Avatar billede jessrasmussen Nybegynder
24. marts 2006 - 21:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til hjemmeside

Hejsa eksperter

For nogle år siden lavede jeg en hjemmeside i golive og det gik fint og så her forleden spurte en ven mig om jeg ville hjælpe mig med hans internet shop fordi hans webmaster har brændt ham af og han ikke ikke finde ud af at redigere i den. (skifte banner osv.).Det ville jeg selvføgelig gerne og jeg fik koderne til hans ftp add. Jeg gik så ind og downloadede filerne derfra og så gik jeg i sort, fordi det lignede ikke det jeg lavede i golive. Alle filerne hedder *.asp og jeg kan ikke finde ud af at åbne dem på min computer som som jeg gjorde i golive og se hele hjemmeside i min explore offline. jeg har hentet Dreamweaver8 som demo og prøvet at gøre det der, men det er ikke lykkes. Har læst noget med "Personal web Server" med kan ikke hitte ud af det. Er der en venlig sjæl der har nogle gode råd om hvordan man gør og hvor man kan læse sig frem til at arbejde med det. jeg bruge windows xp

På forhånd tak :-)

Jess
Avatar billede ffsoft Praktikant
24. marts 2006 - 22:27 #1
Dreamweaver kan sagtens læse .asp filer, så den kan du roligt
bruge som editor.
Hvis du højreklikker på en .asp fil, skal du kunne vælge at åbne
den med DW.
Hvis du vil afvikle asp filer lokalt, skal du have IIS kørende.
den følger IKKE med XP home edition, men med XP pro.
Avatar billede jessrasmussen Nybegynder
24. marts 2006 - 22:40 #2
hvordan kan man så afvikle filerne lokalt hvis man har home edition?
Avatar billede jessrasmussen Nybegynder
24. marts 2006 - 23:03 #3
nu ligger filerne fra hans hjemmeside på en pc med xp pro :-)
og der har jeg lige installeret IIS, hvad gør jeg så nu for at se hjemmesiden lokalt?
Avatar billede miss-g Seniormester
25. marts 2006 - 00:31 #4
Jeg kører med DW 8 + opdatering dertil, og kan fint åbne og redigere asp filer.

I version MX skulle jeg også hente en opdatering før det kunne lade sig at gøre. Den spørger efter noget server halløj.

Ang. at en side ser mærkelig ud når den er asp - ja, sådan tænkte jeg også første gang jeg så mit design delt op i små bider. Hvis du ser i koden står der f.eks. Include includes/top.asp (noget i den stil).

Du kan altså se din side men toppen mangler. Når siden indlæses i browseren går den ud på serveren i mappen includes og henter top.asp, og så ser siden hel ud.

Så det kan være noget af et puslespil at finde delene, hvis du f.eks. vil redigere i toppen (udskifte et banner).

Men man vænner sig til det, og til sidst forstår man næsten systemet *S*

Og ja - det kan se underligt ud hvis man trykker preview og ser siden i browseren (lokalt). Der hvor der skal hentes data fra serveren står ofte noget mærkelig tekst...
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
25. marts 2006 - 08:33 #5
Med Dreamweaver MX 4 kunne man faktisk allerede dér arbejde med filer der er remote på serveren, altså ingen umiddelbar hindring for dig at arbejde med dem på din egen PC.

Vist downloader DW filerne til din PC, men du gemmer jo remote hele tiden. Hvis det er et testmiljø du er interesseret i kan du blot oprette en folder på hans webhotel der agerer testmiljø - der bliver måks enoget arbejde med at ændre filhenvisninger eller databasestier (asp er typisk til databaserelaterede hjemmesider).

Hvis ikke alt det her dur så er det XP Pro på din PC og så sætte IIS op :(
Avatar billede ffsoft Praktikant
25. marts 2006 - 15:19 #6
>nu ligger filerne fra hans hjemmeside på en pc med xp pro :-)
>og der har jeg lige installeret IIS, hvad gør jeg så nu for at se hjemmesiden >lokalt?

Du skriver http://localhost/start.asp

Hvis du har en fil der hedder start.asp og som ligger på webroden:
C:\Inetpub\wwwroot
Avatar billede ffsoft Praktikant
25. marts 2006 - 15:21 #7
Her kan du læse mere om hvordan du sætter et websted op i DW:
http://www.ffsoft.dk/ASP_UV/Valg01.asp
Avatar billede jessrasmussen Nybegynder
25. marts 2006 - 19:52 #8
så lykkes det taak for hjælpen, smid lige et svar
Avatar billede ffsoft Praktikant
25. marts 2006 - 20:20 #9
Et svar :0)