Avatar billede den33 Nybegynder
08. februar 2006 - 14:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

wifi. søge ulovligt program til "lovlig" brug

jeg arbejder på det lokal bibliotek, hvor vi har et trådløst netværk
(det er ikke krypteret) vi har nu en mistanke om at folk kommer med deres egne bærbar og bruger vores netværk til at søge efter børneporno. findes der et program det kan "se" hvad andre bruger surfer efter på en trødløst netværk.
jeg kan forstille mig at det er bund ulovligt at gøre. men det er utroligt svært at gribe folk i det, da de er meget hurtige til at skifte skærm billedet, når man komme listene op til dem.
Avatar billede Six Nybegynder
08. februar 2006 - 15:04 #1
Hvis der er begrundet mistanke om at jeres netværk bliver brugt til at finde børneporno, er det nok politiet du skal gå til.

Man må ikke, på eksperten, besvare spørgsmål hvor spørgsmålet bunder i noget ulovligt. Og ja jeg tror ikke det er lovligt, medmindre at i fik diverse brugere af jeres netværk til at acceptere at i vil overvåge hvad de foretager sig på jeres netværk.
Avatar billede espersen Novice
08. februar 2006 - 15:17 #2
routeren kan muligvis filtrere indhold fra (parental control / content filtering)
Routeren kan logge trafikken, men logfilen kan jo blive ret stor....

netværksfolk kan måske hjælpe
Avatar billede kenp Novice
08. februar 2006 - 15:21 #3
Hejsa

Ja desværre kan jeres system også bruges til det.. der er flere muligheder..

enten inbygget i router
få jeres udbyder til at sætte det offentlige filter på jeres netforbindelse
Sætte jeres egen server op med kontrol af hvad de laver.

Hvis i gør nogle af disse ting, så vil det jo også blokere hvad de laver på jeres normale computere, hvis de står til offentlig brug.

Og det er jo fuldt legalt at blokere mv. (også kontrollere hvad folk laver på nettet, i kan jo bare sætte et miniature skilt op)
Avatar billede area48 Nybegynder
08. februar 2006 - 15:24 #4
Det var måske en ide at kryptere netværket og kun udlevere de password/oplysninger, der muliggør at udefrakommende personer kan logge sig på, hvis disse brugere er parate til at acceptere de regler I sætter for brug.
Man kunne netop ved underskrift sikre at netværket ikke misbruges til ulovligheder da man i de papirer, der skal underskrives sørger for at indskrive at al brug af netværket er underlagt den almindeligt gældende lovgivning samt at enhver brugers brug til enhver tid kan tjekkes/logges med henblik på at kontrollere dette...
Avatar billede den33 Nybegynder
08. februar 2006 - 15:37 #5
vi ved hvem personerne er men vi kan ikke bevise noget, da de er meget hurtige til at skifte skærmbillede. når vi kommer forbi. vi har også en meget åben politik om vores netværk. vi prøver på ingen måde at filtere eller bloker for noget trafik. Men desværre er der nogle få stykker der vil misbruge den åbenhed. der er også et anden problemt med at bloker, det kommer meget nemt til at ramme ganske normale sites.
Avatar billede area48 Nybegynder
08. februar 2006 - 16:17 #6
Hvis I ikke ønsker enten at blokere, registrere eller logge på brugere af jeres netværk er i reelt ikke i stand til at gøre noget som helst ved problemet, da det ikke virker til at jeres henstillinger tilsyneladende har nogen effekt. I bør derfor være klar over at personer, der overtræder lovgivningen derfor i realiteten har frit spil.
Jeg er ikke klar over om det kan have juridiske implikationer overfor biblioteket, der står som "udbyder" af dette hotspot, men rent moralsk/etisk er der da bestemt en del at tænke over.
Avatar billede den33 Nybegynder
05. januar 2007 - 14:10 #7
lukket