Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 12:04 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

hjælp til diagram

Hejsa

jeg er ved at forsøge at samle dette.

http://www.discriminator.nl/hamcomm/2level.gif

jeg er bare lidt i tvivl om, hvordan jeg tæller den chip. (i "trekandt") nogen der kan hjælpe mig.

jeg ved at den tælles sådan her: http://www.musikding.de/images/tl071.jpg men er lidt usikker på, hvordan det skal gøres i en trekandt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 12:09 #1
Der står da ellers ret tydelig pin nummerering i trekanten.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. marts 2006 - 12:09 #2
ja jeg kan heller ikke se hvad problemet er, ben nummerne står der jo.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 12:09 #3
ja, er bare noob til dette, så kan du hjælpe lidt :D
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 12:10 #4
Pin 2 og 3 er input.

Pin 4 og 7 er forsyningsspænding.

Pin 6 er output.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 12:10 #5
Hvad er det helt nøjagtig du ikke forstår ?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 12:10 #6
et vil sige, jeg glemmer alt om den trekandt og bare sætter den på de ben på chippen som jeg kan se på det diagram ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 12:12 #7
ja, du sammenholder nummereringen på trekanten med billedet i dit andet link. Det er ikke så svært, og er helt uden fælder.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 12:14 #8
okay, kan du så sige med, de der 10uF/16V Hvordan skal de vende.
(kan se det ene ben er lidt længere ind den andet.)
Avatar billede gudmundp Praktikant
10. marts 2006 - 12:15 #9
trekant er jo bare et symbol for en operationsforstærker
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 12:15 #10
Der står helt sikkert et + på dem, og det ben med + er den fede firkant der vender ned mod +12V
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 12:16 #11
okay, tak for nu ;) venter lige med at lukke, hvis jeg skulle få et problem mere
Avatar billede gudmundp Praktikant
10. marts 2006 - 12:18 #12
plussen er den tykke steg der står plus og minus på elektrolytkondensatoren
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 12:20 #13
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 12:22 #14
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 13:31 #15
har brug for hjælpe igen

se lige her: http://www.mail-net.dk/2level.gif
er det korrekt, det skal forbindes sådan ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:09 #16
Helt korrekt under forudsætning, at de +12V, gnd og -12V er regulerede og stabiliserede spændinger.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:11 #17
Hvis de tages fra en computers strømforsyning, så er de dette. Jeg har på fornemmelsen at det er et computer interface du har gang i.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 14:15 #18
korrekt. det er det.

hvad med den der GND hvad skal den ?
http://www.mail-net.dk/2level2.gif
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:46 #19
Den findes også i din strømforsyning.

Finder det lige til dig.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 14:51 #21
det hjælpe ikke

1. jeg forstår ikke noget af det :D
2. Det samles i et hun com stik.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:52 #22
Så når du finder en sort ledning, så er det GND, og en +12 volt ledning er gul.
Derimod er den blå -12 volt ikke så nem at finde. Den findes kun et sted, og det er i strøm stikket til bundkortet. Den har pin nummer 12. du kan se det på det sidste link jeg sendte.

Hvis du har et 24 pins strømstik til bundkortet, så har det ingen betydning, for farverne på ledningerne er de samme.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 14:52 #23
mit eget forslag vil være dette, men er det korrekt ?

http://www.mail-net.dk/2level3.gif
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:53 #24
Du sætter den altså i en seriel port ? ?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 14:53 #25
I com porten ja..
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:54 #26
10/03-2006 14:52:47 den er god nok.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 14:54 #27
ok.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 14:54 #28
Nu kan jeg ikke lige huske om der er -12 volt i en com port. Jeg tror det ikke, men jeg finder det lige.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 14:57 #29
må man sætte noget i comporten mens computeren er tændt eller skal den slukkes først ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 15:02 #30
http://www.btinternet.com/~diyha/electronics/comm1.html

Der er altså ikke -12 volt eller +12 volt for den sags skyld. Derfor kan din sidste link ikke står alene. Du skal på en eller anden måde have strøm til den, for det får den ikke af com-porten.

En måde er at tyvstjæle strømmen fra strømforsyningen i maskinen. Der er mange aflange 4 pins stik i maskinen, som har gul sort sort rød, og der har du dit GND og +12 volt. De -12 volt er du nødt til at stjæle fra powerstikket den blå ledning.

En anden måde er at lave en helt ny strømforsyning til levering af de spændinger du skal anvende. Der skal du selvfølgelig anvende en trafo, diodebro, spændingsregulator til +12V og en til -12V, et par modstande og en håndfuld kondensatorer. Det hele skal selvfølgelig ind i en boks af en eller anden art.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 15:03 #31
Du kan godt koble den til under drift, når du er helt sikker på, at dit kredsløb fungerer som det skal.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 15:03 #32
ifølge denne side:
http://www.discriminator.nl/hamcomm/index-en.html

så skulle det være nok
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 15:10 #33
kan den få strøm via line in stikket ? for den er tilsluttet en enhed med strøm på.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 15:17 #34
Ok. Tag en kik på dit sidste link.

Der hvor der står CTS(pin 8), GND(pin 5), TXD(pin 3), RTS(pin 7) og DTR(pin 4) er alle pinhenvisninger til det serielle stik.

Der hvor der står Audio IN, GND, -12V, GND og +12V er i den anden ende af kablet.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 15:18 #35
hvilket vil sige, det er 2 forskellige ting eller ?

jeg er ikke helt med, ved intet om det, bygger bare efter tegningen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 15:29 #36
De steder hvor der står CTS(pin 8), GND(pin 5), TXD(pin 3), RTS(pin 7) og DTR(pin 4), skal du lodde direkte i CON stikket på de pins der er angivet. F.eks CTS(pin 8) lodder du i pin 8 i stikket.

De steder der står Audio IN, GND, -12V, GND og +12V skal du lodde på en ledning der kommer ud af com stikket, og er forbundet med noget andet elektronik. Jeg ville anvende en 4 leders ledning med skærm, og skærmen ville jeg lodde til GND.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 15:36 #37
Hov jeg læser lige "Power to the interface is supplied by the serial port." Og skal man tor dette, og det skal man jo, så kobler du bare+12V til +12V og -12V til -12V som du viser her http://www.mail-net.dk/2level.gif
GND kobler du som indikeret her http://www.mail-net.dk/2level3.gif
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 15:37 #38
Ledningen som kommer ind i com-stikket kobler du til Audio IN og til GND. Brug en skærmet kabel, og lad skærmen være GND.
Sådan :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 16:06 #39
Er du med, eller ? ? ?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
10. marts 2006 - 16:18 #40
yep har samlet det som jeg skulle. kan bare ikke rigtigt få det til at virke. så jeg skal lige ha det teste i en dos maskine.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 17:11 #41
Jamen så lægger jeg et svar  :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2006 - 17:12 #42
Check en ekstra gang, at alle samlingerne er korrekte, og har forbindelse.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
11. marts 2006 - 01:42 #43
Hvis du er glad for din PC bør du overveje en opstilling med "sikringskredsløb" for du skal være 100 % sikker på at det udstyr som du kobler til har samme stel potentiale ellers så kan det sig BUM, og med samme stel potentiale mener jeg at de 2 enheder (PC + det du kobler til com porten) begge er jordet.

M.V.H.
TLV

P.S. er det et raadio interface.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
11. marts 2006 - 01:42 #44
raadio = radio

M.V.H.
TLV
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
11. marts 2006 - 10:22 #45
ja. det er et radio interface
Avatar billede oz3tl Nybegynder
12. marts 2006 - 05:29 #46
har du adgang til bladet OZ ????

M.V.H.
TLV
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
12. marts 2006 - 10:40 #47
nej
Avatar billede oz3tl Nybegynder
12. marts 2006 - 19:24 #48
Er du heldig så har de det på det lokale bibliotek der er der en konstruktion der er galvanisk adskillelse i hvilket er en god ting at have det er i nummer 5/2004

M.V.H.
TLV

P.S. hvor ilandet er du bosidende