Avatar billede ms13 Nybegynder
15. marts 2006 - 13:17 Der er 11 kommentarer

finde match

Jeg har 2 excel filer, begge meget store og fyldt med mange oplysninger.
Er der en mulighed for at jeg kan finde navne der er i begge dokumenter på en smart måde, uden jeg skal sidde og læse det hele igennem? (kommer til at tage en uge)

Kort sagt har bare brug for at finde de ting der er fælles for begge dokumenter.
Avatar billede alen32 Nybegynder
15. marts 2006 - 17:19 #1
brug tæl.hvis funktion
eks . du er i ark1 fil1
du laver en ny kolonne ved siden den kolonne du vil sammenligne. se i hjælp om funktion tæl.hvis
Avatar billede x-lars Novice
16. marts 2006 - 07:24 #2
Et forslag:

Hvis vi kalder de to filer, der skal sammenlignes, henholdsvis DATA1 og DATA2, så starter du med at åbne disse filer og navngive dataområderne, Kald dem for nemheds skyld ”datablok1” og ”datablok2”. Gem og luk DATA2

Åbn nu en tredje projektmappe. I dennes ark 1, celle A1, skriver du et lighedstegn og trykker CTRL+TAB. Nu hopper du over i DATA1 og peger på den første celle i datablokken dér. Tryk ENTER.

Nu har du dannet en kæde til DATA1, som trækker indholdet af den første celle i din datablok over i den nye projektmappe.

Fjern eventuelle dollar-tegn i formlen, da den ellers ikke kan kopieres. Kopier den nedad, så langt som det behøves – og så gerne lidt længere som fremtidssikring.

Luk DATA1 og åbn i stedet DATA2. I den nye projektmappe, som du havde kæden i, skriver du nu i B2: ”=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(A1;”. Tryk nu CTRL+TAB igen og hop over til DATA2. Her trykker du på F3 og peger på navnet ”Datablok2”, og trykker OK. Skriv videre: ”;1;FALSK));”Findes ikke”;”LOPSLAG(A1;”. Gentag øvelsen med at hente Datablok2 og afslut med:”;1;FALSK))).

Den færdige formel skulle gerne hedde noget i retning af  ”=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(A1;DATA2.xls!Datablok2;1;FALSK));"Findes ikke";(LOPSLAG(A1;DATA2.xls!Datablok2;1;FALSK)))”

Kopiér nedad.

Stil dig i B2. Brug Data > Autofilter. Når autofilteret er slået til, klikker du på knappen med den nedadvendte trekant og vælger ”bruger….”. I de to øverste bokse sætter du henholdsvis ”Forskellig fra” og ”Findes ikke”. Klik OK.

Herefter vil du kun få vist de værdier, der optræder i begge filer.

På ark 2 kan du så gentage øvelsen, bare den anden vej.

Alternativ: I stedet for ”Findes ikke” kan du jo sætte formlen til bare at skrive ”” (altså ingenting). I autofilteret skal du så ikke vælge ”bruger…”, men i stedet bare vælge ”Ikke tomme”, så får du samme resultat.
Avatar billede excelent Ekspert
18. marts 2006 - 14:05 #3
'Ret T1,T2,Ark1 samt område A1:R30 til aktuelle navne /område
'subben farver matchende værdier blå

Sub sammenlign()
Dim c, x
Dim tst As String
Dim tst2 As String

For Each c In Workbooks("T1").Worksheets("Ark1").Range("A1:R30").Cells
c.Activate
tst = c.Value
If tst = "" Then GoTo ny
For Each x In Workbooks("T2").Worksheets("Ark1").Range("A1:R30").Cells
tst2 = x.Value
If tst = tst2 Then ActiveCell.Font.ColorIndex = 3

Next
ny:
Next

End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
18. marts 2006 - 14:11 #4
obs. begge projektmapper skal være åbne
Avatar billede x-lars Novice
20. marts 2006 - 14:00 #5
Har du fået løst dit problem?
Avatar billede excelent Ekspert
20. marts 2006 - 18:15 #6
prøv læg et svar x-lars, det kan være spørgeren så kommer i tanke om at han har en internetforbindelse :-)
Avatar billede x-lars Novice
20. marts 2006 - 20:27 #7
Det synes jeg egentlig, at du bør gøre - din løsning er da bare elegant! ;-D
Avatar billede excelent Ekspert
20. marts 2006 - 20:56 #8
well vi ku da dele :-), hvad er det halve af 0 ?
Avatar billede ms13 Nybegynder
21. marts 2006 - 15:50 #9
Sry har været offline et par dage, jeg fik faktisk svaret af en fra mit kontor samme dag.
Avatar billede excelent Ekspert
26. marts 2006 - 09:17 #10
svar
Avatar billede excelent Ekspert
27. marts 2006 - 05:55 #11
ellers læg selv et svar, så andre ikke spilder tid på spørgsmål der er besvaret