Avatar billede jjjjjjjj Nybegynder
03. maj 2001 - 22:32 Der er 4 kommentarer

clipboard-størrelse

I forbindelse med store jobs i illustrator 8-9 og Freehand 8-9, opdager jeg at programmet melder ude af memory i forbindelse med en copy funktion.
Der er vel at mærke tale om et hav af vektorer, tusinder og atter tusinder, og så vidt jeg kan konstatere, er det ikke selve programmet der ude af memory (dedikeret ca. 600 mb til formålet), men snarere det underliggende styresystem.
Er der nogen smarte løsninger, bortset frat at bitmappe skidtet (ikke ønskeligt)

m.v.h.
og hurtigt svar
Avatar billede styxx Nybegynder
04. maj 2001 - 08:30 #1
Selve programmet du kopierer fra skal have allokeret plads til det du vil kopiere. Så hvis dit program i forbindelse med et stort job bruger 600 mb, skal der allokeres 600 mb yderligere til programmet.
Avatar billede jjjjjjjj Nybegynder
06. maj 2001 - 20:44 #2
Jeg prøver igen.
Der er ikke tale om at der ikke er allokeret nok hukommelse til programmet. Basta.
Programmet kan køre med 25 mb. Jobbet er på 25 mb. og der er allokeret 600 mb.
Er der ikke en eller anden guru der kan fortælle mig hvordan clipboardet  (systemet)sættes op i størrelse.
I gamle dage talte vi om systemets HIP (altså hoftemål), dette er senere blevet automatiseret, ikke med fordel.

Læs nu dette ordentligt igennem inden svar eller lad være.

m.v.h.

Jesper Juncher

Avatar billede jjjjjjjj Nybegynder
06. maj 2001 - 20:45 #3
Jeg prøver igen.
Der er ikke tale om at der ikke er allokeret nok hukommelse til programmet. Basta.
Programmet kan køre med 25 mb. Jobbet er på 25 mb. og der er allokeret 600 mb.
Er der ikke en eller anden guru der kan fortælle mig hvordan clipboardet  (systemet)sættes op i størrelse.
I gamle dage talte vi om systemets HIP (altså hoftemål), dette er senere blevet automatiseret, ikke med fordel.

Læs nu dette ordentligt igennem inden svar eller lad være.

m.v.h.

Jesper Juncher

Avatar billede jesperjuellund Nybegynder
15. maj 2001 - 09:21 #4
Hvornår melder programmet, at der ikke er hukommelse nok? Når du kopierer, eller når du forsøger at skifte til et andet program (evt. Finder)?

Programmer er i øvrigt selv ansvarlige for at implementere skuffen (\"clipboardet\"), så selv om skuffen virker som en ting, der hører til systemet, er det kun delvist sådan. Hvis du klipper og kopierer *inden for* et program, har det derfor næppe nogen betydning, hvordan Mac OS håndterer skuffen.

PS: Prøv i øvrigt at stille dit spørgsmål i nyhedsgruppen dk.edb.mac

Mvh. Jesper Juellund Jensen