Avatar billede find-us Nybegynder
04. februar 2006 - 17:59 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

bruger login

Hej eksperter på vores server har vi microsoft windows 2003 enterprice edition.

Nu er er mit spørgsmål, hvordan laver jeg så lige meget hvilken pc i firmaet man tager og logger på, så får man sit eget skrivebord, fortrukne, programmer og drev.

Har hørt noget om terminal client men hvordan virker det..???
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2006 - 18:07 #1
Du skal opsætte et domæne og lade alle brugerne være medlemmer i dette domæne. Du behøver ikke bruge terminalbegrebet overhoved
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. februar 2006 - 18:09 #2
Avatar billede find-us Nybegynder
04. februar 2006 - 18:27 #3
det med domain lyder interesant, hvordan gør man, har ikke ret meget forstand på det...
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 21:18 #4
Vil næsten anbefale at du får hjælp til det hvis det er i dit firma, der er massere af small business konsulenter derude med speciale i dette.

Alternativt, hvis du selv vil rode med det, skal du have din server opsat med domæne, alle brugere logger på det domæne og er oprettet på serveren, og opsat dine brugere f.eks med group policies, til at deres skrivebord m.m. ligger på serverens dertil oprettede bruger shares.

mvh Sole
Avatar billede find-us Nybegynder
04. februar 2006 - 21:36 #5
er der et sted jeg kan lære om at oprette dette, vores firma er meget lille, vi er tre ansatte men vil gerne have at man kan logge på en tilfeldig computer og så få sin egene ting op på den......

Skal ikke kunne det vilde.......

Det skal bare være sådan at når man logger på så kan:

Bruger 1 se:
Mappe 1
Mappe 2
Mappe 3
Sit Eget skrivebord

Bruger 2 se:
Mappe 2
Sit eget skrivebord

Bruger 3 se:
Mappe 3
Sit eget skrivebord

Bruger 4 (revisor) se:
Mappe 2
sit eget skrivebord
Og selfølgelig C5 (regnskabsprogrammer)

Kan dette ikke lade sig gøre på en nem måde
Avatar billede find-us Nybegynder
04. februar 2006 - 21:39 #6
det jeg menner med mappe er netværksdrev
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 21:57 #7
Det jeg mente med at anbefale at du får nogen til at lave det er, at jeg ville kunne sætte det du beder op i løbet af nogle få timer (under en dag), men at det er et stort område du bevæger dig ind på alene, som kræver en del bred viden.

Du skal sørge for at netværket er opsat korrekt med dns, dhcp, evt. internet forbindelse m.m.
Du skal installere og opsætte dit domæne korrekt med alt hvad det indebærer, oprette brugere, og lave nogle shares, med dertilhørende rettigheder og bruger shares som brugere selv kan oprette shares i automatisk
Du skal lave en gpo som peger skrivebordet til bruger biblioteket på serveren, og et login script til hver type af bruger som bestemmer hvilke shares de får når de logger ind.

som sagt ville ikke tage lang tid for mig eller en anden med ekspertise på dette område, men det er erfaring som vi har oparbejdet igennem mange år, bøger, kurser, certificeringer m.m. så hvis du er helt blank vil jeg ikke anbefale dig selv at gøre det, evt. problemer og tid du bruger på det vil ikke kunne opvejes i det beløb en sådan opsætning vil koste.

du kan sikkert finde nogle guides på nettet, men det er flere ting du skal lave:

opsætte netværk på server og klienter til at køre i domæne med dhcp, dns, gateway osv.

opsætte server til at køre i domæne, oprette brugere og rettigheder

oprette shares og rettigheder inkl. et share hvor brugere automatisk selv kan oprette deres eget bibliotek via gpo

oprette gpo til skrivebordet på server

oprette login scripts til netværks drev

du skriver "Kan dette ikke lade sig gøre på en nem måde" ovenstående er den lette måde, eneste måde at gøre det lettere er at finde en som kan gøre det for dig billigt der ved hvad de laver.

Jeg giver dig gerne et attraktivt tilbud (har flere små kunder inklusive nogle på under 5 medarbejdere), du kan skrive til mig på sole@sole.dk
Avatar billede find-us Nybegynder
04. februar 2006 - 22:28 #8
kan godt se det er ikke nemt..............

Jeg kan jo oprette forskellige bruger på serveren,og installere dertilhørende programmer,men kan man så lave så man feks. kan logge på fjernskrivebord med de forskellige brugere..??

Og kan man logge på med fjernskrivebord med flere bruger samtidig..??
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 23:35 #9
jeg syntes du skal holde dig til ovenstående løsning.
terminal server løsningen er mulig, men kræver endnu mere viden at sætte op, plus licenser du skal købe fra microsoft, mener heller ikke det du ønsker bliver optimalt løst af at bruge terminal server løsningen, plus du skulle lave næsten det samme, plus terminal service aligevel.