Avatar billede avalon116 Nybegynder
12. februar 2006 - 21:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

formular med underformular

Jeg har en database med en række tabeller.
Personer
egenskaber
kvaliteter

Hver person kan have ingen, en eller flere

egenskaber.

Hver egenskab kan også have ingen, en eller

flere kvaliteter.

Jeg vil lave en formular til indtastning af

dette.

Den skal udformes sådan at man øverst kan

indtaste personen (navnet) eller vælge en

allerede indtastet person i en combobox.

Så forestiller jeg mig, at der skal være en

underformular med egenskaberne. Og så

formentligt endnu en underformular med

kvaliteterne.

Man skal kunne navigere på personniveauet med

navigationsknapper så man bladrer gennem de

forskellige personer, og egenskaberne og

kvaliteterne for denne person skal følge med,

hvis der er nogen (hvis der er flere end en, kan

man kun se den første). Hvis der er flere

egenskaber for en person, skal man kunne bladre
gennem disse, og ligeledes med kvaliteterne.

Det hele skal gemmes i en tabel, med felterne:
navn, egenskab og kvalitet.

Der vil så være en række poster for hver person

alt afhængig af hvor mange egenskaber og

kvaliteter der er knyttet på personen.

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan det skal

strikkes sammen...hjælp
Avatar billede avalon116 Nybegynder
12. februar 2006 - 21:49 #1
glemte lige at skrive, at tabellen med navne fra starten er tom, mens tabellerne med egenskaber og kvaliteter er udfyldte, og der skal ikke være mulighed for at tilføje flere poster i disse to tabeller.
Avatar billede -anders- Juniormester
13. februar 2006 - 08:46 #2
Hej avelon
Jeg har skrevet en artikel om visning/redigering af relateret poster i main og subforms, artiklen er gratis og kan læses her http://www.eksperten.dk/artikler/894

Måske det kan inspirerer lidt
Avatar billede avalon116 Nybegynder
13. februar 2006 - 20:11 #3
Jamen det er jo lige hvad jeg havde brug for. Meget godt forklaret. Tak for den fine gennemgang, som fik lidt mere struktur på min viden om formularer.

Jeg vil meget gerne give dig pointsene, hvis du vilk være rar at smide et svar.
Avatar billede -anders- Juniormester
13. februar 2006 - 20:30 #4
Glad for at du kunne bruge artiklen :o)sig endelig til hvis du vil have demoen tilsendt
Avatar billede avalon116 Nybegynder
13. februar 2006 - 21:25 #5
Det skal jeg nok. Men indtil videre har jeg ikke haft svært ved at følge dine anvisninger og oversætte dem til brug for mit eget problem.
Mit problem er dog lidt mere kompliceret, men jeg ser lige, om ikke det fungerer alligevel.
Avatar billede -anders- Juniormester
13. februar 2006 - 21:28 #6
Tak for point, du velkommen tilbage hvis du har flere spørgsmål så vil jeg forsøge at svare efter bedste evne.
Avatar billede avalon116 Nybegynder
14. februar 2006 - 20:50 #7
Jeg har et problem med at min database har et niveau mere. Man kunne sammenligne med, hvis der i din database var mulighed for at der til hver gruppe kunne være forskellige karakteristika (disse karakteristika var afhængige af, hvilken person, der er medlem og kan derfor ikke sættes på på forhånd).

Hvordan ville man kunne håndtere sådan et niveau mere?