Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 12:05 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Sum/count af celler i udvalgte rækker

Jeg har brug for hjælp til at lave en funktion der summerer celler i i rækker der tilhører samme katagori

ex
a  b  c  d
1  34  A  07
2  19  B  07
3  10  A  08
4  4  A  07
5  34  C  06
6  12  B  08

I ovenstående har jeg 6 rækker med hver 4 kolonner.
Nu vil jeg gerne i en anden tabel, hvor jeg har alle data for A summere b for hvilke det gælder, at de tilhører katagori 07. Dvs at jeg kun er interesset i DATA tilhørende A, og jeg gerne vil summere dem efter kolonne d. Hvordan gør man det? Er der nogen bud på det?
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 12:30 #1
Hvis dit datasæt reelt er større end det angivne, vil en pivottabel være en god løsning.
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 13:00 #2
Jeg er ikke sikker på, at en pivottabel vil gøre det for mig. Sagen er nemlig den, at data i tabellen afhænger af et manuelt input, og summeringerne skal bruges til en automatisk genereret graf.
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 13:04 #3
Ok. Så vil jeg foreslå, at du søger på =SUMPRODUCT() her på Eksperten, da du vil lave sammentællinger på mere end et kriterium. Havde det blot været et enkelt, kunne du klare det med SUM.HVIS() for en sammentælling og TÆL.HVIS() for en sammentælling af antal forekomster
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 13:26 #4
Ja, jeg har forsøgt SUMPRODUCT, men kan ikke få den til at virke. Min formel ser således ud:

=SUMPRODUCT($D$2:$D$31="07??")*($F$2:$F$31="B")*($E$2:$E32)

I kolonne D skal den vælge værdier der starter med 07, og den skulle gerne summere på kolonne E.
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 13:46 #5
Nu er jeg ikke særlig stiv i =SUMPRODUCT(), men jeg ved da, at dataområderne skal være lige store. Så prøv med:

=SUMPRODUCT($D$2:$D$31="07??")*($F$2:$F$31="B")*($E$2:$E31)
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 14:10 #6
Ja, det er en smutter. Jeg har forsøgt, men uden held desværre.
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 14:15 #7
Hvorfor er der indsat to spørgsmålstegn?

=SUMPRODUCT(Venstre($D$2:$D$31;2)="07")*($F$2:$F$31="B")*($E$2:$E31)
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 14:24 #8
De skulle gerne fungere som jokere/wildcards, men jeg har også testet med * istedet og uden dem, for at se om det var dem der forårsagede mit manglende output, men nej....
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 14:26 #9
Hvad betyder "venstre"?
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 14:37 #10
OK jeg er lidt langsom...har fattet hvad venstre betyder, og har nu også forsøgt denne udgave igen uden held...
Avatar billede bak Seniormester
16. februar 2006 - 15:05 #11
Hvis din formel ser ud som vist vil den ikke virke. Der mangler en parantes om hel sumproduktet

=SUMPRODUKT((VENSTRE($D$2:$D$31;2)="07")*($F$2:$F$31="B")*($E$2:$E31))
=SUMPRODUCT((LEFT($D$2:$D$31;2)="07")*($F$2:$F$31="B")*($E$2:$E31))
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 15:11 #12
pyyyhh... endelig lidt hjælp fra en af eksperterne i SUMPRODUCT() *S*
Avatar billede bak Seniormester
16. februar 2006 - 15:22 #13
*smiler* hang du lidt på den? :-)
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 15:30 #14
Hej Bak. Jeg har nu forsøgt dit forslag, men får #VALUE. Jeg mistænker nu, at den simpelthen ikke kan læse mine celler...
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 15:33 #15
Bak> Osse i den grad *G*

esearch> Er du sikker på, at det du søger på, svarer til det der er i tabellen? Forstået sådan, at et klassisk problem er, at der søges på tekst, mens datamaterialet er tal; eller omvendt. Er din datatabel formateret på en speciel måde?
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 15:44 #16
Alt hvad jeg søger på er hentet fra andre tabeller som igen er udtræk fra to databaser. Jeg har lidt svært ved at finde ud af, om kolonne D opfattes som tekst, men selvom jeg udelukker den fra formlen får jeg stadig samme resultat.
Jeg har ikke formateret data på en speciel måde.
Avatar billede bak Seniormester
16. februar 2006 - 15:46 #17
Prøv lige at sende et eksempel
excel snabela tbdl.dk
Avatar billede bak Seniormester
16. februar 2006 - 15:50 #18
du kan selv få et lille eksempel her
www.tbdl.dk/excel/sumprodukteksempel1.xls
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 15:54 #19
du har lige givet løningen bak!

Hvis en eller flere værdier i kolonne B er formateret som tekst, vil den give fejlen #Value eller #værdi på dansk

esearch> prøv at taste 1 i en tom celle. Kopier så denne celle. Marker værdierne i kolonne B. Vælg indsæt speciel. Sæt markering i multiplicer. Vælg ok
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 15:54 #20
løning=løsning *S*
Avatar billede bak Seniormester
16. februar 2006 - 15:59 #21
Det er nok derfor det umotiverede 1-tal står i K14 :-)
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 16:12 #22
Jeg har sendt et eksempel til den angivne adresse.
Avatar billede bak Seniormester
16. februar 2006 - 16:34 #23
ok, de tidspunkter, der står i  kolonne D, har du importeret dem sådan eller selv lavet dem om ?
Avatar billede esearch Nybegynder
16. februar 2006 - 16:43 #24
Jeg harimporteret dem....men nu ændrede jeg tabellen så alle tomme felter blev udfyldt af 0, og så virker skidtet, så I har begge hjulpet mig meget. Det var b hansens kommentar omkring test af #VALUE der satte mig på sporet.

Nu vil jeg jo gerne give jer begge nogle point...kan man det? Jeg er helt ny her.
Avatar billede bak Seniormester
16. februar 2006 - 16:46 #25
Sagtens, vi skal bare begge smide et svar :-)
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 16:49 #26
og svar herfra. Det var en af de seje *S*
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 16:49 #27
prøver lige igen.....