Avatar billede n-emy Nybegynder
24. februar 2006 - 11:54 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken servertype?

Hey,

Nu har jeg ikke så meget forstand på det endnu.

Men hvis jeg skal købe min egen server og have mine hjemmesider på den, hvilken type skal jeg så vælge?

SC
Tower
Rack eller bladeservere

Og hvor gode skal den være for at kunne klare en 10.000 unikke besøgende om dagen?

Edit:
Nu så jeg lige da jeg skulle vælge kategori at der er sådan noget som
Apache
IIS
PWS
Websphere
Hvad skal man vælge af det? Vil også gerne have en dansk side hvor jeg kan læse mere:)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. februar 2006 - 12:04 #1
ikke pws.
Hvilket programmeringssprog skal benyttes ?
hvis asp.net /asp så IIS.
php så apache sammen med en linux
Avatar billede n-emy Nybegynder
24. februar 2006 - 12:05 #2
Det er PHP.

Hvilke specifikationer?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
24. februar 2006 - 12:08 #3
Det er lidt svært at sige.
Men formodentlig en xeon processor med 2-4 gb ram.
Scsi disc i raid.
Måske ekstern database server.
Jeg er dog langt fra sikker. Der er nok folk som ved mere om det en mig.
Det kan også være en server med dual xeon.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 22:17 #4
for at brodere lidt videre paa dr chaos's svar

hvad er dine krav til belastning/performance ? (10000 unikke brugere er ikke praecist nok)

1/2/4 CPU
2/4/8 GB RAM
utallige variationer af disk systemer

hvad er dine krav til reliability ?

du kan sagtens koere web server paa en desktop maskine

Xeon fremfor P4 understoetter flere CPU i samme maskine
ECC RAM oeger reliability
15000 RPM SCSI diske er hurtigere end 7200 RPM SATA diske
RAID oeger reliability og som oftest performance
hotswap diske oeger reliability

hvilken type kasse isenkrammet monteres i er mindre vigtigt - jeg antager at du
ikke har et rack skab og saa var en tower vel mest praktisk

ASP -> IIS -> Windows
ASP.NET -> IIS -> Windows
PHP -> Apache -> Windows eller Linux
JSP -> WebSphere -> Windows eller Linux

der er adskillige alternativer til WebSphere, men naar du siger PHP saa vil jeg ikke
komme ind paa dem

du skal vaelge database, men naar du siger PHP saa gaetter jeg paa at du vil bruge MySQL

jeg antager ogsaa at du ikke vil have en separat database server

men du skal have valgt et fornuftigt setup af baade Apache, PHP og MySQL

saa skal du have valgt en linie af passende hastighed

og saa er der lige det vigtigste, det naestvigtigste og det tredie vigtigste
naar du selv hoster: sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed

med hensyn til hardware saa proev og lav en load test paa din udviklings maskine
og se hvor flaskehalsene er og vurder udfra det hvor stor en kasse du skal have

servere kan blive meget dyre !

husk ogsaa at vurdere om du skal have service paa hardwaren !

og hvilken service !  (24 x 7 onsite service er ogsaa dyrt)
Avatar billede n-emy Nybegynder
25. februar 2006 - 23:36 #5
Okay:)

Sikkerhed, er det nok med en firmaversion af Norton 2006 på serveren f.eks.? Og hvilken forbindelse skal serveren have?(100mbit osv.)

Hvis vi antager(det er fremtidsudsigter) at der en dag er 800 på konstant hvor kræftig skal maskinen så være?

Ved godt servere kan blive/bliver dyre, men prisen er jeg sådan set ligeglad med:)

Og nu ved jeg godt jeg er en kage når jeg spørger om det her men:
SC
Tower
Rack, bladservere. Hvad er det? Er det bare formen på serveren?

Jeg har fundet denne server:
Avatar billede n-emy Nybegynder
25. februar 2006 - 23:39 #6
Kom til at trykke send, fortsættes:

Jeg har fundet denne server:
One Intel® Xeon™ processor at 3 GHz with 2MB L2 cache

Additional Processor
Two Intel® Xeon™ processors at 3 GHz with 2MB L2 cache
Memory
2GB DDR2 SDRAM Memory (4x512MB 400MHz single rank DIMMs)

146GB 10,000rpm 80-pin U320 SCSI hard drive

Ved godt det kun er et lille udpluk, men er det noget i den rigtige retning?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2006 - 23:50 #7
nej - der skal mere til end at installere Norton for at have en sikker web server

vi kan ikke sige meget ud fra antal - belastning afhaenger af hvad de laver - lav
en lille test med din applikation for at faa en fornemmelse for performance

dejlig situation !

SC = ????
tower = taarn som staar paa gulvet
rack = noget som skr ues i et rack skab
blade = en server som indstiks kort

det lyder som en rigtig server
Avatar billede n-emy Nybegynder
01. marts 2006 - 23:06 #8
Tak:) svar?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
01. marts 2006 - 23:11 #9
ved ikke om du vil have et for mig.
men smider bare et.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2006 - 23:19 #10
ditto