Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 19:46 Der er 34 kommentarer og
2 løsninger

fdisk problem af ny harddisk

hejsa... Jeg er løbet ind i et problem med min nye harddisk.

Jeg har prøvet at fdiske den men det virker ikke rigtigt...

Når jeg efterfølgende går ind på harddisken jeg får fejlmeddelsen
"Invalid media type reading drive C"
"Abort Retry Fail"

Når jeg ser hvad der er fdisket gennem
FDISK => 4. DISPLAY PARTITION INFORMATION
får jeg denne information:

partition = c: 1
status = a
type = pri dos
volume label =
mbytes = 21533
system = unknown
usage = 100%

Hvad skal jeg gøre for at få det til at funke???

/Lesna
20. februar 2006 - 19:57 #1
... er det via den 'gamle' DOS FDISK du gør det ?

http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no26 - nummer 26
20. februar 2006 - 19:58 #2
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 19:58 #3
ja... hehehe... den go'e gamle dos

kigger lige på det
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2006 - 20:01 #4
Hvorfor skal disken "fdisk`es" ??
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 20:05 #5
Måske for at oprette flere partitioner på den, vil jeg tro.
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:12 #6
Nu har jeg kigget på guiden og fundet ud af at det er lige præcis det jeg gør som står i guiden.

lesna
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:13 #7
helgec>> jeg kan ikke komme til at formater den uden de først er partitioneret
20. februar 2006 - 20:17 #8
... har du mulighed for at gøre det i XP's GUI (diskhåndtering) ?

HD Model/type/?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 20:17 #9
lesna> 100% korrekt.
Man kan nemlig ikke formattere en disk uden mindst 1 partition :)

Start Fdisk forfra - slet evt. partitioner du har oprettet - opret på ny - formatter via diskhåndtering.
(Har på fornemmelsen at du glemmer et eller andet...)
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:17 #10
Det jeg studser mest over er at der er et "system unknown" hvor der nok skulle være et "system fatetellerandet"

/lesna
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:18 #11
dr1>> nej jeg har kun dos at arbejde i
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:21 #12
john stigers >> jeg har prøvet om og om igen og igen.

hvad mener du HELT præcis med "formatter via diskhåndtering" ??

er det ikke bare "format c: /s" ??

/lesna
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:25 #13
Her er hvad jeg gør

1. taster "fdisk" return
2. Vælger 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
3. Vælger 1 Opret primær DOS-partition.
4. Der kommer et J/N, her vælger jeg J
5. Trykker <Esc> for at afslutte, genstart på bootdisketten og formater din harddisk ved at skrive Format C:

det er punkt 5 der svigter og det tror jeg skyldes at "system unknown" ikke er "system fatetellerandet(16/32)"

/lesna
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 20:27 #14
hmmm....
Når du har bootet op på disketten, så står du vel i A: og skriver format c: ?
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:32 #15
john stigers >> Der er ingen A: drev jeg booter op på cd'en

derefter står jeg i D: og skriver format c: /s

I cd'en er der en cd med dos 6.22

/lesna
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:35 #16
john stigers >> men jeg kan jo ikke formater en HD med et ukendt system kan jeg?

/lesna
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:45 #17
øv... nu har jeg lige prøvet igen med samme resultat...

skal sigesat det er en 160gb HD... men den viser 21533 mb i fdisk !??

/lesna
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 20:46 #18
Nu tror jeg det er et MEGET svært spørgsmål så nu har jeg fordoblet points.

/lesna
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2006 - 21:03 #19
Det er altså ikke XP der skal installeres ??
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2006 - 21:22 #20
Når det er så stor en harddisk skal du angive størrelsen på din primære partition c: i procent, det står faktisk også under figur 15 + 16 på http://www.helgec.dk/format_floppy.html, du skal ligeledes stå i A: når du formaterer og du skal antagelig ikke formatere med parametret /s
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 21:57 #21
helgec>> det er ikke nødvendigt at angive størrelsen på HD... men du har ret i af der i denne situation ikke skal formateres med /s for nu ER jeg færdig!!!

Men på en anden HD af samme størrelse SKULLE jeg formatere med parametren /s for at få io.sys med over!

/lesna
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 21:57 #22
Prøver lige at samle op her...
Du følger div. anvisninger til punkt og prikke - dvs. du opretter primær partition og aktiv partition m.m. og når du så skal formattere via format c: får du en besked om ukendt system på?

Hvis du vil installere XP - kig her: http://support.microsoft.com/?kbid=313348
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 21:58 #23
lesna>
Kommentar: lesna
20/02-2006 21:57:09 helgec>> det er ikke nødvendigt at angive størrelsen på HD... men du har ret i af der i denne situation ikke skal formateres med /s for nu ER jeg færdig!!!

Betyder det at du fik det til at virke?
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 22:05 #24
helgec>> og jo der skal XP på computeren... men det kan jeg jo ikke installer på en HD uden partitioner! Derfor skulle der fdiskes.

Mit alternative løsningsforslag ville være at pille HD ud og indsætte den i en af de andre med A: drev adgang.

/Lesna
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 22:08 #25
john_stigers>> ja nu fungere det vist fint for installationen af XP går forrygende godt!

I har været til stor hjælp specielt dig, john_stigers.

Nu er der points uddeling!... Smid et svar så vi kan få lukket dette spørgsmål :o)

/lesna
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 22:11 #26
ok - bare sådan for nysgerrigheds skyld:
Hvem kom med løsningen og hvorfor bootede du ikke bare på cdrom fra start af?
20. februar 2006 - 22:15 #27
... Øhh - det kunne du jo bare have sagt at det 'bare' drejede sig om at install XP på en helt tom HD. XP instalationen kan/skal foretage den gammeldags fdisk ganske let/fint - se guide her -> http://www.helgec.dk/xp-install.html ... så slet ikke nødvendig med 3. parts værktøjer...
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 22:19 #28
john_stigers>> problemet var jo at jeg ikke kunne lave partition på HD... så hjælper det jo ikke at kunne boote fra CD... vel???!!

Du john_stigers bragte mig faktisk på banen ved at jag nærlæste dit indslag 20/02-2006 20:27:54 igenigen og ja det kunne der jo ikke ske noget ved at prøve uden dernæst havde jeg en følelse af forståelse fra dig....

Men alle hjalp alle skal have points!!!

/lesna
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 22:21 #29
rettels:

Du john_stigers bragte mig faktisk på banen ved at jag nærlæste dit indslag 20/02-2006 20:27:54 igenigen og ja det kunne der jo ikke ske noget ved at prøve uden /s .Dernæst havde jeg en følelse af forståelse fra dig....

/lesna
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 22:24 #30
dr1 og  helgec i skal også have points, men det kan jeg kun hvis i giver et svar...

dr1 20/02-2006 22:15:16>> jaaa... selvfølgelig kunne jeg have defineret sprg. anderledes men det var jo et fdisk sprg... mente jeg derfor blev det stillet som det gjorde :o)

/lesna
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 22:29 #31
"Kommentar: lesna
20/02-2006 22:19:37 john_stigers>> problemet var jo at jeg ikke kunne lave partition på HD... så hjælper det jo ikke at kunne boote fra CD... vel???!!"

Jo faktisk :)

XP installationen har et værktøj 10 gange nemmere en det goe gamle fdisk til at slette partitioner og oprette partitioner med :)

Vi ville ikke skrive det hvis ikke løsningen faktsk netop at boote på XP cdrommen ;)
Avatar billede lesna Nybegynder
20. februar 2006 - 22:35 #32
john_stigers>> øhhh.... nå!
det trode jeg faktisk ikke man kunne, jeg er fra dos'en storhedstid...

helgec>> undskyld... helgec, jeg trode faktisk ikke rigtig på din løsning, men det er lige gjort til skamme af john_stigers!

men jeg mangler stadig svar
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2006 - 23:05 #33
Glem mig, hvis jeg ikke var pilskaldet ville jeg sidde og flå mig selv i håret lige nu
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. februar 2006 - 23:28 #34
hæ hæ :)
21. februar 2006 - 10:20 #35
Ping...

(Det var et [svar]...)

Deles mellem alle parter...
Avatar billede lesna Nybegynder
24. februar 2006 - 22:43 #36
Ja så var jeg lige tilbage igen...

Jeg er selvfølgelig ikke tilfreds med at helgec ikke vil modtage points, det fortjener han.

Tak for hjælpen... noget HAR jeg lært af det her!!

/Lesna