Avatar billede k-real Nybegynder
09. februar 2006 - 10:53 Der er 5 kommentarer

su og husleje

hej...
jeg står i den situation, at jeg er stoppet på hf og har valgt at arbeje. Jeg bor i en 1 værlses lejelighed som koster, (inkl varme og el) ca. 2300 pr. måned. Mit spørgsmål er så, nu hvor jeg har fået arbejde, og dermed flere penge i hånden ville jeg gerne flytte i en 2 værlses som koster 1000 kr. mere end en 1 værlses (ca. 3300). Men hva´så hvis jeg skal på SU igen til fx næste år, for jeg så stadig kun de ca. 4000 kr. i SU, når jeg har en større husleje end før?
Avatar billede keysersoze Guru
09. februar 2006 - 11:03 #1
SU er uafhængigt af hvad du betaler i husleje - du kan få udeboende SU eller hjemmeboende SU evt kombineret med studielån... eller ingenting :)

Det du måske kan være heldig at få er noget boligsikring men dette skal du nok nærmere snakke med kommunen om - boligsikringen er både afhængig af indkomst, boligtype m.m.
Avatar billede lonepeter Novice
09. februar 2006 - 11:26 #2
Som keysersoze også siger så er det sikkert boligsikringen du tænker på...

Mig bekendt har en enlig ret til en 2 værelses lejlighed, så du vil nok ikke få fradrag i boligsikringen fordi din kommende lejlighed er for stor.

Men på nedenstående link kan du jo prøve at beregne begge dele og se hvor meget du kan få i boligsikring under forskellige forusætninger. Du skal vælge "Beregn om du kan få boligstøtte"

http://dinboligstoette.netborger.dk/produkt/paraply/default.asp?p=netborger
Avatar billede sirlig Nybegynder
09. februar 2006 - 11:48 #3
Din SU bliver ikke givet udfra din husleje. Den kommer an på hvor langt du bor fra skolen, og hvor dine forældre bor. Jeg får 4200 kr og har en husleje på 3300. Det er skidt, men jeg vil hellere bo her, end på sølle 24 kvm - for hvis man har en lang uddannelse forude så holder man da ikke det andet ud :-)

Du kan jo evt. ta' et af de der fantastiske SU lån. Hehe
Avatar billede vix-mix Nybegynder
13. februar 2006 - 10:24 #4
Du skal også huske hvis du har "bevis" på at du har kunnet bo ude og leve for de penge du har fået i et helt år, og kommer tilbage på SU, så får du automatisk som en udeboende (selvølgelig kun hvis du bor ude).

//vix
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2006 - 11:47 #5
lukketid?