Avatar billede woogoo Nybegynder
19. februar 2006 - 15:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg bruge?

Hej eksperter

jeg har nu fået mig den idé at jeg vil have sat min egen server op. Jeg har en computer til rådighed som kan det den skal.

Men. Hvis jeg vil have en computer hvor jeg kan fx. lægge hjemmeside over på (og så linke et domæne der til), køre spilserver, mailserver osv. Hvad skal jeg så bruge? Har hørt at Linux kan være en god mulighed ? Da det ikke er noget jeg vil ud og ofre flere millioner på satser jeg på at det hele kan blive OpenSource...

Hvad har i af gode forslag?

//Woogoo
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. februar 2006 - 15:54 #1
hvad programmerings sprog skal serveren køre ?

Hvis det ikke er noget stort projekt kan du bare benytte windows xp pro og installere IIS
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. februar 2006 - 15:55 #2
hvis du har tænkt dig at bruge asp/asp.net så er IIS den vej du skal gå.
Den er også relativt nem at sætte op.
Avatar billede woogoo Nybegynder
19. februar 2006 - 15:57 #3
php, mySQL er det jeg bruger. Har aldrig brugt asp, så regner ikke med at det skal være det.!
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. februar 2006 - 16:10 #4
altså hvis du har en windows maskine i forvejen kan du installere apache og alt de du har brug for via dette link:
http://www.webmasterstop.com/48.html
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. februar 2006 - 16:11 #5
Ellers skal du forhøre dig i linux kategorien om den bedste distribution af linux, som du kan benytte som server.
Du kan afvikle asp.net på linux med en komponent eller lignende kaldet mono.
Avatar billede ffn Nybegynder
19. februar 2006 - 16:12 #6
Uniserver eller xammp - er fine gratis alternativer til nemt at sætte php, mysql og vedr xammp også filserver med mere op .:D
Avatar billede woogoo Nybegynder
19. februar 2006 - 16:12 #7
hmm.. tænker nu ikke så meget over hvad jeg har.. mere hvad der er bedst.. hvad der er mest stabilt hvis jeg skal have en computer til at køre i døgndrift, med FTP, Mail og webserver på.. om det skal være Linux eller Windows kan være ligemeget.. har hørt at linux servere skulle være mere stabile? og har da også lagt mærke til at de fleste webhosts går over til linux servere?
Avatar billede ffn Nybegynder
19. februar 2006 - 16:12 #8
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

The distribution for Windows 98, NT, 2000 and XP. This version contains: Apache, MySQL, PHP + PEAR, Perl, mod_php, mod_perl, mod_ssl, OpenSSL, phpMyAdmin, Webalizer, Mercury Mail Transport System for Win32 and NetWare Systems v3.32, JpGraph, FileZilla FTP Server, mcrypt, eAccelerator, SQLite, and WEB-DAV + mod_auth_mysql.
Avatar billede datasource Nybegynder
19. februar 2006 - 16:14 #9
Linux er godt....til det kan du køre en apache server som kan hentes her:
http://httpd.apache.org/

Her er en god guide til hvordan du installere apache webserver på linux:
http://webdesign.about.com/cs/apache/a/aainstallapache.htm
evt. google det: http://www.google.dk/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada%3Aofficial_s&hl=da&q=install+apache+on+linux&meta=&btnG=Google-s%C3%B8gning

Så kan du installere php og sætte apache op til det...men
du kan også bare bruge easy PHP hvor du simpelthen downloader og installerer det hele (Apache web server, PHP, og MySQL) på en gang:
http://www.easyphp.org/
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. februar 2006 - 16:14 #10
windows 2000 kører meget stabilt.
Stabilitetten afhænger meget af administratoren.
Avatar billede woogoo Nybegynder
19. februar 2006 - 16:14 #11
har også hørt lidt om Apache2Triad? Hvad er det helt præcist? ved godt hvad Apache er og har arbejdet lidt med det..
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. februar 2006 - 16:15 #12
linux install af apache php mysql er der en guide til her:
http://www.hostlibrary.com/installing_apache_mysql_php_on_linux
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. februar 2006 - 16:21 #13
jeg kan ikke fortælle dig noget om det men deres hjemmeside er her:
http://apache2triad.net/
Avatar billede woogoo Nybegynder
19. februar 2006 - 21:07 #14
ffn >> har prøvet at downloade xammp.. men når jeg prøver at starte den siger den at port 80 er blokeret? så jeg kan ikke starte apache.. hvordan får jeg åbnet for port 80?
Avatar billede woogoo Nybegynder
20. februar 2006 - 11:57 #15
nåh.. fandt ud af det.. det var fordi IIS kørte samtidig!.. Men har et andet problem.. Selvom den siger at Apache kører, så kan jeg ikke finde noget på localhost.. Dvs. jeg kan ikke gå ind i administrator delen! er det noget der er sat forkert op?
Avatar billede woogoo Nybegynder
07. marts 2006 - 22:46 #16
prøver mig frem med e-smith! lukker!