Avatar billede the_gummiand Nybegynder
24. marts 2006 - 13:32 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Antivirus og firewall

Jeg har nu fået købt et netkort så jeg kan komme på internettet. Det er til trådløst internet.
Hvilket antivirusprogram vil I så anbefale? Og hvilken firewall? Det må meget gerne være gratis programmer. Skal der desuden være specielle opsætninger på computeren eller programmerne for at gøre det mere sikkert?
Avatar billede lablo Nybegynder
24. marts 2006 - 15:21 #1
Hvis du vil have et godt og gratis antivirus program så er http://www.grisoft.com/doc/1 et godt bud.

skal du have en firewall så er http://www.sunbelt-software.com/Kerio.cfm et godt bud. Du skal bare være opmærksom på at den har en IDS (intrusion Detection System) som popper op hver gang man skal installere et program, det kan dog slås fra når man skal installere.

Skal du have lidt mere sikkerhed for pengene, så er investeringen i en router med indbygget firewall en god og sikker løsning. Dog skal man vide lidt om netværk, men dette kan man klare med en af de små hæfter fra Libris :-)

Håber det kan besvare dit spørgsmål.
Avatar billede lablo Nybegynder
24. marts 2006 - 15:22 #2
jeg glemte lige at sige, at programmerne er som regel prekonfigureret så du ikks skal bruge tiden på at sætte det op. Du skal dog bruge lidt tid på opsætningen af en firewall i routeren :-)
Avatar billede the_gummiand Nybegynder
24. marts 2006 - 15:25 #3
Den firewall, "udløber" den ikke efter et stykke tid? Og hvad sker der så?
Avatar billede lablo Nybegynder
24. marts 2006 - 21:05 #4
Så kører den som en "freeware" uden alle de instillings funktioner og logs den optager. Då scanner den for uvedkommende, samt den holder øje med programmer der vil installere sig. med andre ord en meget begrænset version af kerio :-)
25. marts 2006 - 00:23 #6
... OG næsten vigtigst ->
"Ubeskyttede pc’er holder i 20 minutter" http://forum.mib-eu.dk/forum_posts.asp?TID=44

... altså hold din PC fuld/automatisk opdateret fra WindowsUpdate -> http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=da
25. marts 2006 - 00:24 #7
Avatar billede the_gummiand Nybegynder
25. marts 2006 - 08:31 #8
lablo: Men fungerer firewallen stadig godt efter udløbsdatoen? Eller skal jeg så vælge en anden?
Avatar billede lablo Nybegynder
25. marts 2006 - 13:01 #9
Jeg bruger selv kerio efter den udløbs dato. Jeg mener den fungere godt, og den stopper praktisk talt alt der vil installere sig på pc´en. Jeg kan kun anbefale kerio.

Jeg vil dog sige der findes bedre firewalls på markedet, feks Blackice defender, en den koster penge (http://www.digitalriver.com/dr/v2/ec_dynamic.main?SP=1&PN=10&sid=26412).

Personligt ville jeg hellere investere i en god router som indeholder firewall, ideen med det vil være at man stopper alt det "internet støj" i form af pings og portscan´s i selve routeren, og skulle der endelig snige sig noget malware ind stopper software firewallen dette (og i visse tilfælde også antivirussen:-)
Avatar billede the_gummiand Nybegynder
25. marts 2006 - 15:04 #10
Jeg tror da bare jeg prøver med AVG og Kerio så. Men der skal ikke laves nogle specielle opsætninger ved programmerne, når jeg skal være på trådløst internet? Eller opsætninger på computeren?
Avatar billede lablo Nybegynder
25. marts 2006 - 17:01 #11
det eneste du skal huske når du installere Kerio er at vælge "lerning mode" ellers blokkere den for alt Internet adgang, tilgengæld popper den op med vinduer der spørger om der må lade de respektive programmer komme på nettet :-)
Avatar billede the_gummiand Nybegynder
27. marts 2006 - 12:15 #12
Når I nu er 2 der har svaret, skal I så dele pointene?
27. marts 2006 - 13:08 #13
Ping..

(Det var et [svar]...)
Avatar billede the_gummiand Nybegynder
27. marts 2006 - 13:15 #14
Er det i orden med jer hvis I får 15 point hver så?
Avatar billede lablo Nybegynder
27. marts 2006 - 19:32 #15
kommer her :-)