Avatar billede sliber Nybegynder
15. februar 2006 - 17:56 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

LOPSLAG for øvede

Jeg har tidligere spurt til LOPSLAG, hvor "mugs" i tråden "Oprettelse af kundekartotek til faktura brug" gav mig følgende løsning:
=LOPSLAG(D2;Kunder;4;FALSK)

det giver mig to problemer:
1) Hvis en celle ikke har noget indhold, kommer der til at stå 0, dette ser ikke så godt ud, hvis man f.eks. har et ekstrafelt til firmanavn.

Kan man sammensætte to felter i et? Jeg tænker på fornavn i et felt og efternavn i et andet, de sættes så sammen i det endelige opslag.

Ser frem til at høre fra jer

Jesper
Avatar billede stewen Praktikant
15. februar 2006 - 18:55 #1
spm 1
=hvis(er.fejl(LOPSLAG(D2;Kunder;4;FALSK));"";LOPSLAG(D2;Kunder;4;FALSK))

spm 2
hvis du fornavn i kolonne E (5) og efternavn i kolonne F (6) i det område du har kaldt kunder kan du lave noget i stil med:
=LOPSLAG(D2;Kunder;5;FALSK)&" "&LOPSLAG(D2;Kunder;6;FALSK)

sammenholdt spm 1 og 2
=Hvis(er.fejl(LOPSLAG(D2;Kunder;5;FALSK)&" "&LOPSLAG(D2;Kunder;6;FALSK));"";LOPSLAG(D2;Kunder;5;FALSK)&" "&LOPSLAG(D2;Kunder;6;FALSK))

Er noget lignende du skal bruge?
Avatar billede sliber Nybegynder
15. februar 2006 - 22:33 #2
Spm 2 virker bare perfekt, det er simpelthen for godt :-)

Spm 1 skriver stadig tallet nul altså 0, Det jeg mangler er et blankt felt.

Er der forøvrigt nogen der ved hvorfor man nogen gange skal rette den samme ting ti gange før det virker? Forstået på den måde, at resultatet tit er selve formlen, hvis man så går ind på cellen og ud igen nogle gange, kan man være heldig at den fatter det ???

Ser igen frem til at høre fra Jer, i ved sgu noget :-)
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 07:54 #3
Hvis stewens løsning frembringer et nul som resultat, skyldes det, at opslagsformlen finder det, den søger. Så mit umiddelbare bud er, at den finder en linie i kunder, hvor du mangler at indsætte nogle oplysninger.

Ellers kan du udvide formlen lidt:
=hvis(OG(er.fejl(LOPSLAG(D2;Kunder;4;FALSK));LOPSLAG(D2;Kunder;4;FALSK)=0);"";LOPSLAG(D2;Kunder;4;FALSK))
Avatar billede sliber Nybegynder
16. februar 2006 - 16:52 #4
Det er korrekt at den finder en tom linie, da der ikke altid skal stå noget i den linie. Men istedet for så at skrive 0 vil jeg gerne ha' den til ikke at skrive noget!Jeg har lige prøvet med din formel, den skriver også 0

hømmmm
Avatar billede b_hansen Novice
16. februar 2006 - 16:54 #5
mjaee.... det skyldes nok, at formlen er forkert *S*

=hvis(ELLER(er.fejl(LOPSLAG(D2;Kunder;4;FALSK));LOPSLAG(D2;Kunder;4;FALSK)=0);"";LOPSLAG(D2;Kunder;4;FALSK))
Avatar billede sliber Nybegynder
16. februar 2006 - 17:07 #6
Jamen Jamen Jamen, det virker !!!!

Tak skal i ha'
Avatar billede sliber Nybegynder
16. februar 2006 - 17:08 #7
øhhh, i skal vel svare før jeg kan gi' point ??
Avatar billede stewen Praktikant
16. februar 2006 - 18:11 #8
svarer da gerne
Avatar billede b_hansen Novice
17. februar 2006 - 07:59 #9
Beklager dybt, hvis det virker! Det var absolut ikke hensigten ;-)