Avatar billede bjerggeden-dk Nybegynder
13. marts 2006 - 12:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan redigere filer fra DVD gemt som .VOB, .BUP og .IFO

Hej Eksperter

Jeg har for nylig fået nogle gamle smalfilm digitaliseret. Der var i alt 40 film, som er lagt ind i tilfældig rækkefølge på et antal DVD-skiver. Jeg vil nu gerne ordne filmene kronologisk og også dele nogle af filmene op i mindre klip, da der ofte har været optagelser fra helt forskellige begivenheder på samme filmrulle.
Mit spørgsmål er nu hvordan jeg kan redigere i klippene på DVD-skiverne selv. Jeg har prøvet at importere dem via "Import"-kommandoen i File-menuen i Adobe Premiere Pro, men programmet kan ikke genkende formaterne som filerne ligger i på DVD'en. Til hvert filmklip på DVD'en er der tre filer af typerne *.VOB, *.BUP og *.IFO. Er der nogen der ved hvordan jeg skal gøre for at få importeret klippene, så jeg selv kan sidde og rode med dem i eksempelvis Adobe Premiere Pro, eller et andet program.

Mvh. Morten
Avatar billede norbert_ Nybegynder
13. marts 2006 - 12:13 #1
Hvis du kun skal klippe filmene fra hinanden og ikke skal lave yderligere, kan du klippe i f.eks. DVD-shrink, som er gratis.
Du kan trække en dansk version ned her:
http://www.parameter.dk/click/d1370de08b26f719d1f101bb283d7b65
Eller du kan bruge Tmpgenc DVD author, her kan du også lave menuer for hver enkelt fil.
Her er en trial:
http://www.pegasys-inc.com/en/download/tda16.html
Og her er en guide:
http://www.dvd-guides.com/content/view/53/59/
Du skal dog i dit tilfælde ikke trække din film ind i "Add file" men i "Add DVD video".
Avatar billede bjerggeden-dk Nybegynder
16. marts 2006 - 12:04 #2
Tak for dit gode svar. Jeg har nu downloadet TMPGEnc DVD Author og er i gang med at redigere mine film. Så vidt jeg kan se er det gratis at bruge i 30 dage, så det burde jeg kunne nå det indenfor ;-)

Tak ... Morten
Avatar billede norbert_ Nybegynder
16. marts 2006 - 12:50 #3
Selv tak, men det var nu ikke pænt af dig selv at tage pointene, du kunne jo have bedt mig om at lægge et svar :-(
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. marts 2006 - 13:05 #4
norbert_> "bjerggeden-dk" er oprettet "mandag, 13. marts 2006, kl. 11:13"

Det vil være mere fornuftigt, at fortælle ham/hende hvordan systemet virker, i stedet for en lidt utydelig kommentar :-)

Jeg plejer at henvise til
ExpFAQ - http://expfaq.1go.dk
Ekspertens regler - http://www.eksperten.dk/regler.phtml

/theSurfer
Avatar billede norbert_ Nybegynder
16. marts 2006 - 13:08 #5
Ja, jeg lagde godt nok mærke til, at brugeren er ny :-)
Men det var da godt, at du bemærkedet det også.
De to link er ihvertfald fornuftige at læse for bjerggeden-dk, det er vi helt enige om :-) Men han er også tilgivet, da jeg ikke går så højt op i point, så det gør noget.
Avatar billede bjerggeden-dk Nybegynder
16. marts 2006 - 16:05 #6
Hej

Jeg er ked af jeg nuppede dine point. Må indrømme at jeg ikke helt kender systemet herinde. Vil læse de links der henvises til, så jeg næste gang undgår at træde ved siden af ;-)

... Morten
Avatar billede norbert_ Nybegynder
16. marts 2006 - 16:07 #7
Helt OK - og velkommen på Eksperten :-) - og undskyld for mit sure opstød :-)
Avatar billede bjerggeden-dk Nybegynder
16. marts 2006 - 16:10 #8
Tak for velkomsten. Jeg har nu redigeret og brændt den første af i alt 4 dvd'er. Og med TMPGEnc DVD Author er det kommet til at se helt tjekket ud, med navngivning af kapitler, menusystem til at bladre mellem dem, osv. Så jeg er sgu' en happy camper nu...

Nu spørger jeg måske dumt, men kan jeg give dig de 30 point på en anden måde? VIl gerne gøre skaden god igen ;-)

Mvh. Morten
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. marts 2006 - 18:45 #9
bjerggeden-dk> Det kan du gøre, ved at oprette et nyt spørgsmål i denne kategori, på 30 points, med titlen:

Points til norbert_

Det nye spørgsmål skal indeholde et link (også kaldet "reference") til dette spørgsmål, så man kan se hvorfor norbert_ skal have de 30 points.

Derefter kan du indsætte et link til det nye spørgsmål, i dette spørgsmål, så kan norbert_ nemt finde det.. :-)

/theSurfer
Avatar billede bjerggeden-dk Nybegynder
16. marts 2006 - 19:26 #10
Hej norbert_

Som thesurfer foreslog, har jeg oprettet et nyt spørgsmål (http://www.eksperten.dk/spm/695750), som du kan gå ind og hente de 30 point på, hvis du vil.

... Morten