Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
23. februar 2006 - 16:31 Der er 13 kommentarer

Afprøvning af umbraco CMS lokalt

Kære eksperter
Jeg vil gerne teste umbraco lokalt. Men før det spiller, skal jeg installere noget serverværk osv. Kan I hjælpe mig med at foreslå hvad jeg skal installere og hvorfra?

Til Umbraco kræves:
- Microsoft Windows 2000/XP or Microsoft Windows Server 2000/2003
- Microsoft .NET Framework 1.1
- Microsoft SQL Server or MSDE

Jeg har installeret en IIS server ver. 5.1 fra xp pro cd'en. - Er det mon noget af det der kræves?

Jeg var ved at downloade noget sql trialversion fra microsoft, men opdagede at det fylder mere end 800 mb, så det var vist ikke det rigtige...

Hvis nogle kan hjælpe - meget gerne med direkte links - ville jeg være glad.
Avatar billede jck_true Nybegynder
23. februar 2006 - 16:45 #1
http://umbraco.org/frontpage/download/extensions/ecommerceserver.aspx
Prøv denne adresse her er der et link til et virkende installation
Avatar billede simm Nybegynder
23. februar 2006 - 16:51 #2
Jeg bruger Umbraco med stor entusiasme. Det er virkelig dejligt med et CMS, der er nemt for både en selv og brugerne. Der halter de øvrige open-source systemer noget efter, synes jeg. Enten er de komplekse (Typo3) eller også er de lidt for letvægt (CMS Made Simple), der passer Umbraco lige ind imellem.

Det har nok været trialversionen af Microsoft SQL-Server du har været ved at hente, den fylder godt. og til alm test er det nok lige i overkanten.

Jeg vil foreslå du henter Microsoft SQL Server 2005 Express på http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/sql/ istedet.
Det er en letvægts databaseserver til hobbyfolk. Den virker fint med umbraco.

Du er på rette vej med IIS. Men du skal også hente
Microsoft .NET Framework 1.1 SDK'en som ligger her

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=9B3A2CA6-3647-4070-9F41-A333C6B9181D&displaylang=en

Bemærk at .NET Frameworket er ude i en version 2.0, men jeg tør ikke binde an på at Umbraco virker udelukkende med det. Version 1.1 og 2.0 kan dog godt ligge "ved siden af" hinanden.
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
23. februar 2006 - 16:56 #3
tak for de hurtige indlæg.

Dejligt at høre fra en der bruger det - den metode prøver jeg lige i første omgang.
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
23. februar 2006 - 18:29 #4
ang. .net
er det nødvendigt at hente sdk'en? kan man ikke nøjes med Microsoft .NET Framework Version 1.1 Redistributable Package?

ja, jeg ved ikke så meget om det... kan ikke helt se hvad forskellen er...
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
23. februar 2006 - 20:31 #5
Nå, så fik jeg endelig hentet det hele. Men når jeg prøver at åbne localhost får jeg følgende fejl: HTTP 401.1 - Uautoriseret: Logon lykkedes ikke
Internet Information Services

hvordan kommer jeg videre?

Jeg har kun én profil på min pc så jeg har vel automatisk adminstratorrettigheder.
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
23. februar 2006 - 21:40 #6
nå - jeg af- og geninstallerede og nu funker det. men så støder jeg bare ind i et nyt problem...

er der mon nogen der vil hjælpe mig sådan lidt trinvis? det får jeg sikkert brug for...

jeg har installeret .net 1.1 samt 2 og Microsoft SQL Server 2005 Express.

nu er jeg så igang med installationen af umbraco. jeg følger deres guide på http://216.26.163.129/web/umbraco/installerdocs/ og skal til at oprette en database vha. SQL Enterprise Manager - den kan jeg bare ikke lige finde...

what to do?
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
23. februar 2006 - 21:52 #7
jeg skal måske hente flere programmer?
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
24. februar 2006 - 02:40 #8
Hmmm - det kunne være jeg skulle øge pointtallet?

Så vidt jeg nu har fattet er Enterprise Manageren ikke en del af sql server express udgaven...

skal jeg  downloade en anden udgave fra microsoft fx en trialversion hvor den er inkluderet eller fx forsøge at installere noget tilsvarende software fx http://www.aspenterprisemanager.com/default.aspx ???

formålet er jo bare at få umbraco til at køre... så hvis nogen kunne hjælpe mig med at installere det evt. uden det der interface kunne det måske være fint nok?

jeg er i 7 sind og håber meget på lidt hjælp...
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
24. februar 2006 - 16:09 #9
hm - nu har jeg hentet noget der hedder sql server management studie express - her kan man skrive sql'en. det lykkes fint at oprette en ny database, men når jeg så prøver at sende kommandoerne fra umbracos clean.txt fil får jeg fejlmeddelelser - dels at der er fejl med | tegnene og dels noget om rækkefølgen - noget skal være oprettet før noget andet osv.

jeg copy-pastede bare kommandoerne fra textfilen ind. denne fremgangsmåde virker tilsyneladende ikke... er der mon ikke nogen der kan hjælpe mig???
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
26. februar 2006 - 12:39 #10
...hjælp???
Avatar billede simm Nybegynder
26. februar 2006 - 15:31 #11
Nu har du oprettet databasen, så er det bare at bruge umbracos installationsprogram.
http://localhost/umbraco/install eller http://localhost/install

Det er lidt svært at hjælpe dig uden at du fortæller hvilke fejlbeskeder du møder ;)
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
27. februar 2006 - 15:27 #12
jeg har kun oprettet en tom database - det går galt når tabellerne skal oprettes - jeg prøver at gøre det igen, så jeg kan kopiere fejlmeddelelserne.

tak fordi du er med mig :-)

jeg vender tilbage senere - måske først i nat.
Avatar billede bibliotekarens Nybegynder
02. marts 2006 - 12:44 #13
Okay - så har jeg oprettet en database kaldet cms.
herefter har jeg copy/pastet sql'en ind fra filen C:\Inetpub\wwwroot\umbraco21\install\sql/21clean.txt. (jeg har fjernet alle "|"-tegnene inden jeg kørte forespørgslen, så nu brokker den sig ikke helt så meget).
når jeg kører forespørgslen får jeg følgende fejl:

Msg 111, Level 15, State 1, Line 301
'CREATE VIEW' must be the first statement in a query batch.
Msg 111, Level 15, State 1, Line 316
'CREATE VIEW' must be the first statement in a query batch.
Msg 111, Level 15, State 1, Line 414
'CREATE VIEW' must be the first statement in a query batch.
Msg 111, Level 15, State 1, Line 422
'CREATE VIEW' must be the first statement in a query batch.

noget andet mystisk er sket - hvis jeg prøver at tilgå min localhost beder den nu om brugernavn og adgangskode - jeg plejer straks at kunne se de der iis-velkomstsider - hvordan fjerner jeg dette? jeg aner ikke hvad den kode skulle være...

når jeg så prøver at gå til siden: http://localhost/umbraco21/install/
skriver den:

Directory Listing Denied
This Virtual Directory does not allow contents to be listed.