Avatar billede need4speed Nybegynder
19. februar 2006 - 19:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PNG billeder

Hvis jeg indsætter transperante PNG billeder, så bliver det som skulle være gennemsigtigt en grøn farve... kan man ikke bruge transperante PNG billeder på hjemmesider ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. februar 2006 - 19:19 #1
Jo, sagtens. De fleste browsere klarer det fint
(Nå, ja, een undtagelse er IE)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. februar 2006 - 19:27 #2
IE6 og tidligere kan i øvrigt sagtens hvis du bruger PNG-8 - dvs. binær gennemsigtighed og maksimalt 256 farver. Man kan sikkert også hvis man bruger binær gennemsigtighed i et PNG-24 billede, men det format ses sjældent - typisk kræver det at man kører billedet gennem et eller andet seperat værktøj, da de fleste (alle?) programmer bruger en alpha channel til PNG-24.

Endelig kan IE også klare alle PNG-billeder fra og med version 7, og der findes måder man kan omgå denne begrænsning på i IE5.5 og IE6 - eksempelvis kan man sætte et JavaScript ind i en conditional comment på sin side, som så sørger for at IE6 og derunder loader disse billeder korrekt.
Avatar billede need4speed Nybegynder
19. februar 2006 - 19:29 #3
Okay grunden er jeg ønsker 24 bit farver istedet for de sølle 256 farver som gif kan tilbyde :) Det holder ikke.

Så man kan godt bruge PNG 24bit hvis man finder et javascript som kan rette op på det?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. februar 2006 - 19:44 #4
Sagtens - scriptet er heller ikke svært at finde.

http://homepage.ntlworld.com/bobosola/ har både en demonstration, og det er også vist hvordan du laver sådan en conditional comment så det kun er de berørte IE-versioner der kører scriptet.

Browseren kan dog godt blive lidt langsom til at loade siden, i hvert fald med en lidt ældre udgave af scriptet - det er muligt det ikke længere er lige så stort et problem, i det det nu loades på en lidt anden måde - men hvis du ikke bruger ret mange PNG-billeder pr. side burde det ikke blive noget problem.
Avatar billede need4speed Nybegynder
19. februar 2006 - 19:58 #5
takker.. lav et svar så fu kan få dine point.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. februar 2006 - 19:59 #6
Et stk. svar kommer her. :)