Avatar billede cdull Nybegynder
22. februar 2006 - 15:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Er Firebird standalone?

Jeg har hørt nogle ting om at jeg kan køre en Firebird database uden at køre databaseserver, at det kan gøres ved hjælp af få filer liggende ved programmet.

Hvordan fungerer dette?
Meningen er at det skal ligge, som access i en fil ved siden af programmet, så det kan køres hvor som helst når som helst, uden brug af nogen database server eller nogen indstallation.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2006 - 16:33 #1
Firebird er stand alone, den opretter en fil på din harddisk som den bruger. Den kan også bruge en fil fra en webdav server, men dette er ikke påkrævet, det er en option.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. februar 2006 - 16:35 #2
Sorry. Glem mit indlæg. Har helt misforstået dig. Ovenstående indlæg er ikke om Firebird, men om SunBird (Mozilla kalenderen). Jeg blev vist lidt navne forvirret.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2006 - 19:00 #3
Firebird kan saa vidt jeg ved koere baade som server og embedded
Avatar billede cdull Nybegynder
22. februar 2006 - 23:18 #4
james_t, det er bare i orden. det sker :) tak ellers.

arne_v, Noget ud har erfaringer med?
Kan være jeg skal lave en søgning på firebird+embedded
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2006 - 23:24 #5
nix

men det er omtalt i firebird docs og release notes (meget kortfattet !!)
Avatar billede cdull Nybegynder
22. februar 2006 - 23:41 #6
har kigget på release notes og det gav mig et godt indblik i det.
Nu mangler jeg sådan set bare en måde at connecte til databasen på, men det tager jeg en anden gang.

Men smid lige et svar arne_v, du har jo svaret på mit spørgsmål.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2006 - 00:20 #7
ok

jeg mener at connection string er forskellig fra server og embedded og det
er det

men da du ikke har skrevet hvilket sprog du koder i saa er det svaert at komme
naermere
Avatar billede pellelil Nybegynder
23. februar 2006 - 08:17 #8
cdull> jeg vil lige gør dig opmærksom på en ting (i det tilfælde du ikke ved det, og det kunne blive et potentiel problem. Når du anvender FireBird i embedded udgave så kan databasen KUN accesses fra en process.

Du kan således ikke have 2 brugere der accesser databasen på samme tid, og det er ligeledes ikke muligt at acesse databasen fra 2 programmer samtidigt. Men alt efter hvad din applikation skal lave, så er dette muligvis ikke et problem du render i !?
Avatar billede cdull Nybegynder
23. februar 2006 - 09:18 #9
pellelil> Ja læste det i dokumentationen, pt. vil det ikke være et problem da det skal være en database pr. program. Det hele skal køre lokalt. Hvis der på et tidspunkt vil være brug for at databasen skal tilgås af flere processer må jeg bare migrere databasen over på en standard database server, skulle ikke være det helt store problem.
Men ellers tak for oplysningen, det er det jeg elsker ved eksperten, folk er altid villige til at hjælpe uanset hvad. det er fedt.
Avatar billede pellelil Nybegynder
23. februar 2006 - 13:46 #10
Selve databasen (.FDB filen eller hvad du vælger at kalde den) skal du sådan set ikke gøre noget ved. Jeg vil foreslå at du lader en "ekstern opsætning" (evt. registrerings databasen) afgøre hvordan du "connecter" til databasen. Således kan man skifte fra en Embedded-løstning til "en rigtig database-server" uden at skulle lave om i programmet (hvis du får brugere der på et tidspunkt skulle få brug for en fler-bruger udgave).

Med hensyn til databasen bør du IKKE bruger ".GDB" som ekstention (det var "standarden" for Interbase i sin tid). Dette skyldes at Windows's "system gendannelse" (eller hvad den nu lige hedder <G>) har en speciel opfattelse af hvad en GDB-fil er for en størrelse og dette kan således sløve dit system ned (jeg anvender selv .FDB).
Avatar billede cdull Nybegynder
23. februar 2006 - 13:52 #11
okay tak for det.
Ved du hvordan jeg får det til at spille med Embedded database.

Hvad skal jeg have af filer for at det funker, hvordan tilgår jeg den osv.
Ville hjælpe meget.
Avatar billede cdull Nybegynder
25. februar 2006 - 21:57 #12
smider i nogle svar.?