Avatar billede esben_pape Nybegynder
06. februar 2006 - 14:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Komponent-rællefølge på form

Hej!

Jeg kunne ikke finde noget svar på det; det er et meget simpelt spørgsmål. Hvis jeg placerer en button og et label på min form, så vil mit label være bag ved knappen. Hvordan ændrer man denne rækkefølge?

I mit tilfælde er det fordi jeg vil have et label oven på et PageControl, men mit label VIL sætte sig bag ved det :(
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
06. februar 2006 - 14:46 #1
det er fordi du ikke har valgt den side på page controllen du vil indsætte en komponent på - klik først på den Tab du vil have en komponent på, og der efter klik på selve siden. så skulle du meget gerne have den aktives side's fokus.

:-)
Avatar billede vallemanden Nybegynder
06. februar 2006 - 14:47 #2
har du prøvet at højreklikke på den og vælge control->bring to front, og omvendt på den anden??
Avatar billede snowball Novice
06. februar 2006 - 14:47 #3
Du skal tilføje en TabSheet til din PageControl før du kan ligge noget på den (højreklik på din PageControl og så vælge "New Page").

Hvis det er fordi du vil have sådan en boks, så kan du evt. bruge et Panel i stedet for.
Avatar billede vallemanden Nybegynder
06. februar 2006 - 14:47 #4
øhh hov jeg misforstod hvis spørgesmålet :-/
Avatar billede esben_pape Nybegynder
06. februar 2006 - 14:50 #5
Nej, Vallemanden var den eneste der forstod det :-)

Jeg kan godt lægge komponenter ind i min PageControl. Jeg vil have et label, som er oven på den PageControl, dvs. det skal hele tiden ligge der også selvom jeg skifter side på PageControl'en. Problemet er så, at mit Label absolut VIL lægge sig under min PageControl. Jeg har prøvet Control -> Bring to Front; det hjælper ikke.
Avatar billede stone Forsker
06. februar 2006 - 14:59 #6
du kan ikke lægge et component i en pagecontrol/tabsheed uden at den kun er synlig i den aktive tabsheed.
Avatar billede esben_pape Nybegynder
06. februar 2006 - 15:04 #7
Jo, jeg kan gøre det med button. Jeg laver en button uden for PageControl'en og så trækker jeg den ind over den. Så er den ikke påvirket. Men mit label lægger sig under PageControl'en, hvilken jeg ikke vil have...
Avatar billede stone Forsker
06. februar 2006 - 15:04 #8
hvis du gerne vil have at en label der er synlig kan du lægge et panel i højre side af din pagecontrol og sæt den til bevelInner= bvnone og bevelOuter = bvnone nu kan du lægge en label som er synlig unanset hvilket tabsheed der er aktivt...
Avatar billede esben_pape Nybegynder
06. februar 2006 - 15:09 #9
Det virker!

Bare underligt, man er nødt til at lægge label'et ind på et panel før man kan...
Avatar billede stone Forsker
06. februar 2006 - 15:25 #10
bare det virker :) ss
Avatar billede kroning Nybegynder
06. februar 2006 - 16:04 #11
Brug en TStaticText i stedet for en TLabel, den findes under additional på min Delphi 7, i Delphi 4 findes den dog ikke.
Avatar billede stone Forsker
06. februar 2006 - 16:17 #12
ja for pokker du har ret..... så kan esben_pape undvære panelet...