Avatar billede fuxie Nybegynder
24. marts 2006 - 16:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Min harddisk driller

I min (win 2003) server har jeg en harddisk (non-boot disk) der driller mig.

Det hele started med at jeg ikke kunne kommer i kontakt med den fra Windows.
Harddisken var listed i oversigten og alt mulig, men den reagerede på intet, inkl CHKDSK. Oven i det, fik den også maskinen til at fryse fra tid til anden, hvor eneste løsning va at tage strømmen.
I sidste ende, måtte jeg formatere den for at komme i kontakt med den.

Det virkede så fint i ca. 14 dage, men nu er den så begyndt de sidste par dage at gøre knuder igen..
Fra tid til anden låser enkelte apps MIDLERTIDIG i 5-30 sekunder. Imens, kan jeg se der er aktivitet på HD-led (sidder på seperat controller fra boot-HD, så derfor er jeg sikker på at det ikke fx er pagefile.sys der udløser lys i lampen).

Enkelte filer (langt fra alle) kan ikke læses. Her mistænker jeg bad block på HD.

Hvis jeg kører CHKDSK /F /V /R /X på drevet, findes der (efter jeg er nået til 1%) en enkelt Bad Block i en enkelt fil, men der sker ikke mere.. Konstant diskaktivitet (ses vha HD-led), men den kommer ikke videre..
Prøver jeg Norton DiskDoctor, sker der heller ikke noget efter 1%, dog får jeg ikek nogen besked om BadBlock.

Jeg har prøvet at lade både NDD og CHKDSK (well, ikke på samme tid, selvfølgelig) køre i over 30 timer uafbrudt, men de når STADIG ikke forbi 1%.

Nogen der har nogen foreslag til hvad jeg kan gøre??
Findes der bedre programmer jeg evt kan prøve end CHKDSK og NDD?

Disken er ret ny.. Under 6 måneder..
Der er tale om en Maxtor 160GB ATA133 disk. Disken er formateret til NTFS...
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. marts 2006 - 16:46 #1
Du kan prøve at low-level formatere harddisken med flg. værktøj:
http://www.ameriwebs.net/groupworks/downloads/llfutil.exe

Du ligger blot filen på en bootable diskette, og starter op på den, så skulle menuen give sig selv.

Bemærk at alt data mistes på disken.
Avatar billede fuxie Nybegynder
24. marts 2006 - 16:49 #2
Har man ikke altid frarådet LowLevel format af IDE diske??

Er der andre foreslag, FØR jeg sletter alt der ligger på den?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. marts 2006 - 16:51 #3
Har hjulpet mig før med emsige maxtor diske.
Avatar billede levithan Nybegynder
24. marts 2006 - 17:23 #4
Avatar billede fuxie Nybegynder
24. marts 2006 - 18:28 #5
Nu scanner PowerMax vel kun, ikk?

Ikke noget med at formatere, vel?
Avatar billede levithan Nybegynder
24. marts 2006 - 20:27 #6
programmet scanner kun og melder om der er fejl den skriver ikke til disken
Avatar billede fuxie Nybegynder
24. marts 2006 - 20:47 #7
Ja.. Og jeg får en DE64AC71 meddelelse...

Og ifølge www.maxtor.com, betyder ALLE 8-cifrede coder at HD skal skiftes..
Kan ikke finde en oversigt over HVAD den rent faktisk betyder...
Avatar billede levithan Nybegynder
24. marts 2006 - 22:33 #8
maxtor har ikke frigivet deres liste med hvad fejene betyder men din kode betyder at harddisken er defekt. hvis der er garenti på så få skidte byttet og hvis ikke må du købe en ny.
Avatar billede levithan Nybegynder
24. marts 2006 - 22:34 #9
som jeg skriver til så mange andre. Harddiske er noget lort, når man køber en ny så er det som russisk rulette de kan gå i skykker når som helst. jeg havde lige en 200 giga fra seagate den døde efter 10 timers kørsel.
Avatar billede fuxie Nybegynder
15. maj 2006 - 20:06 #10
Lukker tråden.
Avatar billede levithan Nybegynder
15. maj 2006 - 20:29 #11
hvad kom du så frem til
Avatar billede fuxie Nybegynder
15. maj 2006 - 20:30 #12
At den må byttes :(