Avatar billede hesus Nybegynder
28. februar 2006 - 23:30 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke starte

Har lige samlet en ny pc:

Athlon 3700+ in a box
MSI K8N Diamond
2x1 gb Corsair ram
Geforce 6600GT

Men når jeg har samlet det hele vil computeren ikke starte! Der sker intet, ingen kølere der bevæger sig intet sker der! Men en lampe på motherboardet blinker en enkelt gang som tegn på der kommer strøm til motherboardet og hvis jeg tager den lille af de to strømledninger som går til motherboardet fra laver chipblæseren et par omdrejninger i ca et halvt sekund og så sker der ikke mere.

Har prøvet at tage alt fra og kun starte med cpu + ram og der sker intet. har også haft rammene skiftet og stadig intet!

Nogen gode ideer?
Avatar billede levithan Nybegynder
28. februar 2006 - 23:34 #1
sikre dig at power knap kablerne fra kabinettet sidder rigtige på bundkortet og de andre self.
Avatar billede hesus Nybegynder
28. februar 2006 - 23:38 #2
ja har jeg tjekket
Avatar billede oktober Nybegynder
01. marts 2006 - 00:11 #3
det er helt sikkert en fejl enten i monteringen eller en fejl på bundkortet !
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2006 - 01:05 #4
Fra denne side:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=638

Denne tekst:

MSI Reminds You...
• Both power connectors, JPWR1 (24 Pin) & JPWR2 (4 Pin, for CPU Power ) must be attached to this model to ensure operation of the Mainboard.
• A Power Supply of 450 watts, or above, is highly recommended for system stability.
• ATX 12V power connection should be 18A or greater.
• For this model, you must use a Power Supply which has a -5V pin supply.

Kan din strømforsyning klare disse krav ?
Avatar billede hesus Nybegynder
01. marts 2006 - 08:35 #5
strømforsyningen opfylder alle krav undtagen det er max 420 w i stedet for 450... men det burde da ikke gøre at den ikke kan starte!
Avatar billede hesus Nybegynder
01. marts 2006 - 08:41 #6
Nu siger oktober at det helt sikkert er monteringsfejl eller motherboardet, men kan det ikke også være cpu'en der er i stykker?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. marts 2006 - 11:22 #7
Jo, men det er altså yderst sjældent at man får en defekt cpu når man køber en ny. Jeg har endnu ikke oplevet det.

Den eneste gang hvor jeg har set en maskine opføre sig sådan, var en hjemmesamlet pc, hvor min kammerat havde sat køleren forkert på, så den ikke havde ordentlig kontakt til cpu'en. En fejl som man kan lave på et socket A bundkort, men det burde ikke være muligt at lave den fejl på et socket 754 bundkort.
Avatar billede luske2002 Nybegynder
01. marts 2006 - 12:08 #8
Husket den lille jumper til CMOS? Du kan evt tage mobo ud, og se om der skulle været nogle afbrændte kredsløb på bagsiden
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. marts 2006 - 12:46 #9
Der skulle vel ikke være en af messingstudserne, hvori bundkortet er skruet, som sidder et forkert sted, således den kortslutter kobberbanerne til kabinettet ?
Avatar billede hesus Nybegynder
01. marts 2006 - 20:26 #10
Okay skilte det hele ad igen havde cpu ude, clearede cmos osv. Jeg prøvede så kun med motherboard, grafik og harddisk.. den virkede stadig ikke! jeg prøvede så at tage det lille strømstik som fører til motherboardet ud og computeren startede så, havde ikke skærm til så kunne ikke se om det kun var blæserne der kørte...
Jeg tilsluttede så de forskelligt drev osv og computeren ville derefter ikke starte igen! Jeg prøvede at pille det ud og nu var det hele som det plejede...! :) intet virkede! nu laver chip køleren og strømforsyningskøleren bare et par spins hver gang jeg sætter strøm til og så står den stille.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. marts 2006 - 21:02 #11
Det lille strømstik er det 4 pins, helt firkantet og sidder tæt ved CPU'en ?

Har du checket dette: 01/03-2006 12:46:11
Avatar billede hesus Nybegynder
01. marts 2006 - 21:03 #12
ja det er det jeg tog ud for at det kørte første gang... men nu er der intet der virker.. tager jeg det lille 4 pins stik ud kører strømforsyningsblæser og cipblæser et par omgange...
Avatar billede hesus Nybegynder
01. marts 2006 - 21:04 #13
men læste at det var strømmen til cpu'en såå det skal jo være i...
Avatar billede hesus Nybegynder
01. marts 2006 - 21:06 #14
det er socket 939 ikke 754
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. marts 2006 - 22:29 #15
Det var det jeg frygtede. Når den vil forsøge at starte uden dette 4 pins stik med kørende blæsere og deslige, men når dette stik sættes i, så sker der intet, så tyder det på en bundkortefejl. Det kan teoretisk, men højst usandsynlig, være strømforsyningen som sender fejlspænding ud på dette 4 pins stik.

Jeg kan forstå, at det er et nyt bundkort, så det er en OM'er. Retur med det.
Avatar billede hesus Nybegynder
02. marts 2006 - 11:23 #16
Så i mener ikke det kan være cpu'en der ikke virker eller er blevet ødelagt da det er når der kommer strøm til den at der slet ikke er nogen reaktion.?

Den starter jo heller ikke mere når jeg tager det lille stik ud..  Den eneste forskel er at blæserne laver et par omdrejninger hvilket er normalt når man sætter strømmen til uden at trykke på power knappen. Dette gør den dog ikke når det lille strøm stik er sat til..
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. marts 2006 - 11:41 #17
Det er en lille risiko for at det kan være CPU, hvis den har trukket så meget strøm, at der er gået ged i kobberbanerne fra 12V2 stikket til CPU'en, men det tvivler jeg på, da den tilsyneladende reagerer "normalt" uden stikket i bundkortet.
Hvis du gerne vil verificere CPU'en, så må du have den over i en anden maskine, hvor bundkortet passer til CPU'en.

Du kan også blot være enormt uheldig ved at netop de kobberbaner som leverer strøm fra 12V2 stikket til CPU'en er kortsluttet til kabinettet. Sandsynligheden for dette er det samme som sandsynligheden for at finde den berømte nål i en høstak.
Hvis du vil verificere det helt korrekt, så må du igennem en større omgang, hvor du skiller det hele fra hinanden, og så samler bundkort med tilhørende issenkram uden anvendelse af kabinettet. Evt. på køkkenbordet på et håndklæde.

Det kan være mange ting, men i mine øjne, er det størst sandsynlighed for at det er bundkortet.
Avatar billede hesus Nybegynder
02. marts 2006 - 21:15 #18
ja ok har nemlige haft det hele ude af kabinettet men havde kun andre ram og harddisk jeg kunne skifte ud såå den hænger enten på cpu eller motherboard...!

Men tror jeg prøver at sende motherboard retur! Kan det ikke være strømforsyningen der ikke kan trække det? Der står at den skal min spytte 18 A ved 12 v og den spytter 19 ud så det skulle være godt nok. men den har kun en max watt på 430 hvor det anbefales med 450! men det burde ikke gøre så den ikke kan starte?
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. marts 2006 - 14:59 #19
Selvfølgelig kan det være PSU, men 430W er som regel rigeligt. Hvis det er en gammel PSU, er det jo ikke sikkert den kan levere 430W, men jeg forstod at det var en ny PC, og dermed også en ny PSU.
Avatar billede hesus Nybegynder
06. maj 2007 - 19:01 #20
...