
Ja, f.eks. vil Comics Sans ikke være særlig god til videnskabeligt stof, tilgengæld vild en være god til en invitation til en børnefødselsdag.
Avatar billede joryje Nybegynder
12. april 2006 - 18:59 #4
vild = vil :-)
Avatar billede dennism Nybegynder
12. april 2006 - 19:05 #5
Hvilken vil I anbefale til en brochure som denne:
http://www.demaweb.dk/aladdinshule.pdf
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. april 2006 - 19:17 #6
Klart en antik font ala Times New Romen med fødder, eller evt old english book.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. april 2006 - 19:51 #7
Rent teknisk er hverken TNR eller Verdana særligt smarte. De er nemlig TrueType fonte.
Skrifter til tryk skal være Opentype eller Type 1 fonte.

Og ellers, som andre siger, så kan du jo bruge hvad som helst. Det kommer an på formålet.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. april 2006 - 08:42 #8
Hvordan ved jeg hvilke skrifttyper der er Opentype eller Type 1? Vil gerne have lidt hjælp til at finde den rette skrifttype.
Avatar billede dennism Nybegynder
14. april 2006 - 16:19 #9
Jeg lukker her. Tak for input
Avatar billede doggy82 Praktikant
14. april 2006 - 16:34 #10
Du kan se formatet i C:\WINDOWS\Fonts
Avatar billede doggy82 Praktikant
14. april 2006 - 16:43 #11
Som alternativer til Verdana kan jeg anbefale følgende sans-serif skrifter til brødtekst: Univers, Frutiger, Formata, Gill Sans, Meta+, Rotis Sans, Officina Sans.