Avatar billede smileymans Praktikant
12. februar 2006 - 01:18 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Min computer genstarter uden varsel

Hejsa.

nu har jeg haft dette problem i et godt stykke tid nu, men har først fået taget mig sammen til at smide det på eksperten nu.

Min stationære computer genstarter engang imellem. Helt uden varsel.  Bogle gange fryser den også fuldstændigt..
Det er ikke et software problem, da den har været formateret 1000 gange siden den startede, og med mange forskellige versioner af windows.
Jeg skiftede for nyligt bundkortet og det gjorde, at den nu ikke genstarter så meget mere som den har gjort, men den gør dog stadig.
Den kommer ikke med nogle bib under opstart og fejlen sker heller ikke når grafikken er hårdt belastet.
har prøvet at skifte grafikkort, pillet harddiske fra o.s.v.
Jeg har selv fornemmelsen af at det er CPU'en, men kunne godt tænke mig nogle meninger herinde fra.
Tror i det hjælper at skifte CPU? eller er der andre ting der kan gøre det?
Avatar billede sharkman Nybegynder
12. februar 2006 - 02:19 #1
Hvis du kører XP:
Kan du evt. prøve at fjerne flueben ved "Genstart automatisk ved systemfejl"
(Start>Kontrolpanel>System>Knappen "Indstillinger" ved "Start og Genoprettelse">fjern flueben ved "Genstart automatisk").
Så vil du måske få en besked om, hvad systemkonflikten skyldes..
Avatar billede sharkman Nybegynder
12. februar 2006 - 02:24 #2
..en anden mulighed kan være at prøve en tune-up hos http://www.pcpitstop.com/pcpitstop/ og lade dem lave en grundig test af maskinen. Du skal bare klikke på tændingsnøglen under New Members og følge instruktionerne.
Avatar billede smileymans Praktikant
12. februar 2006 - 12:56 #3
Nu har jeg prøvet at fjerne fluebenet, og det gav følgende fejlmeddelelse ved genstart:
-------------------------------------------------------------------
Stop: 0x0000008E (0xC0000005, 0xBF8398E8, 0xF5A53A2C, 0x00000000)

Win32k.sys - Adress BF8398E8 base at BF800000, datestamp 43446a58
-------------------------------------------------------------------
Ved ikke om det giver nogen mening for jer andre :-)

Jeg kørte testen igennem på pcpitstop og det eneste de kunne finde, var at jeg havde en masse junkfiler liggende. I min trashcan og temp folder. Ellers fandt den ikke andet.
Avatar billede smileymans Praktikant
12. februar 2006 - 13:27 #4
Min computer har lige genstartet igen og fejlmeddelelsen denne gang lød sådan:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
:-S

Er ved at være træt af alle de genstart, da den stationære er den eneste jeg kan spille på og wevcam samtaler
Avatar billede torappelt Nybegynder
12. februar 2006 - 16:00 #5
Prøv lige at gå i start - kør - og skriv sfc /scannow. Så checker komputeren alle dine windows systemfiler og genetablere dem der er i stykker (du kan blive bedt om at indsætte din xp-installations-cd undervejs).
Avatar billede sharkman Nybegynder
12. februar 2006 - 17:20 #6
Det beskrevne problem har før været behandlet på Eksperten. Prøv at kigge på dette link - der kunne godt være noget imellem, som du kan bruge..
Avatar billede sharkman Nybegynder
12. februar 2006 - 17:21 #7
Avatar billede smileymans Praktikant
12. februar 2006 - 18:41 #8
Det er ikke installationen den er gal med. Jeg har før kørt 98 og 2000. Den gør det stadig. Men kan da godt lige tage den scanning for en sikkerheds skyld :-D
Avatar billede torappelt Nybegynder
12. februar 2006 - 19:05 #9
Prøv lige at checke dette link:
http://www.ntcompatible.com/thread27803-1.html
Avatar billede smileymans Praktikant
12. februar 2006 - 20:43 #10
Der er ingenting galt ifølge scanningen. Nu har jeg lånt rammene fra kærestens computer for at se om det kører fejlfrit nu. Hvis ikke, kan jeg udelukke rammene.
Med hensyn til linket, er det ikke helt det samme problem vi har. Jeg får flere forskellige fejl. jeg får heller ikke den blå skærm automatisk. Kun efter jeg har slået automatisk genstart fra.
Nu håber jeg rammene har løst problemet selvom jeg tvivler :-D
Avatar billede torappelt Nybegynder
12. februar 2006 - 21:26 #11
Jeg tror den er gal med bundkortet. Du har prøvet at fjerne alt unødvendigt hardware og fejlen kommer stadig. Hvis det så ikke er rammene så er det bundkortet. Snak med det sted hvor du har købt det eller kontakt producenten. Måske skal du have en biosopgradering. De forskellige computerforretninger gør det for et par hundrede kroner.Håber det hjælper.
Avatar billede smileymans Praktikant
12. februar 2006 - 22:08 #12
Jeg har prøvet at skifte bundkortet. Det fik den til at genstarte en smule mindre, men ikke helt.. Jeg har ikke haft testet rammene og cpu'en endnu, men er igang med et par nye ramblokke nu.
indtil videre kører det stabilt, men lader den køre en prime95 i nat for at stresse den.. Kører den så stadig imorgen tidligt, så tror jeg på det :-D
Sad lige og spillede lidt vicecity, og i modsætning til at den hakkede i ny og næ og frøs i vice city, så gjorde den det slet ikke denne her gang... Så er lidt spændt :-D
Avatar billede smileymans Praktikant
13. februar 2006 - 00:54 #13
Jeg kørte lige en Prime95 stresstest på den og den stoppede på under 1 minut. Så nu er jeg ved at hente memtest for at teste ram... den har stadig ikke genstartet siden jeg smed de nye ram i. Så hvis den kører stabilt indtil videre er det da skønt :-D
Avatar billede smileymans Praktikant
13. februar 2006 - 00:56 #14
synes lige jeg ville smide den error msg ud som Prime95 gav, hvis der er nogen der kan bruge den til noget:

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

i stress.txt filen står der ikke noget brugtbart.-
Avatar billede smileymans Praktikant
13. februar 2006 - 13:48 #15
De nye ram hjalp nada. Den genstarter stadig så det må udelukke rammene. Så er der vel kun cpu'en tilbage....??? eller hvad?
Avatar billede smileymans Praktikant
13. februar 2006 - 16:33 #16
er spørgsmålet så gammelt at folk ikke gider svare på det mere?
Avatar billede sharkman Nybegynder
14. februar 2006 - 00:14 #17
Hej Smileymans:
Selvfølgelig vil vi gerne svare, men som det tit sker, så ebber svarene langsomt ud, når spørgsmålet er nogle dage gammelt og kommer et godt stykke ned i rækken. Så må du jo lukke dette spørgsmål og lave et nyt, ikke?
Men vedr. Prime95 så skriver den jo faktisk, at den har detected en hardware fejl, og at det tilsyneladende fremgår af stress.txt filen. Men den har du jo selv affærdiget som ubrugbar. Hvad stod der egentlig i den?
Avatar billede smileymans Praktikant
14. februar 2006 - 13:55 #18
Hey.. Jeg ville jo helst undgå at fylde forummet op med flere versioner af det samme spørgsmål. Det var mere derfor jeg efterspurgte lidt svar :-D
Jeg synes ikke jeg får så meget ud af stress.txt filen, da der ikke står hvad de forskellige problemer betyder, men som den selv siger, så er der en hardware fejl et sted(suprise).
Jeg tror selv at det er cpu'en den er gal med, men er ikke sikker, så kunne godt bruge lidt input herfra :-D

Følgende var det mest relevante i stress.txt filen.
WHAT TO DO IF A PROBLEM IS FOUND?
---------------------------------

The exact cause of a hardware problem can be very hard to find.

If you are not overclocking, the most likely cause is an overheating CPU
or memory DIMMs that are not quite up to spec.  Another possibility is
you might need a better power supply.  Try running MotherBoard monitor
and browse the forums above to see if your CPU is running too hot.
If so, make sure the heat sink is properly attached, fans are operational,
and air flow inside the case is good.  For isolating memory problems, try
swapping memory DIMMs with a co-worker's or friend's machine.  If the errors
go away, then you can be fairly confidant that memory was the cause of
the trouble.  A power supply problem can often be identified by a significant
drop in the voltages when prime95 starts running.  Once again the overclocker
forums are a good resource for what voltages are acceptable.

If you are overclocking then try increasing the core voltage, reduce the
CPU speed, reduce the front side bus speed, or change the memory timings
(CAS latency).  Also try asking for help in one of the forums above - they
may have other ideas to try.

jeg er lidt fortabt ang. denne her skod computer, så hvis der ikke rigtig kommer mere input ang, hvad der kan gøres, tager jeg chancen med en ny cpu :-S
Avatar billede torappelt Nybegynder
14. februar 2006 - 14:18 #19
Prøv lige at checke pc-en med motherboard monitor: http://www.majorgeeks.com/download.php?det=311
.Det er jo det stess.txt. filen skriver.
Avatar billede sharkman Nybegynder
14. februar 2006 - 22:23 #20
..og to ting mere: Køling af din CPU og evt. din strømforsyning. Det er naturligvis mest relevant, hvis du overclocker
Avatar billede smileymans Praktikant
15. februar 2006 - 19:59 #21
Kølingen tror jeg ikke det er, da min Cpu holder sig under de 40 grader. Ved ikke om det er strømforsyningen, men det er måske en mulighed. Det skal testes.
Tak for linket til motherboard test. Den godkender jeg da den her tråd alligevel er gammel, og jeg føler at vi snart har været igennem alt.. Jeg tager chancen med en ny cpu og håber det er det.

Tak for hjælpen til alle su sammen :-D