Avatar billede insight Nybegynder
06. februar 2006 - 19:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til frontpage html

Hejsa

Jeg er helt ny inden for web design og sidder og fedter lidt med at lave en hjemmeside (only way to learn)

Bruger frontpage2003

I den forbindelse har jeg et par spg

1) Hvad betyder dette ? Denne side bruger rammer, men browseren understøtter dem ikke ??? Jeg har valgt at lave en side ud fra en af de ramme templates som kommer med frontpage. (har 4 rammer, (top,menu, side og bund)

2) hvordan kan jeg ændre på de rammer (farve, størelse etc (den "streg" der er mellem de 4 html sider)

3) Hvordan får et billede til at lave en popup med et nyt billede, jeg har et lille pic som jeg vil linke til det store (uden menubar etc)

4) Er der nogen måde på hvordan man kan teste links på før man uploader ? (her tænker jeg især på links fra java scripts,
(har fundet ud af man kan se et preveiw med F12)

Jeg har sat 120 point på, de fordeles over de 4 spg med 30 point pr stk

Håber i kan hjælpe mig

ps : evt nogen som kan smide et link omkring hvordan man kommer til at få valideret sine ting (her tænker jeg på
    W3C, CSS og html validering (eller er det umuligt når man bruger frontpage) jeg er åben for forslag for brug af      andre html editore

pps : er i fuld gang med at læse på http://www.w3.org/
Avatar billede 2c Nybegynder
06. februar 2006 - 19:44 #1
Du kan validere dine sider her. Det er ikke umuligt når du bruger frontpage, men det kan godt være at du nogen gange skal ind og rette lidt i html koden, for at være helt sikker på at det kan validere.
Avatar billede 2c Nybegynder
06. februar 2006 - 19:45 #2
CSS kan valideres her: http://jigsaw.w3.org/css-validator/
Avatar billede 2c Nybegynder
06. februar 2006 - 19:45 #3
Hov, validering af hjemmeside er her: http://validator.w3.org/
Avatar billede 2c Nybegynder
06. februar 2006 - 19:50 #4
Engående spg 1: Det er noget man skriver på sin frameside under taget <noframes>. Skulle en browser der ikke kan vise frames åbne siden, vil den se det istedet.

Eksempel:
<html>

<frameset cols="25%,50%,25%">
  <frame src="frame_a.htm">
  <frame src="frame_b.htm">
  <frame src="frame_c.htm">

<noframes>
<body>Denne side bruger rammer, men browseren understøtter dem ikke</body>
</noframes>

</frameset>

</html>
Avatar billede 2c Nybegynder
06. februar 2006 - 19:51 #5
http://www.w3schools.com er foresten også et super sted at lære html mm.
Avatar billede 2c Nybegynder
06. februar 2006 - 19:55 #6
Angående spg2) Frame borders kan ændres ved for eksempel at sætte border =0, på den side du opretter dine frames. Noget i stil med <frameset .... border =0.....
Avatar billede 2c Nybegynder
06. februar 2006 - 19:59 #7
Angående andre editorer kan jeg nævne dreamwaver. Det bruger jeg selv, men det koster kassen. Du kan downloade en 30 dages prøve her: http://www.macromedia.com/software/dreamweaver/

Af gratis programmer kan stones webwriter nævnes: http://www.webwriter.dk/

Jeg brugte det selv for mange år siden, der var det ikke specielt godt, men det kan jo have ændret sig.

Personligt syntes jeg det er udemærket at bruge frontpage. Hvis du allerede har det, er der ingen grund til at gå igang med at prøve andre værktøjer.
Avatar billede insight Nybegynder
06. februar 2006 - 20:23 #8
Jammen der fik jeg da rent svar på spg 1 og 2 :) tak 2c

kan jeg gi dig de 30 points nu uden
Avatar billede 2c Nybegynder
06. februar 2006 - 21:31 #9
Angående spg3)
Hvis du vil åbne et billede i et nyt vindue, skal linket laves med taget propertyen = _blank

Hvis du vil åbne uden menubar og navigations linier skal du bruge javascript. Jeg er ikke så meget inde i det, men du kan se hvordan man gør på roenvigs side: http://roenving.users.whitehat.dk/index.html?/WindowLaboratory.html
Det er dog lidt besværligt, hvis man ikke er godt inde i javascript.

Angående spg4) Når du laver et preview, så skulle du også gerne kunne teste dine links. Også javascriptet.

Jeg tror ikke du kan give mig point før du afslutter spørgsmålet.
Avatar billede insight Nybegynder
06. februar 2006 - 22:08 #10
Jeg har mer el mindre fået de svar jeg sygte .. giver dig alle points og lukker

TAK
Avatar billede insight Nybegynder
06. februar 2006 - 22:09 #11
Lukket
Avatar billede 2c Nybegynder
06. februar 2006 - 22:58 #12
Ok. Det var godt :-)

Tak for point.