Avatar billede hanne_e Nybegynder
21. februar 2006 - 22:34 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Forskellige servere på samme maskine?

Hej eksperter
Jeg har installeret en apacheserver på min pc fordi jeg tit bruger php/mysql. Den vil jeg gerne beholde.

Nu vil jeg så gerne lege lidt offline med asp, .net og mssql. Baggrunden for dette er, at jeg godt kunne tænke mig at bruge cms-systemet umbraco som kører med den type server. Jeg vil gerne teste det offline før jeg bestiller et domæne med pågældende server. Jeg har fundet noget der hedder Web matrix, jeg overvejer at installere.

Mit spørgsmål er så - kan man have 2 servere på samme tid? Med apache kører man det jo over 127.0.0.1 eller localhost - det samme gør sig vist gældende med den anden. Er det så enten eller?

Hvis I i øvrigt har erfaring med Web matrix, vil jeg meget gerne høre om det.

Håber på nogle uddybende forklaringer :-) Derfor de "mange" points!
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 22:41 #1
Det kan du med programmet VMWare, der lige nu fås i en gratis server version (der godt nok er i beta): VMWare bruges netop til at køre flere virtuelle servere på en maskine. Jeg finder et link til dig
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 22:43 #2
http://www.vmware.com/

VMWare kan installeres f.eks. oven på en linux eller en windows og så kan du starte virtuelle servere op som en lyst, eneste begrændsning er ram og harddisk plads
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 22:44 #3
Microsoft har noget "tilsvarende" der dog ikke virker lige så godt

http://www.microsoft.com/Windows/virtualpc/default.mspx
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. februar 2006 - 22:44 #4
Hvis du både kører Apache og din webmatrix åp windows skal du blot sørge for at de to server anvender forskellig portnummer. Du skal huske at tilgå den, der ikke har nummer 80, som fx:  http://localhost:8080/
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 22:52 #5
Fidusen med VMWare er at de forskellige servere virkelig er forskellige. hver enkel server har egen IP adresse og kan tilgås som en virkelig maskine
Avatar billede hanne_e Nybegynder
21. februar 2006 - 22:57 #6
Guud hvor er I hurtige - imponerende!
Hvis jeg så henter den der VMWare - skal det så være før eller efter installationen af web matrix - eller er det lige meget?
Avatar billede hanne_e Nybegynder
21. februar 2006 - 22:59 #7
...og hvordan mon man indstiller det der med 8080? eller det giver måske sig selv, når først det er installeret?
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 23:04 #8
web matrix er mig bekendt en editor så hvis du vil køre web matrik på alle servere, så skal den installeres separat på hver enkelt server. VMWare lave virtuelle miljøer, hvilket betyder at du kan betragte hver enkelt server som en separat server.

Hvis du køre dine servere i VMWare miljøet, så skal de sættes op som normale servere. DVS de køre alle på port 80 og tilgås som om de er helt almindelige servere. Dette er netop fordelen med VMWare. der skal ingen special opsætning til
Avatar billede hanne_e Nybegynder
21. februar 2006 - 23:09 #9
er det denne du forslår? http://www.vmware.com/download/ws/eval.html - det er vist ikke en beta, men en alm. trial-ting
Avatar billede hanne_e Nybegynder
21. februar 2006 - 23:10 #10
ang. web matrix - det skal kun køre på den ene - så skal der være apache-halløj på den anden
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. februar 2006 - 23:16 #11
VMWare vil være overkill, hvis jeg forstår på spørgeren at det hele skal køre på een windowsmaskine. Webmatrix har en indstilling et eller andet sted til dens indbyggede webserver.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 23:19 #12
erikjacobsen>Web Martix er vist den gratis editor du kan downloade fra http://www.asp.net.
Avatar billede hanne_e Nybegynder
21. februar 2006 - 23:20 #13
I øvrigt er det mere end en editor:
"Microsoft har frigivet et gratis ASP.NET udviklingsmiljø kaldet Web Matrix. Ud over at Web Matrix kan bruges til at udvikle ASP.NET-sider findes der også en indbygget simpel web server kaldet Cassini som kan bruges i test- og demo- sammenhæng. Den mangler en masse funktioner som er en del af IIS, herunder sikkerhedsfunktioner, men kan sagtens bruges til blot at teste ASP.NET-sider."

Men jeg er jo ikke en haj til det her...

Grunden til at jeg vil have det er at man ikke kan køre IIS og Personal Web Server (PWS) i Windows XP Home Edition (iflg. Microsoft)
Avatar billede hanne_e Nybegynder
21. februar 2006 - 23:23 #14
Avatar billede hanne_e Nybegynder
21. februar 2006 - 23:24 #15
og jo - det skal køre på een windowsmaskine
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. februar 2006 - 23:28 #16
Jeg vil gerne fastholde, at du blot skal hente Webmatrix, og måske ændre portnummeret på den indbyggede webserver, hvis det ikke allerede er gjort. Det er alt.
Avatar billede hanne_e Nybegynder
21. februar 2006 - 23:32 #17
nååå jeg troede du mente efter at have hentet det der VMWare.

så jeg henter bare webmatrix - og så indstiller porten?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. februar 2006 - 23:54 #18
ja
Avatar billede hanne_e Nybegynder
22. februar 2006 - 00:01 #19
cool - det prøver jeg! men det bliver vist i morgen - nu skal jeg se dyner :-)

1000 tak for hjælpen so far!
Avatar billede hanne_e Nybegynder
23. februar 2006 - 02:10 #20
erikjacobsen er du sød at lægge et svar?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. februar 2006 - 10:17 #21
Jeg samler ikke på point, tak.
Avatar billede hanne_e Nybegynder
23. februar 2006 - 15:08 #22
nå okay - så får bufferzone dem alle. det med de virtuelle servere var smadder spændende og det kan være jeg prøver det.

tak for hjælpen :-)