Avatar billede drystin Nybegynder
07. april 2006 - 15:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Internet deling i Mandrake.

Hej Eksperter.

Jeg har lige installeret Mandrake, det fungere rigtig godt, men jeg kan ikke fra min laptop connecte til internettet via linux maskinen.

Jeg har to netkort i, et som er forbundet med internettet andet på lakol netværket, jeg har kørt guiden for internet deling og alt ser også ud til at virke, min laptop for tildelt ip dns gateway, jeg kan godt få forbindelse til webserveren som også er isntalleret på linux maskinen, jeg kan bare ikke få forbindelse til nettet.

Er der en som har svaret på dette problem ?

Ps. køre mandrake limitied edition 2005.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
07. april 2006 - 17:08 #1
Det første jeg vil prøve at kontrollere nu er om maskinen på dit lokale netværk for den rigtige dns ip tildelt og om den kan pinge til denne ip.

Linux gemmer altid de dns adresser den bruger i filen /etc/resolv.conf . Denne fil skulle dermed gerne indholde de samme numre på begge maskiner.
Avatar billede drystin Nybegynder
07. april 2006 - 17:42 #2
den for tildelt den rigtige dns adresse, men kan ikke pinge den fra en computer i det lokale netværk.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
07. april 2006 - 17:58 #3
Det næste jeg så vil kontrollere er at gateway indstillingerne der bliver send er rigtige. Du kan se hvilke indstillinger din computer på det lokale netværk bruger med kommanoen:
route -n

Den nederste linie skulle gerne ligne denne:
0.0.0.0        192.168.1.1  0.0.0.0        UG    0      0        0 eth0

I dette tilfælde er 192.168.1.1 gateway'ens ip til det lokale net.
Avatar billede drystin Nybegynder
07. april 2006 - 18:39 #4
min route -n ser sådan her ud.

IP.ud.til.00    0.0.0.0        255.255.255.0  U    20    0        0 eth1
192.168.0.0      0.0.0.0        255.255.255.0  U    0      0        0 eth0
0.0.0.0          IP.ud.til.00    0.0.0.0        UG    20    0        0 eth1

internet køre på eth1 og lokal eth0

IP.ud.til.00 = den ip jeg har fået tildelt af min ISP
Avatar billede JoeX2 Praktikant
07. april 2006 - 19:59 #5
Er det gatewayen eller klienten du kørte den på.

For mig ser det ud til at være på gatewayen, men jeg ville gerne have dig til at køre på klienten. Det kan godt være jeg ikke forklarede mig helt klart.

Derudover så ser det rigtig ud, hvis det altså er gatewayen jeg kigger på.
Avatar billede drystin Nybegynder
07. april 2006 - 20:06 #6
Det er fra gatewayen, clienten er en winXp maskine.

har du evt. msn ? måske nemmere at forklare der fra ?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
07. april 2006 - 20:27 #7
Min msn adresse er joe@edb.dk

Jeg er ved at arbejde med noget trådløst netværk, hvilket betyder at min forbindelse kommer og går. Hvis du er ligeglad med det, må du gerne skrive til mig.

Jeg er ikke god til windows, og har ikke lige en windows boks i nærheden. Du kan prøve den samme kommando (route-n) for at se om den kender kommandoen. Hvis dette ikke virker så prøv ipconfig kommandoen. Det er gateway adressen jeg gerne vil have.
Avatar billede drystin Nybegynder
07. juli 2009 - 14:09 #8
.